Kraftigaste Vattenkylningen?|Page 2|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Kraftigaste Vattenkylningen?
KloreX
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 104
sp_UserOfflineSmall Offline
826002
January 19, 2005 - 6:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Urax.

Om du kör vattnet långsamt genom ett block kommer det vattnet ta upp mer värme det stämmer men det innebär också att det kyler sämre.

Desto längre tid en viss vatten partikel är i blocket desto mer värme tar den upp men det innebär också att den att den partikeln blir varmare och kyler sämre. Tänk dig att vid högt tryck så hinner vattnet värmas upp tex 1 grad i blocket och vid ett lägre tryck 5 grader. Det det innebär, eftersom vattnet är kallare än blocket att skillnaden i Ex.1 är större än i Ex.2 alltså kyler Ex.1 bättre.

I en tank/raditor därimot vill man ha så lågt tryck som möjligt och största möjliga kontakt med luft och väggar. Detta åstakommer man med så stor volym som möjligt (och flänsar).

Tänk dig att du sprutar in vatten från ett rör med diametern X och ansluter det till ett rör med diametern 10x det innebär att vattnet teoretiskt går 10 gånger långsammare.

Frisk

Borde förstått det såg ett jättelikt burklock framför mig.

Multiface
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 247
826021
January 19, 2005 - 6:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag förbannar internet gudarna! Här hadde man skrivit ett lång inlägg och så trycker man på skicka vad händer?? Internettet hoppar ur! Tror f_n inte jag orkar att skriva om men gör ett försök.

Klorex: Jag var nog lite otydlig men eftersom jag är nybörjare visste jag nog inte riktigt vad jag var ute efter.

Tack för alla tipsen!

Ni verkar kunna det här med vattenkylning så har jag en ide i bakhuvet till nästa dator. Såg på internet, en amerikansk sida tror jag det var en kille som hadde gjort en extern lösning med en BIX2 med fläktar och satt det i en trälåda, såg riktigt snyggt ut påminde om en högtalarlåda i trä.

Man tar en stor radiator och en tank med fenor och sätter en moddad bordsfläkt eller liknande bakom och slår in allt i polerat trä. Den stora fläkten borde blåsa bra och vara tyst, (borde ha en justerbar). Sen sätter man kylblock på varenda j__la sak i lådan inklusive nätagget (finns färdiga). För att undvika tryckfall så skaffar man en kraftig pump eller kör dubbelt.

Blir det någon vettig kylning av det eller borde man dela upp det i flera system?

Pallar ett kylblock som tex Asetek Antarctica en kraftigare "industripump"?

KloreX
Medlem
826084
January 19, 2005 - 7:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Tror det räcket med den passiva kylningen om fenorna är vertikala. Bygg in så lite som möjligt då dett försämrar just den passiva kylningen. Annars om du bygger in försök att ha någon design så att luften går från botten och ut ur toppen samt attt vattnet går den omvända vägen.

Urax
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 804
826175
January 19, 2005 - 9:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Man tar en stor radiator och en tank med fenor och sätter en moddad bordsfläkt

Det där är ungefär som att sätta dit ett femte hjul på en bil och tro att den funkar bättre. Vad ska du med flänsar på tanken för? Du har radden för att kyla vattnet och en tank för att avlufta och fylla på och tömma vattnet. Vad är det som är så svårt? Block på allt behövs verkligen inte. Tysta nätagg finns det gott om för kvadratroten ur priset på färdiga vattenkylda. Kyl cpu till att börja med så att du får en uppfattning om hur det funkar. Sen kan du gå vidare med den magiska customtanken som står för typ en promille av den totala kyleffekten.

Känns som att du inte riktigt vet vad du ska ha behöver eller kommer att sluta upp med för den delen. Rekommenderar dig att kolla runt lite i http://www.xtremesystems.org/f.....hp?t=34877 och på http://ProCooling.com. till att börja med.

Hur fan får du ihop tyst kylning och industripump förresten? Kollat länken jag postade angående pumpar?

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1511
826229
January 19, 2005 - 10:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Urax wrote:

Man tar en stor radiator och en tank med fenor och sätter en moddad bordsfläkt

Det där är ungefär som att sätta dit ett femte hjul på en bil och tro att den funkar bättre. Vad ska du med flänsar på tanken för? Du har radden för att kyla vattnet och en tank för att avlufta och fylla på och tömma vattnet. Vad är det som är så svårt? Block på allt behövs verkligen inte. Tysta nätagg finns det gott om för kvadratroten ur priset på färdiga vattenkylda. Kyl cpu till att börja med så att du får en uppfattning om hur det funkar. Sen kan du gå vidare med den magiska customtanken som står för typ en promille av den totala kyleffekten.

Känns som att du inte riktigt vet vad du ska ha behöver eller kommer att sluta upp med för den delen. Rekommenderar dig att kolla runt lite i http://www.xtremesystems.org/f.....hp?t=34877 och på http://ProCooling.com. till att börja med.

Hur fan får du ihop tyst kylning och industripump förresten? Kollat länken jag postade angående pumpar?

Tror visst tanken kan göra en del ang. kylning, visst, radiatorn är till för att kyla vattnet, och den har stor yta, vilket är bra, men tanken där det varma vattnet förvaras kan med avge en del värme. Tänk dig skillnaden mellan att hälla kokande vatten en en tunn aluminiumburk jämfört med att hälla det i en bra termos. Kanske inte är så mycket kylning, men visst tror jag man kan märka skillnad. om du t.ex. kollat tanken i mitt system (http://w1.501.telia.com/~u5010.....G_1766.jpg) så har denna större volym mot luften än vad en vanlig processorkylare har, skulle jag tro så nog kan tanken göra skillnad, hur mycket vet jag inte, men nån/några grader kan det nog göra.

