July 8, 2001
ja, visst går det. med kunskaper och rätt utrustning vill säga. jag tror det kallas kluster när man kopplar samman datorer. det används för att koppla ihop servrar så dom arbetar ihop.
lättaste sätt (men dyrt som *piip*) är att du går å köper win2k server som jag tror har stöd för kluster. annars kan du skaffa unix eller linux.
inte rikigt säker på att allt det jag sa är helt sant men leta på http://www.google.com för mer info!
btw, jag förmodar att du inte är ute efter högre fps i cs eller liknande för då är du fel ute.
October 7, 2002
Den som vill leka kluster hemma och har begränsad budget kanske ska kika på OpenMosix (Linux-variant)? Ska tydligen klara sig med "normala" datorer, dock kan man ju inte direkt räkna med "pro-kluster"-prestanda om man kör med system som exempelvis det som är beskrivet nedan... 😉
http://openmosix.sourceforge.n.....%20Release
I want to install openMosix but I am afraid my machines are too weak for this
A machine is never too weak: I have three P200s (64MB each) and two P166s (one with 48MB and one with 192MB). Two of them are on 10Base-T and the other three on 100Base-T. Even with these antiquated machines and "heterogenous" network, I get perfect load balancing to run simulation programs that I write in Perl. (See ProgramToTestACluster. Don't be held back by the fact your machines are old. To me this is a nice feature of openMosix: you can add newer machines to an existing cluster as they become available. And you do not need to have all identical machines. That's fantastic!However, a 100Base-T network is recommended!
Contributed by Charles Nadeau.
February 1, 2003
Kluster är alldeles rätt ord!
Några frågor som man bör ställa sig är:
Vad ska man använda det till?
Vad får det kosta?
Vilken prestana behövs?
Om det bara är "enklare" beräkningar så kan man skriva server/client programvara där servern delegerar arbetet till de olika klienterna. hmmm ja det är bara att bygga på.
Kräver man lite mer så bör man satsa på att bygga ett kluster från scratch, se över nätets kapacitet, räkna på hur många enheter man behöver i klustret, osv ... sedan kör man gärna något *nix system .... w2k har jag inte så goda erfarenheter av men funkar säkert bra ...
jaja ... massa svammel =o)
1 Guest(s)