October 8, 2003
Jag har två hårddiskar, en med windows och en med linux. Eftersom min linux-hd låter så mycket tänkte jag bygga en strömbrytare till den. Efter en stunds fundering kom ja fram till att jag ville ha två olika lysdioder. Den ena ska lysa om Linuxdisken(slave) är på och den andra ska lysa om båda är på. Notera att master(win)-disken alltid kommer att vara på. Jag behöver alltså på något sätt koppla så att om hd 2 inte är på ska lysdiod 1 lysa, om den däremot är på ska lysdiod 2 lysa. Hur gör jag?
Tack på förhand!
// Johan
January 29, 2003
jhan wrote: Jag har två hårddiskar, en med windows och en med linux. Eftersom min linux-hd låter så mycket tänkte jag bygga en strömbrytare till den. Efter en stunds fundering kom ja fram till att jag ville ha två olika lysdioder. Den ena ska lysa om Linuxdisken(slave) är på och den andra ska lysa om båda är på. Notera att master(win)-disken alltid kommer att vara på. Jag behöver alltså på något sätt koppla så att om hd 2 inte är på ska lysdiod 1 lysa, om den däremot är på ska lysdiod 2 lysa. Hur gör jag?
Tack på förhand!
// Johan
Va? Jag fattar inte. Alltså, Win HD är alltid på, eller hur? Du vill ha:
Linux på = Lampa 1 lyser
Båda på = Lampa 2 lyser
Om nu linux är på, innebär det inte att båda är på oavsett, eftersom Win alltid är på?
Får jag föreslå att du bara har en lampa, den för när Linux är på?
January 29, 2003
jhan wrote: Jag har två hårddiskar, en med windows och en med linux. Eftersom min linux-hd låter så mycket tänkte jag bygga en strömbrytare till den. Efter en stunds fundering kom ja fram till att jag ville ha två olika lysdioder. Den ena ska lysa om Linuxdisken(slave) är på och den andra ska lysa om båda är på. Notera att master(win)-disken alltid kommer att vara på. Jag behöver alltså på något sätt koppla så att om hd 2 inte är på ska lysdiod 1 lysa, om den däremot är på ska lysdiod 2 lysa. Hur gör jag?
Tack på förhand!
// Johan
Linux på = Lampa 1 lyser
Båda på = Lampa 2 lyser
Om nu linux är på, innebär det inte att båda är på oavsett, eftersom Win alltid är på?
October 8, 2003
Zelog wrote: [quote=jhan]Jag har två hårddiskar, en med windows och en med linux. Eftersom min linux-hd låter så mycket tänkte jag bygga en strömbrytare till den. Efter en stunds fundering kom ja fram till att jag ville ha två olika lysdioder. Den ena ska lysa om Linuxdisken(slave) är på och den andra ska lysa om båda är på. Notera att master(win)-disken alltid kommer att vara på. Jag behöver alltså på något sätt koppla så att om hd 2 inte är på ska lysdiod 1 lysa, om den däremot är på ska lysdiod 2 lysa. Hur gör jag?
Tack på förhand!
// Johan
Linux på = Lampa 1 lyser
Båda på = Lampa 2 lyser
win-disken är på 160 gb så det är ju inte win ja vill ha åtkomst till i linux...
du har uppfattat det rätt iaf... Men det verkar ganska krångligt att göra, så ja kör nog på en lysdiod som lyser när linux-hdn e på. Men tack för all hjälp!
Mvh Johan
April 21, 2004
Tänk på att det är inte nyttigt för disken att bryta strömen till diskarna med en switch under drift då detta kan förstöra dem. Specielt när din polare siter och slår om den 10 ggr för att han tror att den går till en fläkt 😀
Men ska du ha swichen till att stänga av disken innna du startar datorn och sen inte röra den förän du stängt av så funkar det.
1 Guest(s)