September 4, 2001
Enligt sweclockers tester på den så ska det gå att clocka ganska bra testet hittar du på
sweclockers.com
March 18, 2001
på deras hemsida ( http://koolance.com )så står det att den har en ljud nivå på ~50db.
Detta kan väll inte stämma!! det ända som kan låta är ju de tre fläktarna högst upp. och tre 80 fläktar kommer inte upp i 50db om dom inte är blåser orkan
August 22, 2005
On 2001-11-12 17:34, Lederick wrote:
på deras hemsida ( http://koolance.com )så står det att den har en ljud nivå på ~50db.
Detta kan väll inte stämma!! det ända som kan låta är ju de tre fläktarna högst upp. och tre 80 fläktar kommer inte upp i 50db om dom inte är blåser orkan
jodå, jhar för mig att om man har tre delta blacklabel 60mm, på 12v samtidigt är man uppe i standarljudet plus tror att det är 10dba per fläkt, alltså det blir 38.0+ 10+10 för att det är tre fläktar, o då är du redan på 50dba, rätta mig om jag har fel.
September 11, 2001
Jag är nästan helt säker på att det är +3db per extra fläkt..
jag menar jag har 4st 80mm (Zalman) i mitt chassi när man sätter en på 12v så låter det mycket (gissar på 40db) men med alla 4 på max skulle det vara 70db! och så mycket högra blir det INTE med 49db kan jag tänka mig.
[edit]en black label 60mm gör ca 45 eller 46db o-ljud[/edit]
[ Detta Inlägg ändrades av: Robster den 2001-11-12 22:31 ]
December 22, 2000
en 3db ökning är en dubblering av ljudnivån.
har jag för mig iaf och kollance lådan kan mycket väl låta mycket. 80mm fläktar är ingen bra väg tycker jag. kräver att fläktarna går på betydligt högre varv än om man hade valt en 120mm variant istället.
DESSUTOM så är konstruktionen med att fläktarna blåser över radiatorn inte bra det heller. enligt procooling.com´s tester vilket jag har lärt mycket av så ger en fläkt som suger luften igenom radiatorn genom en så kalla shroud avsevärt mycket bättre kylningsförmåga.
DESSUTOM ( igen ) så motverkar fläktarna som blåser neråt i lådan den naturliga vägen.
Alltså den att varm luft stiger uppåt.
JAg hade personligen byggt systemet på ett lite anorlunda sätt och troligtvis hade jag fått bättre temperaturer. även deras kontruktion av vattenblock är kraftigt underdimensionerat anser jag. för att inte tala om den lilla diametern på vattenslangarna... ja du.. det finns mycket att klaga på på Koolance lådorna.
November 2, 2001
Nä..då blir det fanimej ingen koolance låda!
Tack för hjälpen gubbs! Annars hadde jag nog köpt en!
Ska bygga egen vattenkylning istället!
Nån som har några bra tips på en bra o billig vattenkylning! Har tröttnat på den j**la luftkylningen nu
Nån som har något bra tips på låda att bygga systemet i? Min fulltower suger...nån skit från inet data o inet suger fett!
Mobile2400+@2512,sapphire9800pro@xt,512ocz-el-pc3200,nf7-sv2.0,maze4cpu,maze4gpu,antec550w
December 22, 2000
jag har en del tips. eller rekommendationer rättare sagt angående vattenkylningssystem.
vattenblock: dangerden maze2
radiator: hw blackice
pump: eheim 1048
slangar: silicon slang av god kvalitet.
det kan tyckar onödigt att lägga ner pengar på bättre slang men detta är något som betar sig i längden. dessa slangar är betydligt bättre och lättare att böja utan att de viker sig och mycket mer motståndiga mot temperaturskiftningar. vanlig pvc slang blir mycket mjuk vid c:a 50 grader(inte för att ditt vatten ska bli så varmt men endå) och blir helt sprött vid c:a 5-10 grader...
eheim pumparna är rätt dyra saker dom med, men av yttersta kvalitet. både tysta och starka.
dangerdens vattenblock är ledande på marknaden. mycket övertänkt konstruktion. testvinnare överallt.
hardware labs (tror jag att dom heter) blackice är en högeffektiv radiator som faktiskt är byggd just för pcbruk. klarar mycket hög värmelast.
jaja... det var mina rekommendationer det...
glöm inte att köpa en tyst 120mm fläkt till radiatorn oxå så kan du får ett mycket effektivt OCH tyst kylnings system som garanterat slår allt vad luftkylning heter.
1 Guest(s)