January 8, 2002
Hej på er alla...senast infon på min vattenkylda hdd dämpare har fått motstånd...enligt Koolance's produkter så måste du alltså ha den "speciella vätska" som man blandar med vattnet så att produkten inte ska ta stryk. Jag kontaktar Gtek och frågar om man kan köpa denna vätska separat vilket borde vara rätt självklart om man köper en Koolance låda och har fått byta vätskan ett par gånger.
Svaret blev helt enkelt att de inte säljer den separat. Jag undrar då bara, varför ska man då köpa en Koolance låda om de inte kan sälja saker som man kan behöva behöver...lite skrattretande faktiskt....
February 18, 2002
det är sååå mycket skitsnack att man måste ha speciella vätskor.
Vanligt avjonat vatten orsakar inte korrision. Speciellt inte om man slår i lite glykol.
bara ett trick för att de skall kunna sälja färgat vatten för 100 kr/litern.
/rickard
[ Detta Inlägg ändrades av: richieboy den 2002-02-21 12:43 ]
January 8, 2002
January 30, 2001
January 8, 2002
December 5, 2001
saxat:
"Många människor tror att destillerat vatten är skadligt för kroppen på grund av bristen på salter och mineral. Vatten som har behandlats med destillation, omvänd osmos, avjonisering eller på annat sätt gjorts högrent har ett mycket lågt innehåll av salter och mineral, uttryckt som TDS (total dissolved solids). Med "vanligt" dricksvatten brukar man mena vatten med en mineralhalt på cirka 300 milli-gram TDS per liter. Med låg halt menar man vatten med mindre än 100 mg TDS per liter."
Och:
"Ingenstans har man hos friska personer konstaterat några negativa effekter på hälsan som skulle bero på mineral- eller saltbrist i dricksvattnet (det finns, som alltid, undantag, t.ex. vissa bergsmiljöer med extrem jodbrist i både mat och vatten, där människor har högre förekomst av struma). Vad man däremot med säkerhet kan hävda, är att det alltid är bra att dricka rent vatten, fritt från mikroorganismer och gifter."
Alltså har jag rätt.
OCH det är inte farligt att dricka totalavsaltat vatten
//Anders.
(Du snackar inte om batterisyra va )
December 15, 2001
On 2002-02-21 14:58, IceFire wrote:
För att vara petig så är inte dest vatten befriat från alla salter, det är befriat från alla bakterier. Det du tänker på är totalavsaltat vatten.. Det är en stor skillnad.. Ett tips bara, drick inte totavsalt vatten, det slutar 7 fot ner i backen, RIP..
Suck....Du har ju helt fel, vilket ismannen redan bevisat
BTW, ett lätt sätt att få tag i dest. H2O är ju kylskåpet...I vårat sitter det iaf ett inne i det, där det bara är att ta
February 18, 2002
Alla sorters vatten har likadan förmåga att kyla i vattenkylningssystem, tillsatserna är där för att minska korrosion och ge vattnet en cool färg. De ökar alltså inte kylförmågan.
skillnade mellan destillerat och avjonat vatten är hur det framställs.
destillerat framställs med destillation
avjonat vatten är vatten som passerar två jonbytare. I den första byts positiva joner mot H+. I den andra negativa mot OH-. tillsammans blir det H2O.
I bägge fallen är det jonfattiga vatten
Man kan räkna med att mängden joner, ledningsförmågan är minst 10000 gr mindre änm kranvatten Avjonat vatten är ca 100 ggr billigare att framställa jämfört med destillerat. 1 liter kostar normalt < 20 kr (5 liter på biltema typ 75 kr) så det är dumt att chansa. Värmeledningsförmågan är densamma för alla sorters vatten.
Genom att vattnet har mycket sämre ledningsförmåga minskar korrosionen kraftigt. Har man bara koppar och aluminiumdelar så är det inte lika viktigt som med delar av stål i kylningen.
Avjonat vatten används som påfyllning i strykjärn, bilbatterier och kan köpas nästan överallt. Är helt ofarligt. Kroppen kan reglera salthalten beroende på hur salthaltigt vatten man dricker.
/rickard
[ Detta Inlägg ändrades av: richieboy den 2002-02-21 20:30 ]
November 11, 2001
February 18, 2002
tja, jag sov inte på lektionerna, utan läste till kemiingenjör på LTH...
sorry, om jag var lite kaxi men det brukar låta så när man kort och koncist för fram information..
Och , nej det skall inte spela någon roll , bara man använder avjonat vatten. Möjligen kan ytaktiva ämnen ( t e x diskmedel) sänka viskositeten något , vilket leder till ökad värmeupptagningsförmåga , någon procent max.
En bra användning för kemiingenjörskunskaper är när man designar sitt eget vattenkylsystem, så att man får maximal kyleffekt...
/rickard
2 Guest(s)