February 28, 2005
Hej!
Har börjat klocka min P4 och jag har börjat tänka på ifall jag har fått en bra "version" av P4 540? Ligger just nu på 3600Mhz med orginal volt 1.38vcore samt orginal kylning...hur mycket vågar jag klocka den med orignal volt? samt hur mycket kan jag höja vcoren till? ifall d blir för mycket så startar den bara om utan att något går "sönder" eller? 😕
Tempen tycker jag oxå är rätt bra för en prescott: Idlar på 35 samt 55-60 när den belastas med spel... 😛
December 31, 2001
Hur mycket vågar jag klocka med original volt:
Tills datorn hänger sig.
Hur mycket kan jag höjja v-coren till ?
Tills moderkortet tar stopp eller värmeutveklingen blir för hög. Vet inte om prescott har någon döds spänning som northwood hadde.
Ifall det blir för mycket startar den bara om utan att något går sönder ?
Ja, datorn låser sig eller startar om och det är väldigt sällan något går sönder om inte flänsen ramlar av eller du matar på extrema spänningar.
February 28, 2005
OK har provat lite mer nu...är uppe i 3840Mhz (240*16) med orginal volt (1.38) höjde till 1.41 i volt men den gick upp 5 grader så jag sänkte till 1.38 igen och tempen skönk. Idlar just NU på 33 grader...
Målet är 4Ghz (250*16) vågar man det? 😛
undrar oxå en sak...märker man överhuvudtaget nån skillnad på 3.2ghz samt 4ghz? 😕
vilket program kan jag använda för att stressa processorn lite så att jag vet att den e stabil? :bok:
December 28, 2003
Japp, det blir en stor skillnad mellan 3.2 och 4 kan jag lova dig 🙂
Jag har en 550, dvs 3.4ghz.
Kör den i 236x17 nu = 4000mhz, det går inte mer tyvärr men jag är nöjd iaf.
3dmark05 poängen ökade från ca 6700 till 7300 genom att klocka cpun bara, grafikkortet oklockat.
Rätt bra!
Sen går allting mycket snabbare tycker jag, så visst blir det skillnad 🙂
Lycka till!
2 Guest(s)