January 28, 2004
Efter att ha snackat runt i forumet har jag kommit fram till att det är dags att skaffa en vattenkylning till mina överklocknings-projekt.
Vill ha så kraftig vattenkylning som möjligt men med låg ljudnivå, priset spelar ingen roll. Ska endast ha den till att kyla cpun och nordbrygga.
Blocken blir väl White-water för det finns väl inga bättre?
Vilken radiotor är kraftigast BIX2 med två ADDA fläktar eller radiotorn som finns i Aseteks powerpaket med 3st likadana Adda fläktar?
Pumpar har jag ingen koll på, men ska vara tyst men ändå prestera bra.
Hörde att man kan tjäna 10C på att köra med en cirka 40% alkohol i systemet stämmer det?
November 4, 2001
Du tjäna inga to gradet.. Någon tiondels grad kanske..
Om du tänker på glycol så höjer det temperaturen iom allt socker.
Glycol leder i slutändan till massor me "gegg" i systemet.
Kör i waterwetter i RÄTT mängd!
Många kör i så vattnet ta mig fan är riktigt rött.. Vattnet ska vara lite rosaaktigt och i en vanlig slang ska det se ut som det är näst intill helt transperant.
September 7, 2003
Jag minns ett test som publicerades för något år sedan där de testade 10 olika metanol/vatten blandningar, från 0/100% till 90/10%. Om jag minns rätt så var skillnaderna mycket små och deras slutsats var att metanol kunde användas i mindre halter som gift iom att det iaf inte sänkte effektiviteten på samma sätt som glykol och liknande. Testa att söka runt lite, jag minns inte alls var jag såg det...
August 14, 2001
Ska du ha en bra radiator ska du nog inte kolla på någon gjord för datorer, eftersom dessa storleksmässigt är gjorda för det med, finns betydligt större, som nog presterar bättre, hittar du en lastbilsradiator eller något har du troligtvis kyleffekt 🙂 dock kanske du ska få plats med allt i en låda?
Tror inte heller du tjänar något på alkohol i vattnet, snarare tvärt om. Ska du köra med 40% alkohol, finns det färdigblandad, står absolut vodka på den, säljs på systembolaget 😛
May 27, 2004
Asså finns massor av bra sidor man kan läsa om vatten kylning på så läs in dig på ämmnet ordentligtförst(http://forum.sweclockers.com/s.....did=358844). Och som de säger så finns det (tror det heter typ värmepaket) kyllare till oljan i bilar dessa funkar bra till den behöver du en rätt kraftig pump http://www.komplett.se/k/ki.as.....38;cks=PRL denna pump borde räcka och den pumpar 1000l/h.
annars finns det monster pumpar på clasohlson hur pass lämpliga de är på vattenkylning vet jag ej.
Dränkbar pump CO/TECH 750. Max kapacitet 215 l/min. Max tryckhöjd 9 m. Max partikelstorlek 35 mm. Motor 230V/750W. Storlek 16X35 cm. Vikt 5 kg.
Eheim pumpar är ju bra kvalite på men jag tycker personligen de är lite för dyra om man räknar till vad de presterar.
January 28, 2004
March 30, 2003
Val av pump: http://forums.procooling.com/v.....hp?t=10825
Kör på ett block med WW-design, rbx, tdx eller D-teks. Bästa som finns lättillgängligt och uan att lämna ett allt för stort hå i plånboken.
EDIT: Snåla INTE på pumpen och köp något på classe. Ta något ordentligt med bra tryck och flöde från någon av dom välkända företagen.
Rad, värmepaket eller double heatercore, förslagsvis heatercoren då den redan har anslutningan och inte är överdrivet dyr.
January 28, 2004
March 14, 2001
SuperNova wrote: Om du tänker på glycol så höjer det temperaturen iom allt socker.
Nu snackar du en massa skit säger bara jag..
Att det skulle bli en massa "gegg" i systemet vid användandet av glykol har då aldrig jag varit med om, och då har jag kört vattenkylning väldigt länge nu..
Sen att (om) temperaturen stiger är det så lite att man inte enns märker det..
January 14, 2005
Multiface wrote: HeHe, ser att du har hittat hit Urax! Tack för alla tipsen, dom didigare också!
Det enda jag behöver råd om nu är val av radiatorn, tänkte använda mej av 120mm fläktar av tystare typ, Papst eller Adda.
BIX2:an eller 3fläkts Radiatorn?
Black ice Extreme 2 är ju dubbelt så tjock ungefär. Den är inte lika lång heller.. Den lär räcka för dina behov.
August 14, 2001
Snorch wrote: [quote=SuperNova]Om du tänker på glycol så höjer det temperaturen iom allt socker.
Nu snackar du en massa skit säger bara jag..
Att det skulle bli en massa "gegg" i systemet vid användandet av glykol har då aldrig jag varit med om, och då har jag kört vattenkylning väldigt länge nu..
Sen att (om) temperaturen stiger är det så lite att man inte enns märker det..
