Klocka en AMD K6-2|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Klocka en AMD K6-2
muchcup
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 367
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 8, 2003 - 4:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej!
Jag har en dator med en AMD K6-2 processor på 400 MHz, Och ett ASUS P5A-B Moderkort.
Jag har kollat i bios men jag hittar inga inställningar för varken multipel eller FSB. På Moderkortet har jag däremot byglar för volt på cpu, FSB och multipel. Jag provade att bygla om FSBn till 105 mhz men då var det bara svart på skärmen när jag startade. Jag är väldig nybörjare på detta så jag skulle upskatta hjälp embarassed

[ToMaHaWk]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1422
249239
January 8, 2003 - 10:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har självt haft en k6-2 450 som jag bara fick upp i 500. Iofs var det länge sen, var inte så kung på kylning & överklockning överhuvudtaget då, så vem vet? Hade kanske fått upp den mer om jag velat, men jag tvekar... K6-2 är inte speciellt klockvänliga, och någon högre fsb kan du mest troligt se i stjärnorna efter är jag rädd. Du kan ju prova att slänga in pc133 minnen om du inte redan gjort det & se om det går bättre med dem.

Mitt tips är dock att prova höja multipeln ett snäpp i taget. Funkar det utan stabilitetsproblem, höj ett snäpp till. Fortsätt så tills du antingen får stabilitetsproblem eller att datorn inte startar. Höj då vcoren ett snäpp & prova. Upprepa tills processorn antingen går stabilt eller börjar vara för varm. HÅLL KOLL PÅ TEMPERATUREN! Detta ska du kunna göra antingen via BIOS eller med hjälp av typ Motherboard Monitor.

Om prollen verkar vilja gå bra när du höjer volten, men går lite för varm, så får du koppla in fantasin & bygga nån trevligt högljudd kylning... =)

Hoppas det var till nån hjälp... Säg till om du har några fler frågor... Har tyvärr inte haft det moderkort som du har, jag hade ett Epox mvg3g5... Bästa super socket 7 kortet som byggts... =)

[EDIT] Om nåt strular så tillgrip ClearCMOS, men det visste du säkert redan.. :bgrin:

muchcup
Kommer du hit ofta?
Medlem
249247
January 8, 2003 - 10:53 pm
sp_Permalink sp_Print

ok thx 😀 ljudnivå är inget problem, den står som server.. men största problemet för hur mycke man kan klocka den är värme eller?

[ToMaHaWk]
Kommer du hit ofta?
Medlem
249266
January 8, 2003 - 11:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Nja det är väl en av grejerna som kan jäklas... Men det finns mängder av andra grejer åxå.. Klarar minnena/chipset/processor/grafikkort av eventuell höjning av fsb? Har för mig att på äldre kort så kan ide/pci bussen höjas åxå tillsammans med fsbn, vilket ger dig fler möjligheter till strul.

I ditt fall tror jag att jag kan säga säkert detta: Det enda du kommer att kunna höja(om något) är multipliern. Förmodligen inte så många snäpp heller är jag rädd. Men ett snäpp borde gå, vilket beroende på moderkort bör ge en ca 50mhz extra. Så var det för mig iaf som sagt.

(Sidenote)
Det som gör värmen så viktig att hålla koll på är helt enkelt att det är den som kan orsaka att saker går sönder..... =)

muchcup
Kommer du hit ofta?
Medlem
249512
January 9, 2003 - 3:13 pm
sp_Permalink sp_Print

oki tackar.. vad heter inställningen för multipeln i bios?

[ToMaHaWk]
Kommer du hit ofta?
Medlem
252497
January 13, 2003 - 7:27 pm
sp_Permalink sp_Print

På ditt moderkort skulle jag rekommendera att skippa bios... Det lär vara byglarna som gäller för dig är jag rädd. Men om du har multipel-inställning i bios så leta efter nåt med "5X" eller nån annan siffra före X'et... Men som sagt, jag skulle rekommendera att skita i bios (inte bokstavligen =) och köra med byglarna istället.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 376
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL