February 13, 2001
Har tagit de lungt med OC nu i ca ett år. Tanken innen jag slutade va att bygga ihop ett kompressor system men orkade inte de vart för mycket.... Nu börjar tanken växa igen att få fram ett kraftigt litet kompressor system.... Läste en stor del om kolv kompressorer då å vet en del men skulle va kul om nån mer också har haft stora tankar om att bygga ett extrem system... Problemet att jag inte har nå nät hemma nu 🙁 Men ska försöka fixa det......
October 15, 2001
ah.. roligt att du hittade intresset igen.
Jag har inte tid eller ork just nu att bygga ett helt kompressor system.. så jag tog den lata vägen..
men trilla in på http://www.phase-change.com
där har de en del nyttigt läsande.. om de inte rensat forumet.. läste att det hänt en liten olycka 🙂
har inte tittat vad som är kvar..
men lycka till iaf.. håll oss uppdaterade.
June 27, 2002
Å en till som har dom funderingarna... (kompressor)... Har själv hålt på me en massa ritningar mm på de..... sen hade ja inte tid p.g.a mitt jobb..
men nu börjar ja få tiden som krävs igen *ler*
Kanske man kan hjälpas åt?
Har inte lyckats låsaupp min 1300 heller *faaan*
mvh
A....
December 28, 2001
February 13, 2001
Tanken är att kyka cpun direkt. OCH försöka kyla ner ett vatten system med kompressorn med å de vattnet ska kyla GPUn å NB.... Problemet är nu hur man ska få en kompressor å göra dom 2 sakerna samtidigt.... En av lösningarna är att göra 2 vatten kanaler i blocket som kompressor ska kyla som kan kopplas till NB å GPUn då har ju alla viktiga delar kompressor kylning 🙂 .... och en kylare ska vara med i systemet med om kompressorn skulle få nå fel.... Men de måste planeras väll för de lär bli ett avanserat block.... Rör från kompressorn in o blocket och 2 vatten kanaler.... In å ut.... Skulle va kul om de funkade 🙂
October 15, 2001
vatten och vatten.. det kan man skipppa direkt.. får köra nån mineralolja eller någon form av sprit. Och hur ska man pumpa runt allt det ? Blir jobbigt att få in allt det i EN burk. Vet inte riktigt hur man ska göra på bästa sätt.. har man 2 kompressorer kommer skiten väga ApA.
Men projektet är helt klart genomförbart.
Håll oss uppdaterade 🙂
February 13, 2001
Rent vatten kan jag då inte köra.... MNåste ha nånting i så de inte fryser.... Eller så blir de å köra på nån sprit som du säger. Eller kasnke nån olja. En olje pump är ju inte så svår att får in....... Ne men det har vart min grund ide.... Få se hur de går.... Få se när de blir tid att börja med....
February 13, 2001
Mind wrote: [quote=Fackamato]hur f*n kan du köra 190 i buss på duron? vad får du för poäng i sandra memory bench? vilken stepping har du på prollen? temperatur? vattensystem?
hehe, många frågor, blev bara lite avundsjuk :bgrin:
vart fick du 190fsb ifrån `?
Undrar jag med 🙂
February 13, 2001
http://www.phase-change.com/in.....038;page=1
Bra läsning för oss som vill leka...... HO HO HO
February 13, 2001
Hej på er.... (Viktigt för er som vill)
Jag försöker jobba med systemet så mycket jag kan men jag får alldrig nog med tid till det =( Men nåra saker är iaf klara =)
Jag har fixat kontakter på ABB så att jag kan få mitt 2 kanals vatten block ut fräst ( Som inte är klar konstruetar än) Har haft tankar på att försöka ta fram ett vatten block med som ska sitta på minnena om det nu ger några extra MHZ. (Som jag inte vet) Är det nån som har sett nåra test på det? Har ni set nåra minnes vatten block nånstans på nätet så vill jag gärna ha bilder.
Mina kontakter med kyl firman har vart lite sisådära men ska prata med dom
igen när de drar ihop sig. Förut sa dom iaf att dom kunde fixa fram de jag behövde och
hjälpa till med att få ut max effekt ur sakerna jag ska ha bara dom vet villken effekt jag ska ha på
kompressor osv....
All svets jobb är typ fixat. Min far gör det =) En av sanviks bästa svetsare på yngre dagar =) Är sorligt 60 år och sliten men är säkert på G när han får höra att han har jobb igen *LoL* Nåra öl så går allt =)
Måste få fram en vätska som inte fryser så lätt? Den ska iaf klara nere till 60 minus innan den fryser och de ska leda lite iaf. Inte för att jag kommer komma ner till 60 minus men typ den graden.... Nåra förslag?
En slang som klarar dom låga tempraturerna måste också fixas fram. Nån som vet nå bra?
Resten är mest små saker som ska fixas och lär inte ta så lång tid att fixa.... (Återkommer)
TANKEN
-------------------------------
Systemet ska vara så billigt och effektivt som möjligt OCH inte väga mer än man orkar bära (Försöka iaf) Hjul finns ju isf =)
Den ska kunna kyla så många delar som möjligt till minus grader. Det är där två kanals blocker kommer till världen. Det kommer bestå av två stycken kanaler. En för kompressor vätskan och en för vätskan som ska kyla resten av systemet (NB,GPU,) EV Minnena. Kanal ett är den som kommer vara i mitten av blocket och det är där kompressor vätskan ska gå igenom och kyla kärnan på blocket (CPUn). Kanal två ska gå runt kanal ett (Kärnan) till NB, GPU, EV Minnena. Med nån vätska som klarar den låga temperaturen. Vad jag har tänkt ut så kommer den vätskan att kylas ner till nån minus grader av kanal ett. Nåra minus grader kommer ju försvinna från kanal ett men det är de ju värt om man kan köra allt i minus grader =) OCH förhoppnings viss kommer endel av kondensen att försvinna på grund av att kanal två tar den kylan istället =) En ordentlig isolering måste ju göras mot kondensen i villket fall som helst. Man vet ju alldrig huxflux så kan allt vara bränt =) Några synpunkter på min ide så skriv gärna och kommentera med egna ideer och tankar.
Mellan NB,GPU, EV Minnena ska de vara en kylare (Radiarot) som ska funkas om en backup om kompressorn skulle strejka. Den borde ju iaf hjälpa lite innan de är försent. De kan ju gå fort om de hände nåt. Vad tror ni? En tanke än så länge inget finns =)
Kompressorn kommer sitta underburken som dom klara system som finns på nätet.
Hur systemet ska starta vet jag inte än men det får nog göras manuellt nån minut innan man startar datorn för att komma upp i någolunda temeratur. Det är nog enklast. Nåra andra förslag?
Jag skulle även behöva nån som kan göra en 3D ritning av blocket. Cad eller nånting sånt som jag kan ge till killen på ABB. Jag försöka göra klart den så fort jag kan. Skicka ett PM eller Adda mig på ICQ.
Det var nog allt så länge men skriv gärna om ni har egna ideer och tankar på hur ni tror de skulle funka bäst. Alla svar är värda sin vikt i guld för mig =)
Jag bygger för att jag tycker det är kul att testa på nya saker och förhoppnings viss göra en recension som kan hjälpa andra och bygga.
Tänk er att bygga ett system som är billigare än dom system som finns i dag att köpa klara. Jag tycker då att det är roligare att bygga själv för då får man en mer ultimat känsla än att köpa klart system. Har man tid och pengar då och då varför inte pröva? Behöver det vara så svårt igentligen?
Mvh Terho
March 20, 2001
det dära kan du läsa oxå. En kille på swec som gjort egen komperssorkylning. Finns även ritningar på hans block där.
edit: blanda glykol i vattnet ska du nog se att det inte fryser. Sen det dära med att du ska vattenkyla minnen med mera och göra ett block där du ska ta ut kylningen för den tycker jag verkar lite krongligt. Om du kollar länken ovan ser du att han har gjort så att han har lött fast några rör på röret som går från processorn och tar reda på spillkylan från kompressorn för att kyla gpu och nb.
edit2: jag har själv en fråga. Klarar två kompressorer att kyla en 226watts pelt?
2 Guest(s)