October 24, 2002
Hola!
Jag har en burk från några år sedan med ett GeForce2 GTS, 128mb. Kör den som linuxrouter/filserver så den behöver ingen dundergrafik. På sistone har den börjat surra en fruktansvärd massa, det är fläkten på grafikkortet som sjunger på sista versen. Jag har gått över fläkten med pensel (och dammsugare, haha) ett par gånger för att rensa bort allt fluff, men det hjälper inte. Så jag tänkte kavla upp ärmarna och byta ut den! Eftersom överklockning och snabbhet inte är viktigt så vill jag ha en så tyst dator som möjligt.
Nu undrar jag alltså: är det möjligt att kyla det här kortet med endast kylfläns? Om det går, vilken kylfläns bör jag välja? Har inte överdrivet mycket plats runt den PCI-platsen så den får gärna vara liten och lätt. Jag är dessutom lite virgin när det kommer till att pilla loss fastlimmade fläktar så om ni har några tips på göra/inte göra så är jag också tacksam 🙂
October 24, 2002
Jovars, jag kan ju underklocka, men det är inte säkert att det kortet stannar i routern. Det är ju fortfarande ett så pass modernt kort att man kan spela CS i 70 fps med det. Om kylflänsen sen kostar 50 eller 300 spänn är egentligen skit samma, jag vill ha en tyst och lätt lösning innan jag blir tokig av allt "rrrrRRRRRrrrRRR" 😕
October 7, 2002
Straffaren wrote: Jovars, jag kan ju underklocka, men det är inte säkert att det kortet stannar i routern. Det är ju fortfarande ett så pass modernt kort att man kan spela CS i 70 fps med det. Om kylflänsen sen kostar 50 eller 300 spänn är egentligen skit samma, jag vill ha en tyst och lätt lösning innan jag blir tokig av allt "rrrrRRRRRrrrRRR" 😕
Om du är beredd att lägga ut 300 så räcker det ju till en Zalman heatpipelösning. Och den är väl närmast lite overkill, så något enklare borde ju duga...
October 24, 2002
Ok! Men det är alltså fläkt som gäller? Jag hade hoppats att det skulle funka med bara kylfläns, för jag vill ha den tyst tyst tyst. Det är bara fläkt till CPU, nätagg, och grafikkort i den här burken, så om jag kan eliminera grafikkortsfläkten kommer den knappt att höras alls.
March 15, 2002
Straffaren wrote: Ok! Men det är alltså fläkt som gäller? Jag hade hoppats att det skulle funka med bara kylfläns, för jag vill ha den tyst tyst tyst. Det är bara fläkt till CPU, nätagg, och grafikkort i den här burken, så om jag kan eliminera grafikkortsfläkten kommer den knappt att höras alls.
Denna borde fungera.
http://www.gtek.se/index.php?m.....02199a8512
January 8, 2003
Zalman historien funkar klockren på mitt graffe . Men det måste vara hål runt gpun annars går det inte alls. prova att dra ut ström sladden till fläken och se om det blir för varmt. Blri det detså får du limma fast en störra fläns, ta en nordbrygge kylare och limma fast den ifall det inte finns några hål runt gpun. det borde räcka.
September 18, 2003
2 Guest(s)