Har själv ingen erfarnehet av vattenkylning, ingen drift av det iaf. Men eftersom en bilmotor kyls på ungefär samma sätt, och man i denna har betydligt större procenthalter glykol skulle det förvåna mig väldigt om det slammar igen... en bil har rätt många drifttimmar innan den skrotas... (oftast)
January 28, 2004
April 5, 2003
lustigt att ingen föreslagit peltier.. då kan man ju börja prata om kyleffekt! Angående radiatorn tror jag att en BIX 2a kan göra jobbet bra, men itne lika bra som 2st BIX 2or 😉 Kom ihåg att de är tillviss del uppbyggnaden som är viktig, den ska vara byggd som en BIX, men framförallt är de viktigaste en stor kylyta!! Därav att många tipsat om bilkylare.
Sen så är de de här med pump.. jag skulle säga minimum en Eheim 1250 om du ska få ut maximalt! (t ex RBX presterar bättre ju mer vatten man pressar igenom, medan vissa andra inte vinner nått på den ökade mängden vatten)
April 22, 2003
Ingen som nämnt något om tank än så jag passar väl på.
Många tror inte tanken har så stor betydelse men det kan jag av erfarenhet säga att den har speciellt om man vill att systemet ska vara så tyst som möjligt.
Ex
Innan mitt system var färdigt använde jag en 10L plasthink då hade jag en idle på 41 grader.
Nu har jag en tank med bra passivt luftflöde runt av aluminium med en volym på 5L idle temp på 31 grader. Nu kan jag inte svära på att dessa siffror stämmer precis men det ger en bra fingervisning.
Jag antar att du kommer bygga in allt i ett vanligt fulltower. Det är inte jätte bra med tanke på att om man ska utnyttja luftens egen rörelse genom värme så vill man inte ha "isolerande" plåtar runt om tanken.
Alternativet är att ha tanken under datorn som en slags påbyggnad.
Gör en alu tank av aluminium, pop-nit och lite aluminium profiler o täta med silikon eller be någon firma göra det åt dig. Då kan du kanske be dem svetsa den.
Optimalt vore en tank med inbyggda vertikala kylflänsar men det är nog omöjligt att få tag på i det formatet. tanken behöver inte vara speciellt stor bara nog för att rymma pumpen så en 15 cm borde räcka.
Om jag vore du vilket jag nu låssas att jag är skulle jag försöka få tag på stora kylflänsar och limma på dem på tanken med termiskt ledande lim, se bara till att räfflorna hamnar vertikal. Bäst är om du kan skaffa dessa innan och då veta hur mkt de kommer sticka ut och anpassa storleken på tanken så att de inte sticker ut utanför lådans kanter.
Skruva inte fast pumpen i tanken det skapar för mycket vibrationer. Jag har min "hängandes" i fjädrande silikonslangar från tank locket på så vis kan jag även montera bort den lätt.
Tanklocket brukar vara det svåraste att ordna eftersom man vill kunna få ner en hel pump igenom det och helst ska det ju också vara tätt. Jag använder mig av ett lock av plexiglas och mellan plexit och aluminiumet har jag en gummimatta. Plexiglaset spänns på med hjälp av två spännen (båt typ) och trycks mot gummimattan och aluminiumet. Detta fungerar halv bra eftersom mitt plexiglas är lite för tunt och sviktar lite så blir det glipor. Men med ett bättre plexiglas tror jag att det skulle kunna fungera men istället för en gummimatta skulle jag använda en list som sticker upp några mm runt skälva hålet.
January 28, 2004
KloreX: :worship:
Det här blir min första vattenkylning och då jag är student så har jag inte tid eller pengar just nu att sitta och bygga värsta hemmagjorda vattenkylningen. Men iden är riktigt bra, med en så stor passiv radiator som en 5 liters tank faktiskt blir skulle man nog inte behöva någon aktiv radiator men vilken prestanda! Det vore som ett par reserators även om man inte räknade in den aktiva radiatorn.
Nä just nu räcker det gott och väl med en enklare lösning men tack för tipset, det blir något jag får fundera på till min nästa dator.
Just nu skulle jag vilja ha produkttips. Grejorna vill jag ha in i en Antec P160 så det blir max en dualradiator.
Hadde tänkt mej den här pumpen:
http://komplett.se/k/ki.asp?sk.....38;cks=PLS (pumphöjd 2m)
White-Water block
Val av radiatorn: Hittade både BIX2 och Dual Heatercore på overclockers.se har hört att heatercoren skulle prestera bättre och den är billigare men sen är det också en ljudfråga. Ska kyla med 2st papst fläktar (55cfm 26dc). Läste någonstans att heatercoren behöver mer luft för att prestera stämmer detta?
April 22, 2003
Multiface.
Ok men som din tråd lyder kraftigaste vatten kylning och att pengar inte spelade nån roll tänkte jag att det var just det du tänkte. Men jag förstår har inte heller tid o pengar till det optimala. Pumpen ser fin ut den ska nog orka med en hel del.
Frisk.
Jo men då kan man inte fästa slang kopplingar och pumpen i den blir svårt o skruva då 😛
March 30, 2003
KloreX:Vattnet ska flöda långsamt genom blocket för att absorbera all värme med eller?
1*1*5=5 dm^3
Du får alltså en passiv tank i stil med restoratorn, kraftig my ass...
Med en ordentlig rad behöver man inte göra sånna fulhack. Ifall man dissar onboard tempsensorn slipper man även bli vilseledd och tro att sånna fulhack faktiskt fungerar.
1 Guest(s)