November 5, 2002
[ToMaHaWk wrote: ][quote=Relaxia]Så det finns hopp alltså??? 😀
Säg att jag skulle ta och plocka ihop min vattenkylning (x2 radiators), Lägga dit en pelt och sen fortsätta klocka... Tror ni att jag skulle komma upp i fsb 200?
Finns bara ett sätt att veta, och det är som vanligt att testa. Om nu inte din barton klarade högre busshastighet i samma multipel så gissar ju jag på att det är moderkortet som stoppar.
Med bartonen gjorde jag utan problem 11x200. Det gör jag ju inte med xp-m:en. Tror inte jag maxade bartonen då jag inte våga dra på så hög spänning pga min luftkylning. Så frågan är om jag inte kan komma högre med bartonen tack vare fsb 200 eller högre och om jag har bättre kylning.
Fast tror jag håller mig till mobilprocessorn tills vidare. kanske ger mig på att bara få lådan tyst tills jag monterar bättre kylning.
Tror inte moderkortet stoppar då jag i bios kan välja upp till 300x20 😀 Fast dit kommer jag nog aldrig komma.
September 19, 2002
Relaxia wrote: [quote=[ToMaHaWk]][quote=Relaxia]Så det finns hopp alltså??? 😀
Säg att jag skulle ta och plocka ihop min vattenkylning (x2 radiators), Lägga dit en pelt och sen fortsätta klocka... Tror ni att jag skulle komma upp i fsb 200?
Finns bara ett sätt att veta, och det är som vanligt att testa. Om nu inte din barton klarade högre busshastighet i samma multipel så gissar ju jag på att det är moderkortet som stoppar.
Med bartonen gjorde jag utan problem 11x200. Det gör jag ju inte med xp-m:en. Tror inte jag maxade bartonen då jag inte våga dra på så hög spänning pga min luftkylning. Så frågan är om jag inte kan komma högre med bartonen tack vare fsb 200 eller högre och om jag har bättre kylning.
Fast tror jag håller mig till mobilprocessorn tills vidare. kanske ger mig på att bara få lådan tyst tills jag monterar bättre kylning.
Tror inte moderkortet stoppar då jag i bios kan välja upp till 300x20 😀 Fast dit kommer jag nog aldrig komma.
Först & främst, bara för att du kan välja 300fsb så betyder det inte att moderkortet klarar det. Du måste voltmodda moderkortet för att ens komma i närheten av det. 250fsb är ett mer realistiskt mål med feta voltmods/kylning & minnen som klarar av den hastigheten.
Anledningen att jag tycker att det är konstigt att du inte når 200fsb med mobilen är att det också är en bartonkärna ifall du nu inte visste det. 😉
Kan dock hjälpa med den där modden nån länkade till tidigare, l12 eller l2 eller vad den nu heter. Den bör du fundera allvarligt på att utföra tycker jag. Jag tror att detta är din att-göra-lista för närmaste tiden:
* Få igång vattenkylningen
* Utföra cpu-modden
* Voltmodda moderkortet om du redan kör på max chipsetspänning
* Byta kylning på nordbryggan
* Eventuellt köpa fetare minnen, vad är det för minnen du har? Att du har adataminnen säger inte så mycket direkt... 😉 Försök få tag i ett par BH5-minnen, sen är det bara att klocka på.
March 14, 2004
AMD_RULEZ wrote: [quote=ocz][quote=AMD_RULEZ]Har också beställt en...:D
Nu ska duronen få smaka volt!
Tss... Din Duron. 😛 Stackars liten!
Går högre än din... So stfu, cs-noob.
Men en 2500 mhz ska väl gå, hoppas vi.
Gör den? :bgrin: Min gör 2530MHz @ 1.85, den dog när jag skulle ta screen 😛 Men runt 2500 är stabilt.
February 12, 2003
ocz wrote: [quote=AMD_RULEZ][quote=ocz][quote=AMD_RULEZ]Har också beställt en...:D
Nu ska duronen få smaka volt!
Tss... Din Duron. 😛 Stackars liten!
Går högre än din... So stfu, cs-noob.
Men en 2500 mhz ska väl gå, hoppas vi.
Gör den? :bgrin: Min gör 2530MHz @ 1.85, den dog när jag skulle ta screen 😛 Men runt 2500 är stabilt.
Syftade faktiskt helt och hållet på vad som står i din sign. Busted!
March 14, 2004
LorD_Kvadd wrote: OCZ : Varför "bara" 1,85V? dra på mer! 😛 Körde med 2,1V innan 😛
AMD : Skicka ner din duron och dig själv med så testar vi här 😀
För att jag inte hann testa och hålla på mer, sen läckte vattenkylningen när ja lekte med den. Nu läcker CPU-blocket, så jag kör bara vattenkylning på grafikkortet... Synd är att jag bara har sönderslitna insektsnycklar 🙁 Får inte upp det, så jag kan inte täta det heller!
edit: kanske kan dra till järnhandeln o fixa ordentliga grejer, dock är pappa sur på mig för att jag inte orkade gå till skolan efter att jag tog blodprov... 🙄
November 5, 2002
[ToMaHaWk wrote: ][quote=Relaxia][quote=[ToMaHaWk]][quote=Relaxia]Så det finns hopp alltså??? 😀
Först & främst, bara för att du kan välja 300fsb så betyder det inte att moderkortet klarar det. Du måste voltmodda moderkortet för att ens komma i närheten av det. 250fsb är ett mer realistiskt mål med feta voltmods/kylning & minnen som klarar av den hastigheten.