KloreX
Medlem
826356
January 20, 2005 - 7:59 am
sp_Permalink sp_Print

Urax.

Det är inte så simpelt att man har en komponent var varje syfte iaf är inte det de bästa.

En bra tank kan kyla av systemet ganska många grader och framför allt helt tyst. Det är ju därimot kanske svårare och tar mer plats men helt klart effektivare. Du så ju mitt exempel ovan. Det finns ju föresten färdiga system utan radiator och med en väldigt bra passivt kyld tank. Jag tror inte de byggde de så av en slump.

Multiface
Medlem
826375
January 20, 2005 - 8:53 am
sp_Permalink sp_Print

Urax: Jag kommer att skaffa vattenkylningen jag specat ovan till att börja med, det andra var bara en tanke jag ville bolla lite.

Multiface
Medlem
826383
January 20, 2005 - 9:00 am
sp_Permalink sp_Print

Man kan nog få en kraftigare "industri" pump ganska tyst om man dränker den i en stor tank och har den svävande i mitten (endast en tanke inte ett påstående).

Urax
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 804
826603
January 20, 2005 - 3:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Råkade ut för problem med postningen jag med. 🙁

Bra att du kör på det. Skulle blivit ungefär som att förlora oskulden i ett lerigt dike för dig annars. 😛

Zalmans restorator är en extern enhet som inte är riktad emot 'high end' marknaden. Dom har alltså inte valt att integrera radden och pumpen i tanken för att tjäna några tio grader på det. Säger inte att tanken inte kan avge värme, bara inte tvåsiffrigt eller ens märkbart i den storleksklassen en vanlig på datorer är i. Har sett en Restorator med ett rör satt utanpå och en fläkt ovanpå. Där var det en tvåsiffrig minskning i grader. Säger väl lite om vilket övertag aktiv kylning har gentemot passiv.

En bra tank kan kyla av systemet ganska många grader och framför allt helt tyst. Det är ju därimot kanske svårare och tar mer plats men helt klart effektivare.

Du säger att det är svårare och större men samtidigt effektivare. Får inte ihop det faktiskt. I en dator man ska kunna lana med är utrymmet en brist så att en större lösning är inte effektivare. Jag talar alltså inte om stationära jätteburken bosse.

Punkt slut på diskussionen? Respekterar eran åsikt men håller inte med.

KloreX
Medlem
827151
January 21, 2005 - 12:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag menade givitvis ur kylnings synpumkt "effektivare" att det är svårare o lana med kan man lista ut skälv. Jag menade inte att man skulle hoppa över aktiv radiator bara låta tanken hjälpa till. Och det kan nog skilja tio grader om man väljer den bästa tanken vs den sämsta i ett system som inte har så kraftig aktiv radiator har man det blir skillnaden givetvis mindre.

Multiface
Medlem
827566
January 22, 2005 - 1:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Tja om ni vill får ni gärna slänga in lite bilder på era vattenkylda system.

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
828465
January 23, 2005 - 9:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Stoppar man in datorn i kylskåpet så blir det ca 12 grader C (CPU) när systemet kör. Desutom blir det tyst eftersom den isolerar ganska bra.
Högsta uppmätta temperatur på processorn efter 1 timmes press var 19 C.

Testade att köra med en UPS och några testprogram som bland annat mätte temperatur, samt flera egna temperaturmätare.

För att göra detta möjligt i längden skulle man behöva ett modifierat kylskåpet så att man kan köra med kablar utanför och med stängd dörr.

När jag mätte dB-värdet för detta låg det under 18 dB.

KloreX
Medlem
828646
January 24, 2005 - 7:52 am
sp_Permalink sp_Print

Skulle ett kylskåp klara det då jag menar om man har varma komponenter i kylskåpet så måste det ju stå o jobba ständigt.

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1511
828809
January 24, 2005 - 2:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Multiface wrote: Tja om ni vill får ni gärna slänga in lite bilder på era vattenkylda system.

Finns en del under projektloggar, dock inte några" slutbilder" pga att jag ej är helt klar än.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
828863
January 24, 2005 - 3:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Att tanken skulle kyla en aning är sant, men att lägga tid, möda och pengar på det är totalt meningslöst. Som Urax säger, så handlar det om nästan försumbar skillnad i temperaturer. Dock gör ju en tank stor nog att ha en vattendränkt pump i en tystare anläggning. Och en stor vattenmängd ger stabilare temperaturer. Lättare att fylla på och lufta systemet också.
Men om man bara är ute efter ökad kylning, så lönar det sig mer att montera en större radiator, än att hålla på med tank.

Bull
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 450
829629
January 25, 2005 - 5:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Enligt test på overclocked.dk så suger den dränktapumpen/tanken riktigt ordentligt och det är på det dåliga sättet jag menar det den är inget bra alltså

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
829786
January 25, 2005 - 8:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Bull wrote: Enligt test på overclocked.dk så suger den dränktapumpen/tanken riktigt ordentligt och det är på det dåliga sättet jag menar det den är inget bra alltså

Länk? Vilken pump testar dem?

Multiface
Medlem
833860
February 1, 2005 - 9:57 am
sp_Permalink sp_Print

Bull:
Menar du pumpen jag länkade till tidigare och funderar på att skaffa?
Som sagt en länk till danskarna kunde vara bra att ha!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 63
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL