November 17, 2004
Behöver HJÄLP av erfarna P4 användare
Började att överklocka min P4 3.0 northwood s478 igår. Den går stabilt i 3.5 Ghz med en volt på 1.6. Allt över 3.5 är instabilt, datorn startar upp som vanligt men prime95 vägrar köra något torture test då den påstår att något är fel. Prollen ligger på 38 grader idle och 48 grader full load.
Har provat höja vcore men utan resultat, kör med divider 5/4 och har låst agp/pci.
CPU: P4 3.0 Northwood s478.
Moderkort: ABIT IS7-E
Minne: Twinmos 1024 DDR, 3200.
Kylning: Zalman CNPS9500LED + 2x80mm chassifläktar som tar in luft och 2x80mm chassifläktar som drar ut luft.
Jag vet att det är skräpminnen men eftersom minnena inte körs över 200mhz så ska det inte vara någon fara på taket.
BIOS är flashat till senaste version. Så finns det nu någon som har kunskapen och viljan att hjälpa mig komma vidare med överklockningen så skulle jag vara tacksam?!
Kan det vara så illa att det helt enkelt är en "dålig" processorn jag fått som helt enkelt inte vill gå högre?
September 1, 2002
Personligen tycker jag att det är en bra överklockning för att vara en Northwood.
Mina Northwood's har gjort som följer:
1,8B @ 2,9
2,4B @ 3,3
2,4B @ 3,2
2,8B @ 3,2
2,8C @ 3,4
3,0C @ 3,4
3,2C @ 3,5
Som du ser verkar de inte nå så mkt längre om man inte kör med någon rejäl kylning. Jag körde bara luftkylt.
Jag tycker du skall vara nöjd med 3,5 GHz. Du kan ju testa att bumpa upp vcore lite till, men gå inte upp till 1,7. Har haft ett par som bara självdött vid 1,7v.
Måste dock klaga lite på ditt moderkort, 865PE-chipset hade jag lite svårt att få upp i bra hastigheter. 875P-chipset där emot klarar av rejäla svängar.
November 17, 2004
Dinos wrote:
Jag tycker du skall vara nöjd med 3,5 GHz. Du kan ju testa att bumpa upp vcore lite till, men gå inte upp till 1,7. Har haft ett par som bara självdött vid 1,7v.
Jag har varit uppe i 1.675 men det spelar ingen roll, vill inte köra prime95 stabilt. Dock vcore på 1.625 och prollen på 3.51 så går den klockrent.
Oftast ligger inte vcore i den hastighet jag angett i bios. Enligt cpu-z, bios egen mukvara i win och enligt speedfan så ligger den under 1.6.
May 23, 2005
swamp wrote: jag har samma problem fast min e orginal på 2.8 och jag har hållt på som f*n me detta och hört att P4 Norhtwood är låsta i sin multiple... har fått råd och tips om att flasha mitt BIOS...
testa me detta, kommer du på nått annat sätt så skriv det. (är intresserad;) )
multiple är låst, och northwood är lite svårare att få bra resultat med. Min prescott går att pressa rätt bra med ett bra nätagg
June 6, 2006
Jag fick upp min Intel P4 3.0 Prescott till 3.9 ghz .. UTAN att ändra volten 😀 de enda som jag hade gjort då var att ändra hastigheten på minnena så dom låg på 166 mhz ist för 200 mhz . Men det var väl nästan 3 månader sen nu och jag är ny imon överklockningsområdet så jag har inte så mkt koll på saker å ting 😀 som sagt jag visste ju inte att man kunde ändra volten för 3 månader sedan 🙂
May 23, 2005
GoesHs wrote: Jag fick upp min Intel P4 3.0 Prescott till 3.9 ghz .. UTAN att ändra volten 😀 de enda som jag hade gjort då var att ändra hastigheten på minnena så dom låg på 166 mhz ist för 200 mhz . Men det var väl nästan 3 månader sen nu och jag är ny imon överklockningsområdet så jag har inte så mkt koll på saker å ting 😀 som sagt jag visste ju inte att man kunde ändra volten för 3 månader sedan 🙂
inte helt ovanligt att det står på auto, som ibland funkar utmärkt
1 Guest(s)