Anledningen att jag tycker att det är konstigt att du inte når 200fsb med mobilen är att det också är en bartonkärna ifall du nu inte visste det. 😉
Kan dock hjälpa med den där modden nån länkade till tidigare, l12 eller l2 eller vad den nu heter. Den bör du fundera allvarligt på att utföra tycker jag. Jag tror att detta är din att-göra-lista för närmaste tiden:
* Få igång vattenkylningen
* Utföra cpu-modden
* Voltmodda moderkortet om du redan kör på max chipsetspänning
* Byta kylning på nordbryggan
* Eventuellt köpa fetare minnen, vad är det för minnen du har? Att du har adataminnen säger inte så mycket direkt... 😉 Försök få tag i ett par BH5-minnen, sen är det bara att klocka på.
* Vattenkylningen... Den kommer väl upp vartefter.
*l12-modden... Är den helt säker? Jamena kan jag ta bort byglingarna om det inte skulle vara bra och allt är som innan igen?
*Voltmodda tror jag inte behövs. Moderkortet är typ gjort för klockning 😀 (I belive)
*Kylning på NB blir med vattenkylningen
*Minnena är pc3200. kan ju stå mer på dem, men då måste jag ner o rota... Undviker det än så länge
Vet inte riktigt vad alla inställningar i bios är till för riktigt, ni kanske kan hjälpa 🙂
[Image Can Not Be Found]
November 5, 2002
Mina minnen är inte köpta vid samma tidpungt, så det står inte exakt samma sak på dem, men nästan.
Minne1 wrote: MDOAD5F3H41YB1EZ2
DDR400(2.5) 512M*16
S/N: 308F3H4TR
Warranty void if removed
||| | ||| | || | |||| || | |
Minne2 wrote: MDOAD5F3H415B1EZ2
DDR400(2.5) 512M*16
S/N: 0320D0DH40540301
Warranty void if removed
|| | ||| || | ||| | | || ||| |
Varför just 66MHz till AGP? Kanske för att det är vad VGAt går på?
Timings? ehh... auto? 🙄 eller äre det som är by SPD?
July 3, 2003
66 är AGP'ns default klockfrekvens, den ska stå där, utan att man låser den där så börjar den röra på sig när man klockar, t.ex. mitt KT400 chip ville ha 76MHz på AGP vid 186 FSB... muppigt mobo, aja... timings auto är by spd vad jag vet, men man bör ställa in själv om man vet vad man gör... 😉
November 5, 2002
Ok. Länge sen det skrevs i denna tråd, men nu är jag typ tillbaka i tidigare sits. Sitter med samma XP-M 2400+ som inte ville klocka superduper... I detta fall spelar det ingen roll. Tänkte köra standard. 133x12? Nåja. Problemet är iallafall det att moderkortet jag använder har inga inställningar för fsb och multipel. (Asus A7N8X VM/400) Förmodligen känner inte bioset igen processorn då det är en mobilprocessor och kör på något standardvärde... knappt 800MHz i detta fall (133x6)
February 12, 2003
Relaxia wrote: Ok. Länge sen det skrevs i denna tråd, men nu är jag typ tillbaka i tidigare sits. Sitter med samma XP-M 2400+ som inte ville klocka superduper... I detta fall spelar det ingen roll. Tänkte köra standard. 133x12? Nåja. Problemet är iallafall det att moderkortet jag använder har inga inställningar för fsb och multipel. (Asus A7N8X VM/400) Förmodligen känner inte bioset igen processorn då det är en mobilprocessor och kör på något standardvärde... knappt 800MHz i detta fall (133x6)
Det är bioset som inte vill, då...
Hade samma problem själv. Flasha till nyaste, om det inte funkar är det bara köpa nytt. Såna skitmobon ska inte existera.
February 12, 2003
Relaxia wrote: Skulle just till att fixa till senaste bios... Hade ingen diskettstation inkopplad, kopplar in, men den syns inte... Tror jag satt kabeln åt fel håll... 😕
Senaste bioset är förövrigt inte någon release. Vågar man köra ändå?
Kör ändå.
Fast jag tror inte det kommer hjälpa dig. Jag skulle ordinera ett NF7-S eller ett AN7, helst NF-7, de kan du klocka bra, till skillnad från AN7, som kräver 3-4-4-11 för att komma över 210 FSB...:wide:
November 5, 2002
Fast nu handlade det ju inte om att klocka bra, utan att komma upp till processorns orginalhastighet.
Testade igår innan jag skulle iväg på nyårspartaj. Något krånglade tydligen för det blinkade "Please wait" i typ 5 minuter. Sen var jag tvungen att dra så jag stängde bara av maskineriet. Det skullejag inte ha gjort tänkte jag nu i morse när jag trykte på ON... Inget hände... Bara dött. Trodde jag hade pajjat bioset. Fas tjag misstänkte att det kunde vara något annat då jag tycker det inte borde bete sig så bara för att bioset inte var ok. Ut med allt och montera in endast det mest grundläggande. Och visst hoppade det igång. *PUH!*
Nu dags för nytt försök 🙂
2 Guest(s)