October 18, 2001
Jga har alltså höjt busshastigheten till 145Mhz, det är allt... Nu kommer nästa fråga, vad klarar PCI bussen och hur ställer man ner den? (om det nu går och göra. Dessutom har jag försökt att köra i 150Mhz, men datorn hänger sig när jag kör igång 3dMark... Har även provat 148Mhz och 147Mhz (funkade genom halva testet) Om det är minnena som inte hänger med, är det någon ide att ställa in dom så att dam kör 133Mhz och sedan öka busshastigeten ännu mer? Då borde väl det funka att lyckas få högre Mhz på processorn, men blir prestandan bättre då minnena inte jobbar på samma frekvens som processorn?
May 19, 2001
On 2001-11-20 19:59, Antonic wrote:
jag har samma moderkort
jag kan inte höja min duron 750mhz mera än 115mhz då startar inte bios.kan det vara grafikkortet?
Asså jag har också samma mobo. Jag får upp min i 966 MAX sen bootar den inte.
Asså det e väildigt olika hur mycke man får upp den i
Vi håller för tillfället på att testar detta moderkort på NH och det ser mycket positivt ut. Utan att säga för mycket så kommer vi lätt över 160Mhz FSB så det är nog minne eller processorn som sätter stop för de flesta av er.
Gör som Daniel R säger, testa att ändra Cas värdet på minnet till 2.5 om ni inte har det inställt.
Tekniknörd som gillar att träna.
July 19, 2001
Varför kommer inte min dator upp i 144 buss?? 143 går bra stabil som granit men vid 144 så fryser den i booten.. Va e felet Jag har en gammal Copper orb som ska bytas om några få dagar men prollen e bara 40 - 44c kan d vara minnet?? men ni på NH har den i 160!.. e den vattemnkyld?
I datorn sitter en gammal 12 gigs maxtor hårddisk. (ska bytas)
512 DDr
SB pci 128 ljudkort
Fult modem o fult nätverkskort
3D Power Morpheus GF3
o jag har ett EPoX KHA+.. va e feelet?? behövs det kylning till minnet??
eller ny nordbrygge kylare?? typ en ice cooler från gf3 kortet?
April 17, 2001
Kör med Epox 8KHA+ nu. Mitt moderkort går 180 BUS. Men det är ju många saker som kan säga ifrån. CPU, minnen, grafikort, HDD & SCSI-kort.
Det är ju svårt att säga vad det kan vara.
Prova att dra ner multippeln om du kan det på din XP, dra ner den rejält. Prova vad du kan få ut i bus, nu ser du ju vad resten av grejerna pallar förutom CPU. Jag skulle tro att det är minnena som inte riktigt hänger med. Men att det skulle vara MB som sätter stopp har jag mycket svårt att tro.
December 23, 2000
Det är lite problem med booten på detta Epox-kortet. Datorn bootar inte och det står förmodligen "26" på felsökningsdisplayen. Testa att boota om ett par gånger, alltså stäng av och slå på datorn ett par gånger så ska den gå igång. nej, 180buss verkar inte vara något problem, men minnet hänger tyvärr inte rikgit med där upp... =(
May 19, 2001
On 2001-11-21 22:55, HELIX wrote:
Varför kommer inte min dator upp i 144 buss?? 143 går bra stabil som granit men vid 144 så fryser den i booten.. Va e felet Jag har en gammal Copper orb som ska bytas om några få dagar men prollen e bara 40 - 44c kan d vara minnet?? men ni på NH har den i 160!.. e den vattemnkyld?I datorn sitter en gammal 12 gigs maxtor hårddisk. (ska bytas)
512 DDr
SB pci 128 ljudkort
Fult modem o fult nätverkskort
3D Power Morpheus GF3
o jag har ett EPoX KHA+.. va e feelet?? behövs det kylning till minnet??
eller ny nordbrygge kylare?? typ en ice cooler från gf3 kortet?
Samma här min går också bara i 143 Mhz.
July 21, 2001
On 2001-11-20 17:47, hjeltman wrote:
Jga har alltså höjt busshastigheten till 145Mhz, det är allt... Nu kommer nästa fråga, vad klarar PCI bussen och hur ställer man ner den? (om det nu går och göra. Dessutom har jag försökt att köra i 150Mhz, men datorn hänger sig när jag kör igång 3dMark... Har även provat 148Mhz och 147Mhz (funkade genom halva testet) Om det är minnena som inte hänger med, är det någon ide att ställa in dom så att dam kör 133Mhz och sedan öka busshastigeten ännu mer? Då borde väl det funka att lyckas få högre Mhz på processorn, men blir prestandan bättre då minnena inte jobbar på samma frekvens som processorn?
orkar inte läsa allt som du/andra skrev, men så här är det: kt266a klarar inte alls höga bussar...
October 18, 2001
Efter att jag satte minntet till Cas2 och höjde voltcore en aning, så lyckades jag få datorn att köra stabilt i 1701 Mhz... Vad som är intressant, är dock att enligt SiSoft Sandra så tappade minnena realtivt mycket prestanda... Låg innan på 760mb/sec, efter ökning på bussen, 630mb/sec. Lite illa..
Glömde att sägha att jag fuck upp bussen i 148Mhz... 150 verkar inte funka dock.. Har provat, datorn bootar, men när jag försöker köra 3dMark så hänger sig datorn... jag vet inte om det kan lösa sig genom att höja voltcore..
[ Detta Inlägg ändrades av: hjeltman den 2001-11-26 08:47 ]
1 Guest(s)