November 5, 2002
dalmatinac78 wrote: jag har ca 1,8 V i coren
som sagt 12,5 x 200 = 2500
har fixat vattenkylning..så jag siktar på 2700 Mhz nu... hur mkt är max för volten.. man vill ju inte bränna den heller 🙂
Arne Anka wrote: Min gamla Barton 2500+ fick smaka på 2.150-2.2v 😀
Där har du något att sikta in dig på :blink:
July 18, 2003
Läs vad arne skrev i min tråd, har liknande problem, fast det gäller i 240+ i FSB. Kör 240x10 nu, kan inte öka multipeln mer.
Angående spänningen så har jag kört i 2,1 V på cpu:n, men jag kollade tempen noga. Det hjälpte inte, får den inte högre ändå.
Blir kylning på SB och mofsetsen (stavning)?
LianLi PC60 + TruePower 430W, Asus A8N-SLI, AMD Opteron 146 (2000@3000), 2x Corsair XMS PC3200C2 512Mb, Asus N6600GT 128 Mb PCI-E, 1 TB, 2x19" TFT
IBM Thinkpad T60
"Man slutar inte att leka för att man blir gammal, man blir gammal när man slutar att leka"
November 5, 2002
Har kommit aningen längre, men ej godkänt långt. 15x170 var ganska så stabilt, tror jag... Men jag är inte nöjd med det. Lyckades köra SuperPi i både 15x170 och 14x180, klar på 44sek i båda fallen.
Har kylpasta AS5 med öppen sida. Tempen tror jag inte riktigt är problemet.
September 19, 2002
Relaxia wrote: Har kommit aningen längre, men ej godkänt långt. 15x170 var ganska så stabilt, tror jag... Men jag är inte nöjd med det. Lyckades köra SuperPi i både 15x170 och 14x180, klar på 44sek i båda fallen.
Det är inte alla som tar sig till 2500mhz med taskig kylning ska du veta. Tempen spelar visst roll, ju högre du ska klocka desto mer volt & lägre temps behöver du, detta gäller i princip alla inblandade delar som processor, chipset, minnen osv. Till slut når du en gräns, och då måste man utreda vad som är den begränsande faktorn. I detta fall tippar jag på kylningen då man antingen bör ha som ankan, högljudd värstingluftkylning blandat med kall luft alternativt fräckare kylningar såsom vattenkylning & dylikt för att komma över 2.5GHz. Som sagt, det är inte många som kommer över 2.5 utan BRA kylning.
February 4, 2002
[ToMaHaWk wrote: ][quote=Relaxia]Har kommit aningen längre, men ej godkänt långt. 15x170 var ganska så stabilt, tror jag... Men jag är inte nöjd med det. Lyckades köra SuperPi i både 15x170 och 14x180, klar på 44sek i båda fallen.
Tempen spelar visst roll, ju högre du ska klocka desto mer volt & lägre temps behöver du,
Jag har också tänkt på det ibland När man klockat riktigt högt typ min XP-M 2400+ till tex 2850mhz så kan 40 grader va en alldeles för hög temp för att komma vidare
September 19, 2002
Arne Anka wrote: [quote=[ToMaHaWk]][quote=Relaxia]Har kommit aningen längre, men ej godkänt långt. 15x170 var ganska så stabilt, tror jag... Men jag är inte nöjd med det. Lyckades köra SuperPi i både 15x170 och 14x180, klar på 44sek i båda fallen.
Tempen spelar visst roll, ju högre du ska klocka desto mer volt & lägre temps behöver du,
Jag har också tänkt på det ibland När man klockat riktigt högt typ min XP-M 2400+ till tex 2850mhz så kan 40 grader va en alldeles för hög temp för att komma vidare
Mmm det är ju tyvärr så det oftast funkar. Det är ju därför folk med kompressor & ln2 tar sig så mycket högre. 😉 Sorgligt men sant, det vet vi allt för väl både jag & du, man blir så arg då man når taket pga kylningen, fast iofs ännu argare då man nått gränsen för vad prollen klarar även med extremare kylning... 😉
September 19, 2002
Relaxia wrote: Så det finns hopp alltså??? 😀
Säg att jag skulle ta och plocka ihop min vattenkylning (x2 radiators), Lägga dit en pelt och sen fortsätta klocka... Tror ni att jag skulle komma upp i fsb 200?
Finns bara ett sätt att veta, och det är som vanligt att testa. Om nu inte din barton klarade högre busshastighet i samma multipel så gissar ju jag på att det är moderkortet som stoppar.
February 4, 2002
ocz wrote: [quote=Relaxia]Så det finns hopp alltså??? 😀
Säg att jag skulle ta och plocka ihop min vattenkylning (x2 radiators), Lägga dit en pelt och sen fortsätta klocka... Tror ni att jag skulle komma upp i fsb 200?
Varför inte 2900MHz?
Ska snart göra ett försök på 3000mhz med min XP-M 2400+ Luftkylt förstås
February 3, 2003
Arne Anka wrote: [quote=ocz][quote=Relaxia]Så det finns hopp alltså??? 😀
Varför inte 2900MHz?
Som vanligt så hejjar vi på dig Arne!
Jag ska se om jag lyckas och har tid att göra en VDD modd på mitt moderkort nästa vecka på måndagen. Så ska vi se om vi får 250 fsb äntligen. Den vägrar vara stabil där! Önska mig lycka till så önskar jag er det!
Lycka till Arne och Relaxia!
April 15, 2002
Arne Anka wrote: [quote=ocz][quote=Relaxia]Så det finns hopp alltså??? 😀
Varför inte 2900MHz?
Hej Arne!
Vad får du för temperatur om du ska försöka dig på 3 GHz och vid vilken spänning?
/Roger
3 Guest(s)