May 23, 2001
Eftersom du har 133 MHz minnen så skulle du kunna låsa upp processorn och köra den också i 133 MHz, antar att du kör den i 9,5*100 = 950 MHz nu, låser du upp den borde du kunna köra den i 7,5-8*133 = 997,5-1064 MHz utan problem, kanske ännu högre, bör ge en liten prestandahöjning.
May 31, 2001
newbee wrote: Eftersom du har 133 MHz minnen så skulle du kunna låsa upp processorn och köra den också i 133 MHz, antar att du kör den i 9,5*100 = 950 MHz nu, låser du upp den borde du kunna köra den i 7,5-8*133 = 997,5-1064 MHz utan problem, kanske ännu högre, bör ge en liten prestandahöjning.
Jasså det säger du. Skulle den gå mycket varmare då??
May 31, 2001
Von SataS wrote: Nu kanske jag förstör dina drömmar om att låsa upp och sätta 133 fsb, det går inte att välja multipel på K7S5A moderkort. Dock kan man öka fsb:n om man vill.
Ja gick in i bios i Cpu pnp eller va dä nu hette och på cpu speeden stod det 100mhz/100mhz som gick å ändra till 133/100 eller 133/133
Det ena va dram och det andra var Cpu frequensy.. Ja provade å sätta båda i 133mhz och när ja startade om datorn så verkade inget funka. Skärmen startade inte och hdd:n var ej aktiv! Så ja nollställde bioset och då startade den. Puh! Sedan ställde jag bara dram:en i 133 och då funkade det men ej med båda! Var det att det blev 9.5*133= 1263,5mhz och mitt moderkort klarade inte sådana hastigheter med duron eller???
Och var kan jag förresten ladda hem nåt cpu-klockningsprogram??
December 19, 2000
Deimoz wrote: Ja gick in i bios i Cpu pnp eller va dä nu hette och på cpu speeden stod det 100mhz/100mhz som gick å ändra till 133/100 eller 133/133. Det ena va dram och det andra var Cpu frequensy.. Ja provade å sätta båda i 133mhz och när ja startade om datorn så verkade inget funka. Skärmen startade inte och hdd:n var ej aktiv! Så ja nollställde bioset och då startade den. Puh! Sedan ställde jag bara dram:en i 133 och då funkade det men ej med båda! Var det att det blev 9.5*133= 1263,5mhz och mitt moderkort klarade inte sådana hastigheter med duron eller???
Och var kan jag förresten ladda hem nåt cpu-klockningsprogram??
Förmodligen är det som du sa....eftersom du har ett PC 133 minen så är det ju inga problem att köra det i 133...men för att prollen ska kunna köras i 133 så behövs mer volt och förmodligen mer kylning.
Vill försöka komma högre så är mitt råd att du köper dig en ordentlig fläns å fläkt...å provar sedan med att höja volten och ett nytt försök.
MEN...var mycket försiktig..när du ökar klocken och framför allt när du ökar spänning på cpun...så uvecklas det ganska mycket värme...å speciellt på AMD cpu:er. Använd ett temp. monitor program t.e.x Motherboard Monitor...eller liknande öfr att hålla koll på tempen.
May 31, 2001
Von SataS wrote: om du tittar på processorn så finns det L7 bryggor på den som ser ut något åt det här hållet:
|:|||. L7
Där det är : kan du använda silverfärg eller en blyers penna för att måla över, då får processorn 1.85 volt.
Tack för instruktionen!
Hur mycke skulle det gå o klocka med den fläkten ja har utan att det tar skada och gör det nåt att köra processorn i 1.85v utan att klocka och köra i original klock??
Kan ja sudda om ja vill ändra tebax??
December 3, 2002
Von SataS wrote: om du tittar på processorn så finns det L7 bryggor på den som ser ut något åt det här hållet:
Där det är : kan du använda silverfärg eller en blyers penna för att måla över, då får processorn 1.85 volt.
Är du säker på detta? Var har du fått reda på detta?
Jag tror att |:|||. ger 1.65 volt medans ||||. ger 1.85 volt på en Duronprocessor.
kolla in:
http://www.ocinside.de/index_e.....stors.html
November 12, 2002
Gob wrote: [quote=Von SataS]om du tittar på processorn så finns det L7 bryggor på den som ser ut något åt det här hållet:
Jag tror att |:|||. ger 1.65 volt medans ||||. ger 1.85 volt på en Duronprocessor.
kolla in:
http://www.ocinside.de/index_e.html?/html/workshop/socketa/socketa_resistors.html
det var ju det jag skrev att man ska måla så att det blir ||||.
December 3, 2002
Von SataS wrote: [quote=Gob][quote=Von SataS]om du tittar på processorn så finns det L7 bryggor på den som ser ut något åt det här hållet:
kolla in:
http://www.ocinside.de/index_e.html?/html/workshop/socketa/socketa_resistors.html
det var ju det jag skrev att man ska måla så att det blir ||||.
ah, nu ser jag 🙂
missförstod vad du skrev
2 Guest(s)