August 12, 2004
Tjo!
Har precis klockat lite på datorn och det ända jag har rört är FSBn, altså volt osv står på orginal..
Provade först med 220fsb då ja fick fel i prime redan efter 5min, säkte till 210fsb och körde prime i en halvtimme utan problem... Men sedan i spel som farcry så hängde sig datorn redan efter en 15min...
Hur ska ja göra för att få datorn stabil? Höja volten till CPUn/minnena? Ändra timings? Något annat som bör ändras?
System finns i min komment..
March 5, 2002
kör max vdimm på minnena, höj fsb tills det tar stopp, är du då över 215fsb så prova om att höja vcore hjälper, hjälper inte det så har du maxat dina minnen, ändra då ratio i bios för minnena till 333mhz/5:4, fortsätt sen att öka fsb, tar det stopp så öka vcore, fortsätt så tills temperaturen sätter stopp
eller nåt o;
August 12, 2004
Ok.. tackar o bugar för svaren..Ska prova precis som du säger, först prova höja vcore till 1,6 o sedan minnenas mhz.. var lite inne på ett ja skulle höja timingsen på minnena (tex cas från 2 till 2,5) men man verkar visst klara sig utan det..
btw. Mina minnen står just nu på auto och sen om man skulle höja volten till minnena så är första steget 2,5V.. är inte det lite lågt? Var bör man ha för denna lilla klockningen som jag gör?
November 2, 2001
Jag primar aldrig, kör 3dmark03 och 3dmark01 samt spelar Callofduty för att testa stabiliteten!
Testa att höja vdimm till tex 2,6-2,7 och sen prima den i 210 fsb. Sen öka fsb i c:a 2mhz i taget!
Mobile2400+@2512,sapphire9800pro@xt,512ocz-el-pc3200,nf7-sv2.0,maze4cpu,maze4gpu,antec550w
August 12, 2004
körde på 1.55v på processorn och 2.7v på minnena.. Allt var stabilt i 210fsb men sen när jag höjde till 215 så kom jag inte in i windows..(svart skärm efter MSI logon visats).. Hur löser man detta? Borde inte mina bräda iaf klara 215 fsb?
btw. När tror ni att man bör höja sina timings på minnena? Har cas 2 just nu vilket ä rätt lågt om man ska klocka..
March 10, 2003
m4qs wrote: körde på 1.55v på processorn och 2.7v på minnena.. Allt var stabilt i 210fsb men sen när jag höjde till 215 så kom jag inte in i windows..(svart skärm efter MSI logon visats).. Hur löser man detta? Borde inte mina bräda iaf klara 215 fsb?
btw. När tror ni att man bör höja sina timings på minnena? Har cas 2 just nu vilket ä rätt lågt om man ska klocka..
jag har samma bräda som du och jag har testat 330FSB utan problem.. så det är inte den som är problemet, låter som att det är minnena. testa att köra högre timings eller att sänka dem till 166..
1 Guest(s)