December 28, 2003
Hej, jag skriver i ren desperation..... 😀
det är så att jag har en burk me följande komponenter och jag behöver få ner ljud och värmenivån på den.
låda:Chieftec Dragon 10 big tower (360w agg)
cpu:XP2800+ barton 333
mb:MSI KT4V KT400 chipset
ram:1536MB 333 twinmos
gpu:ASUS 9950 Ultra 256Mb FX5900 ultra@500/900
hdd:80+160GB Maxtor ATA133 7200/8Mb
ljud:SB Audigy2
DVD-R:Nec ND 1300A
DVD:Samsung....
kör idag med ett gäng enermax silent fan i lådan och en coolermaster aero7+ till cpu:n men allt blir att
låta för mycket när man kör mer effektiv kylning, därför så har jag letat efter lite vatten kylnings grejer men hittar ingen bra butik.
kravet jag har på ett paket är att jag ska kunna kyla CPU/Chipset/hela grikkortet inte bara gpu:n.
efter lite letande så hittade jag Cool-Matic FX rev1.0(GPU/Ram/Ram2) från innovatek den bör passa finemang på mitt grafik kort,
nu var det bara så att jag inte hittat en enda butik i sverige som har detta vattenblock kit, nu kanske det finns nått annat block
som har samma funktion så det är bara att ge förslag
i övrigt är alla förslag välkomna, både paket och lösa delar
December 28, 2003
så tyst som möjligt och lika bra/bättre kylning som jag har nu:
cpu temp
idle: 40
load: 48 (lääääänge)
chipset:
idle: 28
load: 30
Graffe:
idle 46/37 (gpu/ram)
maxtemp load 60/41 klockat (ligger på 52/40 i genomsnitt normalt sett id3d, högre i opengl)
kan jag få bättre kylning och tystare för ikring 3000 så vore jag glad 😀
March 11, 2003
Hade jag varit som du, hade jag köpt Swiftecs block till CPU och graffet. Minnena på graffet kyler du lika bra med kylflänsar. Nordbryggan kyler du bäst med en passiv fläns, typ Zalmans. Satsa på en dubbelradiator, typ Black Ice II Extreme. Någon av Eheims större pumpar och ½"-slang i hela systemet.
March 11, 2003
Snowman89 wrote: men dom säger ju att swiftec e rena flödes stopparen
Om han kör med ½"-anslutningarna och låter bli att använda de vansinniga 90-gradersböjarna, så bör Swiftech kunna ge ett bra flöde. Till det han skall ha anläggningen till är det mer än tillräckligt.
December 28, 2003
tack för tipsen, tyvärr ville jag helst ha ett vga block som kyler både minne och gpu, då jag slipper limma fast flänsar i kortet iafll jag vill sätta tillbaka orig kylarn....såg oifs att ocz hade nåt mini flow heatsink me termisk tejp, kanske går lättare att demontera.
baksidan av kortet spelar ingen roll då original kylningen är tillräcklig men framsidan blir det inte lika lätt med.
vill inte gärna skära bort gpu biten på kylarn för att få plats med blocket heller...har för mig att gainward sålde tillsammans med innovatek ett paket till FX korten men jag hittar inte detta paket i någon butik heller.
har någon ett förslag på en bra vattenkylnings butik..?
March 11, 2003
rathos wrote: tack för tipsen, tyvärr ville jag helst ha ett vga block som kyler både minne och gpu, då jag slipper limma fast flänsar i kortet iafll jag vill sätta tillbaka orig kylarn....såg oifs att ocz hade nåt mini flow heatsink me termisk tejp, kanske går lättare att demontera.
baksidan av kortet spelar ingen roll då original kylningen är tillräcklig men framsidan blir det inte lika lätt med.
vill inte gärna skära bort gpu biten på kylarn för att få plats med blocket heller...har för mig att gainward sålde tillsammans med innovatek ett paket till FX korten men jag hittar inte detta paket i någon butik heller.har någon ett förslag på en bra vattenkylnings butik..?
Den allmänna åsikten är nog att minneskylning knappt ger ett endaste dugg. Är i stort bara nödvändigt om du skall spänningsmodifiera ditt kort.
Om du däremot skall överklocka på en mer allvarlig nivå, då får du mer vinst av att kyla GPU:n så mycket som möjligt. Sekundäruppvärmningen av minnena från GPU:n är högre än vad minnenas överklockning ger. Återigen är Swiftec bra, då det finns bra peltiermöjligheter med deras block.
1 Guest(s)