December 23, 2000
Hej alla NH's
jag undrar om jag ska skippa bilradiatorn och skaffa en eller två kompressors ..såna som används i kylskåp...då undrar jag...var får man tag på dem.....alltså vilken butik..och ska man använda pump till dem eller sköter det sig själv?
[ Detta inlägg ändrade av Axzell 2001-04-10 22:01 ]
February 7, 2001
Eftersom jag vet en del om detta kan jag bara säga:
Du har helt klart begränsade kunskaper om hur ett kylsystem fungerar så glöm detta alternativet, skaffa istället vattenkylning.
Blir billigare och det är något man kan bygga utan tillgång till Freon osv
[ Detta inlägg ändrade av DareDevil 2001-04-10 22:11 ]
February 7, 2001
Man blir lite imponerad av kunskaperna i forumet.
Och det stämmer att man inte använder Freon längre, men eftersom få personer i forumet skulle fatta om jag skrev R314 osv så förenklade jag det lite
Pågrund av ett kylsystems uppbyggnad så måste man lödda kopparrören fylla på med gas osv. (De flesta har inte tillgång till kylmedium mm medan (de flesta) kan skaffa vatten till ett vattenkylningsystem.
Slutsats:
,,Vattenkylning enkelt och OK kylning,,
,,(AC) mycket svårare att bygga men med suverän kylning,,
December 20, 2000
2001-04-17 00:31, skrev DareDevil:
Man blir lite imponerad av kunskaperna i forumet.Och det stämmer att man inte använder Freon längre, men eftersom få personer i forumet skulle fatta om jag skrev R314 osv så förenklade jag det lite
Pågrund av ett kylsystems uppbyggnad så måste man lödda kopparrören fylla på med gas osv. (De flesta har inte tillgång till kylmedium mm medan (de flesta) kan skaffa vatten till ett vattenkylningsystem.
Slutsats:
,,Vattenkylning enkelt och OK kylning,,
,,(AC) mycket svårare att bygga men med suverän kylning,,
Hm ok
134A ÄR freon men "miljö" vänligare än R12 som den gamla hederliga heter.
Den ända "fördelen" med R12 var att den kyler bättre än 134A .
R12 är olagligt att ha/använda idag fast det är väl därför man har 2 kilo i garaget.
OM ni där ute som skall lr kör med vatten kylning ett litet tips : radiatorn som sitter i en Volvo 240 i värmepaketet är helt i koppar super Nize som radiator + billigt.
storlek typ 19-20cm bred
25-27cm lång
5-5,5cm tjock
Finns troligt på varje bil skrot i parti å minut.
December 20, 2000
December 19, 2000
Jag måste säga att den rockar! vattenledningarna är mycket tunna och får en stor kylyta. Den är gjord helt i koppar vilket gör den till det mest effektiva jag har sett i radiatorväg 😀
har kört med den ett tag nu och allt fungerar som det ska.. någon risk för läckage tror jag inte att man ska bekymra sig över om man bara testat noga innan man monterar in den i systemet
December 20, 2000
2001-04-18 22:11, skrev Slass:
Ja, ursäkta, läste lite snabbt först, uppfattade inte att det var radiatorn till värmepaketet som syftningen var på.
Ifall dessa ofta går sönder eller itne har jag inte en aning om, memn några tester utanför datorn skadar ju aldrig!
Lugnt bara man tar det kallt.........
1 Guest(s)