March 12, 2003
March 12, 2003
March 12, 2003
August 14, 2001
du får väl börja med att rita en ritning på hur du ska ha blocket, och räkna lite på det, beror ju helt på vilken sorts block du tänkt göra, går ju t.ex. kolla nån sida där d säljer block, hur d är frästa och hur tjocka d är, pris beror ju helt på varifrån du köper, har du tur kan du nog hitta en spillbit som d kanske t.o.m. kastar på dig, annars säljer d bara i 5m-längder, då blir det dyrare, vad jag sett kostar koppar runt 30-70kr/kg, sen beror det ju helt på vad du ska ha för koppar, Telurkoppar är lättare att arbeta i t.ex. koppars densitet är 8,96ton/m^3 altså kostar det typ ½miljon/m^3
October 6, 2002
Du bör ju ha en skapligt tjock botten.. så att du har mycket material som kan absorbera värmen..
dvs motsatt vattenkylning där botten ska vara riktigt tunn..
Sen gäller det bara att försöka hitta en så bra utformning som möjligt av resten av flänsen. Så att du får en så stor yta som möjligt och även se till att utforma den så att konvektionen inte hindras och att det hela tiden kan komma till ny luft och att den gamla varma luften kan komma därifrån så obehindrat som möjligt!
March 14, 2001
Nattmannen wrote: Du bör ju ha en skapligt tjock botten.. så att du har mycket material som kan absorbera värmen..
dvs motsatt vattenkylning där botten ska vara riktigt tunn..
Sen gäller det bara att försöka hitta en så bra utformning som möjligt av resten av flänsen. Så att du får en så stor yta som möjligt och även se till att utforma den så att konvektionen inte hindras och att det hela tiden kan komma till ny luft och att den gamla varma luften kan komma därifrån så obehindrat som möjligt!
Öhh har du läst hans inlägg?
March 14, 2001
Nattmannen wrote: [quote=skittles]Ok , vilken storlek och tjocklek bör man ha på ett block som skall kyla cpun? och hur mycket brukar det kosta?
Har du läst mer än hans första inlägg????? :bok:
Ja, och han vill fortfarande göra ett vattenblock och inte någon kylfläns som du skrev lite högre upp..
April 16, 2003
http://www.tibnor.se (säljer alla typer av metaller, säljer egentligen inte till privatkunder men undantag görs)
http://www.metallvaruhuset.se (säljer även till privatkunder)
Men ditt "best bet" är att kolla sådana firmor som tar hand om spill/skrot koppar. De brukar få in stora mängder koppar, även "plattor" då. Det är lite billigare att handla sådan här second hand koppar förståss :).
August 14, 2001
Tror närmaste stället att köpa här är SA-maskiner i Götene, om jag inte missat något, skulle gissa på att du åker till Metallvaruhuset i STHLM... vet inte vad d har för material och så, jag behövde 60x60 men fanns inte i STHLM... hade max 50x50, tror jag det var, eller om det var 55x55, SA-maskiner kunde iaf ta hem.. men du bor ju relativt nära STHLM så du lär väl hitta något ställe som säljer eller kan ta hem iaf..
1 Guest(s)