April 27, 2004
Jag tycker de L30s jag har haft var tysta så länge de inte träffade något i metall för då låter de som en tvättmaskin som har fått fnatt 🙂 De är också känsliga för luftbubblor i vattnet för när de går igenom pumpen så låter det precis som om den ska dö så man måste lufta av systemet ordentligt.
L30 är tyst men inte lika tyst som L20 som är nästan ljudlös.
August 16, 2003
jag köppte ett begagnat paket, snubben sålde paketet för att han trodde att det var vattenblocket som var för dåligt (äldre modell) men det var pumpen som var kass, L20, den pumpade < 0.1 liter i minuten, överhettning osv.
så när jag skulle köpa ny pump då ville jag vara säker på att den skulle pumpa ordentligt, och jag hade läst att L30 skulle vara kraftfull. ja det stämmer den är kraftfull, den är ett monster jämfört med L20 (jag menar bla. om man sätter dom bredvid varandra) den är altså mycket större. om jag inte minns fel så drar L20 14W och L30 28W, ganska så mycket altså, efter att han haft igång pumpen över natten (bara pumpen altså) så var vattenslangarna mellan jumna och svagt varma.
du snackade om ljuddämpningskit, ja det har jag, det är tur det annars så skulle jag kanske slänga ut den, men det beror ju på hur känslig man är för sådant, min L30 sitter med sugkoppar på bottenplåten i mitt Chieftec Big Tower omgiven av blå ljuddämpningsmatta, hela datorn vibrerar, datorn står i sin tur på två telefonkataloger för att minska vibrationer, men känner man på det lilla bordet som den står på så vibrerar det, förut så lutade jag mig mot det bordet men det går inte längre, man mår dåligt efter en stund.
så ta och fundera på hur extrem du vill ha din vattenkylning, ska burken vara tyst och kyla bra, eller kan bruken låta lite mer och du ska kyla allt i datorn med vatten och klocka till max med sjuka spänningar?
jag skulle i alla fall ha valt L20 såhär i efterhand (jag fick L30 till samma pris som L20 kostade, det påverkade mig en del)
1 Guest(s)