September 16, 2002
Först och främst ska ni ha klart för er.
Jag är en riktig n00b inom området.
Hur som helst.
Jag har en gammal XP2000+ processor som är 13 månader nu.
Kan jag klocka den?
I så fall, hur mycket och hur då?
När jag fick den så var den strypt eller nått till 1300Mhz, så jag var tvungen att höja FBS till 133 i BIOS. Är det bara fortsätta höja där, eller gör man på något annat sätt?
Eller är det inte ens lönt att försöka?
April 5, 2003
Eftersom den är så pass gammal betyder det att de är em Palomino. Palominon är känd för att vara tungclockad men med ca 1.8-1.85 i vCore så bör dem klara ungefär 145mhz FSB min gjorde 150 med 1.9v. Har du tur så clockar den fantastiskt men risken är inte så stor. Vill du clocka skulle jag föreslå en ny Barton.
March 13, 2003
Kizo wrote: [quote=HuGGe]Beror rät mycket på vad du har för kylning. Palominon slukar rätt mycket ström även vid låg klockning.
Jag har bara nån sorts standardfläkt på CPU:n. Vid normalt arbete (inte när jag spelar alltså.) så ligger den på 56 grader.
Dags för ny kylning ser jag 😉 min xp2000+ gör typ 55grader @ 100% load, då har jag en thermeltake volcano 9 @ 3100rpm +2 chassi-fläktar som det e motstånd på.
February 3, 2003
Det är sant det att palominon avger en massa värme och coren gör den grymmt svår kyld...Får du ner en Palomino till under 40 grader full load så e de bra...Min ligger vid 35 kanske beroende på luft temp...Fast ja får ju sota för fläkten (delta)...
En Swiftech MCX 462+ är kylaren jag har o den kräver mycket luft flöde för att bli bra...
Skaffa ny kylning först sedan överklocka...Har du tur klarar den 166 fsb som min...Kolla stepping oxå de e bra...Det brukar ge en hum om hur mkt det går att klocka...
En volcano 9 funkar bra bara så du får tempen under iaf 45 grader...
BTW JAG BLIR 17 ÅR OM 20 MINUTER HAHA HA DE BRA LYCKA TILL :bgrin:
August 30, 2002
Jag har en 1800+ Palomino som jag kör i 143 mhz, då är den Prime95 stabil och fulload ligger väl på 48 grader kanske....
Programmet som kom med moderkortet (MSI) visar 4 grader mer än MBM, så jag vet inte hur jag ska tolka det. Jag tänkte nog testa med 166mhz fsb nu i veckan när jag får mitt nya nätagg.
Dock vet jag inte hur jag ska göra;
1. Gå stegvis upp mot 166, men då kanske pci- eller agp-bussen sätter stopp då de inte är låsta.
2. Jag kan hoppa direkt till 166mhz så att nån divider slås på.Men då kanske det bara blir att radera cmos....
1 Guest(s)