March 28, 2003
👿 Jag är så trött på min dator... så jag tänkte jag skulle ge mig på klockning 🙂 ...men som vanligt var det inte lätt (ingenting är lätt på min dator)...
jag har en PIII 500 och ett ABIT BE6 moderkort...mycket mer än så vet jag inte om den, när det gäller sådant...
jag lyckades, genom att ställa upp grund frekvensen till 115 MHz och volten till 2,05 få upp datorn till 573-575 MHZ...multipeln visst jag att den inte kunde ställas om på en Intel...
men jag prova att ställa upp frekvensen till 120MHz då sa datorn stopp, ena felet efter det andra...till att början med så blev det "Disk boot faliure", det bådade inte gott:)...sen så blev det en massa annat bla: "Fillallokeringstabellen för enhet C är skadad" och sen en annan gång startades Säckerhets kopiering av källfiler!?!!?!? 😮 ....
det var då jag tänkte att kanske det var gränsen för mig stackars procesor ...
så jag nöjde mig med 575MHz, en fjutig 15% ökning, men det var ju alltid nåt...CPU tempen är på ca 37-38-39...verkar vara rätt okay...har ju inte satt i nån ny kylning...har inte provat köra nå spel än så jag vet inte om det kanske ökar mycket då...
i alla fall, mitt problem är att varje gång jag startar upp datorn så kommer det ett fel meddelande efter MEM testet, som lyder: "CPU is unworkable or has been changed. Please recheck - CPU soft menu"...då är det ju bara å trycka F1 så kommer man förbi det...men sen när jag startar/stänger av å sätter på datorn så hoppar den tillbaks till en myckt läggre MHz!! 333 MHz eller nåt sånt tror jag det va...
Hur gör jag för att få bort det?!
Sen undrar jag också: Vad kan jag göra mer för att få upphastigheten?...
January 4, 2001
Verkar som om att batteriet på ditt moderkort är dött.. byt ut det och gör om överclockningen..
När batteriet är dött så kan inte datorn komma ihåg de inställningar du gör i bios...
Det är ett vanligt "knapp" batterie.. finns på vilken urmakare som helst.. eller tex konsum afär...
January 4, 2001
Ungefär lika svårt som att byta batterie i en fjärrkontroll.. 😉
haha... njaa... lite bättre kylning är ju aldrig fel.
Tror dock inte att du kommer så mycket högre med din processor.
Höj spänningen lite.. 🙂
Ändra ration så att du inte kör PCI bussen å AGP porten på så hög buss..
December 2, 2001
Humm jag tror ditt de är ditt minne som säger stopp.. troligtvis har du ett PC-100 minne i burken och dom burkar säga stopp vid ~115 Mhz
Något du skulle kunna prova är att köpa ett par nya PC-133 minnen som är garanterade upp till 133Mhz. Då skulle du nog kunna komma en bit över 600 men där går nog gränsen.
Att den startar upp i 333Mhz beror troligtvis på att BIOS kör en så kallad "safe boot" eftersom de inte fungerar riktigt korrekt i senaste booten. Dvs, BIOS sänker allt så mkt det går, (66 * 5 = 333Mhz) (100 * 5 = 500Mhz)
Nää somsagt mitt råd är att fixa ett nytt minne om du absolut vill högre. Tänk dock på att du inte ska ha ditt gamla i samtligt eftersom de då kommer gå lika risigt som nu.
1 Guest(s)