May 2, 2003
Tjena, ja som rubriken lyder.
Jag har en 80x80 fläkt från zalman med en medföljande voltmod som sänker till halva hastigheten 12-6volt antar jag.
Nu skulle jag koppla in en 40x40fläkt 12voltare.
Frågan är tror ni det håller att köra båda fläktarna på voltmoden, eller kommer jag att bränna motståndet?
//Tobbe
May 2, 2003
Pingen wrote: Ta reda på vad motståndet klarar och mät/räkna på vad fläktarnas sammanlagda effekt är.
Vi vet mindre än dig.
Hehe du har så rätt så rätt.
Det jag helt glömt bort är juh att jag likaväl kan köra den extra fläkten 7volt och koppla direkt på nätagg juh.....silly me 😛
//Tobbe
March 10, 2003
Ellära finns det en artikel som heter här på NH. När du kopplar in 2 fläktar på ett mótstånd som är avsett enbart för en kan det gå sönder beroende på egenskaperna på fläktarna (effekten kan bli för hög för resistorn). Klarar den det däremot så kommer fläktarna gå fortare än om bara 1st fläkt är inkopplad pga att motståndet inte orkar bromsa båda så att säga.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
May 2, 2003
hrm...elära har jag väl som elektriker hyffsade kunskaper i, men eftersom jag inte har så stor koll på motstånd osv tänkte jag ta en lathund och fråga om ngn visste om det funkade eller inte.
Men fredagsyr som jag var så tänkte jag juh inte på att jag likaväl kunde köra dom på 7volt.
//Tobbe
1 Guest(s)