Kullagrad eller glidlagrad fläkt?|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Kullagrad eller glidlagrad fläkt?
Stefan Samuelsson
Member
Medlem
Forum Posts: 3346
Member Since:
January 23, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 31, 2002 - 1:33 am
sp_Permalink sp_Print

Tänkte jag skulle köpa lite 80mm fläktar men la märke till att de flesta fläktar som inte har någon tempkännare eller varvreglering är glidlagrade.
Har jag fel eller är inte en kullagrad fläkt mycket bättre när det gäller driftsäkerhet.

Om det är så skulle jag gärna vilja veta om det finns några LED-fläktar som är kullagrade, jag hittade inga. Har inte frågat på datorbutiken.com än men ska.

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
Member Since:
June 28, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
243433
December 31, 2002 - 1:37 am
sp_Permalink sp_Print

personlig erfarenhet så är det ingen märkbar skillnad, kullagrena e så billiga så dom slits ut lika snabbt som glidlagrad.

glid ska ju vara lite tystare av nån anledning jag inte förstår mig på

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
243457
December 31, 2002 - 4:15 am
sp_Permalink sp_Print

Mind wrote: glid ska ju vara lite tystare av nån anledning jag inte förstår mig på

för att de har glid istället för kulor såklart :bgrin:

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
Member Since:
June 28, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
243554
December 31, 2002 - 12:30 pm
sp_Permalink sp_Print

jo men det borde ju bli mer friktion med glid

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
243564
December 31, 2002 - 1:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Mind wrote: jo men det borde ju bli mer friktion med glid

näää
med glid så är det glid 🙂

nämen sen så lägger väl en glidlagrad fläkt belastningen alldeles jämnt

aja jag vettifan, får skära isönder en o kolla

JuLmUnD
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1808
Member Since:
August 19, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
243690
December 31, 2002 - 3:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Ordet glid. De säger väll låg friktion så de skriker om de?
Om man glider så beror de på att de är halt. Och halt är de om friktionen är låg. Vilket de troligen är i en Glidlager fläkt. Va de så svårt 😛

Allx
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 29
Member Since:
November 25, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
243852
December 31, 2002 - 9:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag kör med 7st papsters och dom är glidlagrade och det duger fint. Kullager håller kanske lite längre men dom låter mer. hade 7 zalman förut (kullagrade) datorn lät som en turbon i en bil 🙂 men nu är den tyst och bra:)

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
Member Since:
June 28, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
243916
January 1, 2003 - 1:03 am
sp_Permalink sp_Print

men zalman fläktarna blåste nog en gnutta mer. :wide:

men om man skulle ta ur magneterna i en glid fläkt & en kullagrad och snurra på fläkten så skulle ju den med kullager snurra längre, :rull:
dvs mindre friktion.

kollade lite under tejpen på mina nya 120mm fläktar, dom var glidlagrade och snusstorra vid lagrena... verkar inte vettigt

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
Member Since:
November 26, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
244112
January 1, 2003 - 2:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Naturligtvis är det mindre friktion i ett kullager.[/u][/i][/b]

Tibbe
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 11
Member Since:
July 22, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
244603
January 2, 2003 - 1:05 am
sp_Permalink sp_Print

Har för mig att om friktionen är = 0 så står det still.Alltså trögt som f-n.
Så en högre friktion borde la va bättre att ha.
Is mot is har ju en väldigt hög friktion. :bok:

JuLmUnD
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1808
Member Since:
August 19, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
244614
January 2, 2003 - 1:38 am
sp_Permalink sp_Print

öhh is mot is har lågt friktions tal ska du veta ! de är jag fan hundra på.. När nått står still så är friktions kraften = o men friktions talet är fortfarande det samma.

Avatar
heimdal
Member
Medlem
Forum Posts: 2779
Member Since:
September 13, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
244826
January 2, 2003 - 1:01 pm
sp_Permalink sp_Print

när det går TRÖGT så är det HÖG friktion
när det går "lätt" så är det LÅG friktion

i glidlagrade fläktar så antar jag att fläktens lager har en tunn oljehinna mellan sig, som sänker friktionen. Antar också att livslängden sänks pga. att värmeutvecklingen blir större så att oljan blir dålig.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 303
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL