November 8, 2002
Kollade på en internetsida där de sålde vattenkylning. pumpen som följde med var avsedd för undervattensbruk, varpå jag fick den brilljanta ideen om att man skulle kunna använda akvariet hemma som akumulatortank!
Pumpen lägger man på botten i akvariet och sen drar man en slang från utblåset på pumpen till blocket på CPU:n, å sen en slang till baks från blocket till akvariet som de blåser ut vatten ur.
Om man har tur så får vattnet i akvariet rätt temp (25-30grader) så fiskarna trivs! Dessutom så borde inte pumpen låt nånting alls nere i vattnet.
Det går ju att räkna på det hela; spec. värmekapacitet, volym, flöde osv. Ett akvarium med stor glasyta och förhållandes liten volym borde ha en viss fördel!
November 8, 2002
Alger? hmm.. de växer nog inga alger inne i kylsystemet, det kommer ju inget ljus in dit! Dessutom så kan man slänga i lite algbekämpningsmedel nån gång i månaden så är man på den säkra sidan = D
ett filter in til pumpen skulle nog behövas också, för säkerhets skull
November 8, 2002
CyProx wrote: sen gör ju fiskar andra saker också, äter till exempel och den maten kommer senare ut på ett annat ställe...ett filter är nog bra 🙂
Mår verkligen fiskarna bra av alg bekämpningsmedel
Jo då alg bekämpningsmedel finns i en fiskvänlig variant (som de flesta använder) så det är inget problem = D
Alltså¨, min idee är annu oknäckt! det finns inga brister i den! Otroligt!
November 8, 2002
Hmm.... destilerat vatten... nej de mår ju inget levande bra av... hmmm.. frågan är om de behövs? varför har man det för, är det för att undvika kalkavlagrinar mm mm..
Vet inte exakt hur systemet ser ut men ja antar att det borde gå och ta isär och göra rent om de skulle behövas nån gång per år!
June 28, 2001
grattis du har tänkt ut en flumride till dina firrar.
och inte fått 2000 pers som klagar på att det är en du ide'
sen så diggar ju fiskarna varmt vatten, vet inte hur 35gradit vatten påverkar prolle tempen, sen e det ju massa jävla skit o sånt i vattnet som kan fastna.
så alger växer inte så bra utan ljus huh det var nytt
November 8, 2002
Mind wrote: grattis du har tänkt ut en flumride till dina firrar.
och inte fått 2000 pers som klagar på att det är en du ide'sen så diggar ju fiskarna varmt vatten, vet inte hur 35gradit vatten påverkar prolle tempen, sen e det ju massa j**la skit o sånt i vattnet som kan fastna.
hehe ja varför inte!! Kan nån komma på nått argument som håller emot min briljanta idee??
Alltså.. alger är ju växter som livnärar sig via fotosyntesen vilket kräver solenergi...
hur 35 grader påverkar prolletempen? hmm... Ja menade att vattnet från prollen låg på runt 30, inte det som skickas iväg........ hänger du me
June 20, 2002
Mind wrote: grattis du har tänkt ut en flumride till dina firrar.
och inte fått 2000 pers som klagar på att det är en du ide'sen så diggar ju fiskarna varmt vatten, vet inte hur 35gradit vatten påverkar prolle tempen, sen e det ju massa j**la skit o sånt i vattnet som kan fastna.
fiskar vill iofs ha en 20-30 grader beroende av av vad det är för fisk... kan nog bli lite svårt att lösa...
har funderat på akvarium jag med men min idé inkluderade en avspärrning av en liten del av akvariet med en glasskiva... därifrån skulle vattnet till systemet tas...
November 8, 2002
självklart kan man inte ha kallvattenfiskar i akvariet, men de finns många ciklider och andra fina fiskar som ska ha runt 30-32 grader... ja tror att vatten som kommer från prollen kanske kommer att ligga på runt.. max 40grader.... beror ju på flödet i systemet, processorns värmeutveckling, volymen vattenet som passerar processorn mm mm...
men som sagt.. det ska gå om man hittar ett akvarium med relativt stor yta i förhållande till volymen.
November 8, 2002
Mind wrote: nja hänger inte med totalt
ok nu ska ja förklara grundligt hur ja filosoferar hehe
Kort sagt: Processorns spillvärme är exakt vad som behövs (för ett specifikt akvarium, måste räkna lite på det) för att hålla vattentempen konstant på 30 grader med värmeavgivningen (avkylningen) från glasrutorna!
En normal doppvärmare till ett ca 300l akvarium ligger väl runt 300 watt om ja inte missminner mig. Om ja skaffar vattenkylningen nångång så ska ja räkna lite på det och se vad men behöver för akvarium
Haha man får anpassa sig lite.. Om man tex har svärdbärare och funderar på att skaffa Discus istället så kanske man får klocka upp prollen några procent *mohahaha* :square:
November 9, 2002
Blue_Moon_ wrote: Kort sagt: Processorns spillvärme är exakt vad som behövs (för ett specifikt akvarium, måste räkna lite på det) för att hålla vattentempen konstant på 30 grader med värmeavgivningen (avkylningen) från glasrutorna!
kan inget om vattenkylning men skulle inte d kräva att processorn gav lika mycket värme hela tiden?
alltså måste den belastas lika mycket hela tiden :blink:
November 8, 2002
Stupid Ass wrote:
kan inget om vattenkylning men skulle inte d kräva att processorn gav lika mycket värme hela tiden?
alltså måste den belastas lika mycket hela tiden :blink:
Tja.. Vad ligger skillnaden på fulload och idle? några grader max.. kanske 7-8 grader.... dessutom så har vattnets värmekapacitet (4.18 k/j per kelvin / liter.. ja är naturvetare : ) så hög att det tar dygn för ett stort akvarium att kylas ner i rumstemp.. (kan man också räkna på...)
November 8, 2002
Mind wrote: Discus ?
tror endå inte att den akvariegrejen kommer att funka.
men om man har 2st akvarium i varandra, typ ett stort till datorn och inuti ett mindre till firrarna.
klart att de kan funka... men de kommer se bra roligt ut. de fina skulle ju va om de gick att direktkoppla.. ja tror att de funkar. tänker testa
February 11, 2001
Har beprövat denna sak för ett tag sedan med lyckat resultat utan några direkta komplikationer. Fungerade faktiskt bra om man hade algmotverkande medel i vattnet.
Dock så måste man då tänka på att inte blanda koppar och aluminium i systemet. Korrosion. Och som sagt. man kan ju inte utnyttja glycol eller annat korrosionsmotverkande medel i systemet med akvarie för fiskarna uppskattar det inte särskillt väl.
Med ett 300 liters akvarie fick jag tempraturer under 30 grader och det svajade knappt en grad upp eller ner då man hade värmare satt på 27grader på och 28 grader av. Funkade mycket fint.
Vill gärna höra vidare hur det utvecklar sig, temperaturer osv. Vore intressant. MItt projekt lade jag i graven efter ett par veckor dock. Synd det. Korrosionen blev överhängande.
1 Guest(s)