July 23, 2005
Hej jag kör på en gammal p4 2Ghz som normalt ligger på 100x20 men om man klockar upp den till 123z20 är det inga problem. Stadigt i Prime95 efter ett par timmars testning. Om jag nu vill klocka upp den till 130x20 hänger sig datorn vid windows inlog (allt över 123x20 gör det). Om jag ändrar mina gamla SDRam minnen i biosen från Auto till 100MHz kan jag då pressa prollen lite till? Eller får minnena en fast hastighet på 100/133MHz om jag ändrar till det i biosen? Jag vet att det inte prollen som säger stopp den har tidigare kanallat i 2.4/2.6 utan prob. Haft den uppe i 2.8GHz men då har den varit för ostabil med orginal kylning. Har bytt minen sen denna klocken. Har nu två 2st 256Doublesided en 128 doublesided (133MHz)....
EDIT:
Mer info. I Biosen kan jag gå in i en meny och hittar då det hät kan det hjälpa mig?
Dram Timing selectebal By SPD/Manual
Cas Latency time 2/3
Active to precharge dalay 5/6/7
DRam Ras# to CAS# delay 2/3
DRam Ras# Precharge 2/3
Kan det vara till någon hjälp? Väldigt ny och dålig på det här med klockning.
August 11, 2004
exstaz wrote: Hej jag kör på en gammal p4 2Ghz som normalt ligger på 100x20 men om man klockar upp den till 123z20 är det inga problem. Stadigt i Prime95 efter ett par timmars testning. Om jag nu vill klocka upp den till 130x20 hänger sig datorn vid windows inlog (allt över 123x20 gör det). Om jag ändrar mina gamla SDRam minnen i biosen från Auto till 100MHz kan jag då pressa prollen lite till? Eller får minnena en fast hastighet på 100/133MHz om jag ändrar till det i biosen? Jag vet att det inte prollen som säger stopp den har tidigare kanallat i 2.4/2.6 utan prob. Haft den uppe i 2.8GHz men då har den varit för ostabil med orginal kylning. Har bytt minen sen denna klocken. Har nu två 2st 256Doublesided en 128 doublesided (133MHz)....
EDIT:
Mer info. I Biosen kan jag gå in i en meny och hittar då det hät kan det hjälpa mig?Dram Timing selectebal By SPD/Manual
Cas Latency time 2/3
Active to precharge dalay 5/6/7
DRam Ras# to CAS# delay 2/3
DRam Ras# Precharge 2/3Kan det vara till någon hjälp? Väldigt ny och dålig på det här med klockning.
Borde ju inte vara minnena som stoppar då dom är 133mhz, eller alla kanske inte var det? Prova köra med bara 133mhz minnet isf så märker du ju om det är minnena som är felet.
1 Guest(s)