January 21, 2005
Hej Jag har nu sökt efter
information om ett system som
kyler inkommande Chassi lyft
med en eller 2 80W Peltier utan resultat.
Så nu till min fråga, skulle det funka att
montera 2 kylflänsar i en tunnel och trycka in
luft med en 120mm fläkt och kyla med 2 80W
peltier, vill inte pilla med vatten än på prollen,
men det borde gå att få ner tempen på luften under
rumstemp?
Tycker att man borde slippa kondensen
då ochså, då den borde lägga sig i tunneln.
synpunkter välkommna.
Om nån har sett något liknande projekt, kan ni väl
posta en länk eller nåe..
January 29, 2003
Wohoo! En kanonidé! Ett peltier skapar två olika temperaturer över sina sidor när man lägger på spänning, det blir en kall sida och en varm sida. Koppla den varma sidan till en stor kylfläns som sitter på utsidan, blås på den stora kylflänsen med en fläkt. Koppla den andra sidan av peltier till en mindre kylfläns som sitter i vägen där du suger in luft i chassit, då blir luften som flödar över den lilla kylflänsen mycket kallare. Har inte sett något sådant själv, men det borde finnas.
February 4, 2003
Bogus^ wrote: öööh, kall luft är torr... varm luft är fuktig... detär därför det blir kondens när man kyler ned luften.... :bok:
Ja just det varm luft inehåller mycket vatten o när man kyler den fälls vattnet ut som dimma...
99% luftfuktighet = torr luft 100% = fuktig luft.
[Image Can Not Be Found]
http://hem.bredband.net/b12079.....iagram.gif
March 14, 2001
Nej de är inge problem med kondens och dimma och en massa joll ni pratar om.. har själv gjort en typ av drickskyl som fungerar ungefär på samma vis som idé här, och det blir inte någon kondens eller liknande där inte och då är det samma luft som bara blir kallare, inte luft som byts ut (som också inte blir lika kall) hela tiden som idén säger..
Men undrar på hur pass mycket kallar de kommer att bli, tror inte de kommer bli jätte mycket kallare iaf..
January 21, 2005
Zelog wrote: Wohoo! En kanonidé! Ett peltier skapar två olika temperaturer över sina sidor när man lägger på spänning, det blir en kall sida och en varm sida. Koppla den varma sidan till en stor kylfläns som sitter på utsidan, blås på den stora kylflänsen med en fläkt. Koppla den andra sidan av peltier till en mindre kylfläns som sitter i vägen där du suger in luft i chassit, då blir luften som flödar över den lilla kylflänsen mycket kallare. Har inte sett något sådant själv, men det borde finnas.
Jag vet inte om du är ironisk eller om du bara dumförklarar mig,
Jag har inget sinne för ironi, så jag tar illa åt mig..
Jag vet vad en Peltier är och anledningen till att jag undrar
är att jag har sett en kille montera kylflänsa på en peltier
och fick minus grader på den kalla sidan med passiv kylning på
varmsidan, det är det som jag tänkt mig.
Krax wrote: Det är nog ingen bra ide att blåsa in fuktig luft in i lådan den ärgar nog sönder på ett par dar...
Får du dimma ur en Luftavfuktare? då skall du nog kolla
om den funkar som den ska. Har för mig att dem funkar
genom att kyla luften.
Som sagt jag har ingen design mer än en tunnel ovanpå burken
med kalla kylflänsar i och inmating till burken. den kan säkert
förbättras och jag säger inte att det är en optimal lösning när
det gäller verkningsgrad eller prestanda.
December 27, 2003
Kan börja med att säga, sorry... Din ide är kul, men meningslös att lägga tiden på. Du kommer inte klara hantera värmen från komponenterna överhuvudtaget på det sättet du tänker.
Det kommer löna sig tiofalt mer att montera in en extra 80 mm fläkt till chassit.
Och, det finns redan en liknande mojäng som man kopplade in på utsidan in i en tom 5" fack. Var nån hemsida som testade den. kunde inte ens mäta nån märkbarskillnad, enda som var lite kul var att det såg ut som en utombordare på en eka...
Angående luftavfuktare etc etc så kan vi ta den en annan gång, på ett annat ställe där det passar sig bättre.
// Zejt
June 28, 2001
Frisk wrote: Borde väl funka om man kopplar det direkt i en lufttunnel till processorn, eller? tycker det borde ge iaf kanske 5-15grader kallare luft?
jag skulle tro att det funkar, men knappast bra.
någon kondens blir det även om det är mkt luftflöde, och det är en ganska ineffektiv lösning med tanke på hur mkt energi det drar.
en simpel lösning på just kondensproblemet kan jag tänka mig att luften blåser igenom ett finmaskigt plastnät som lutar och vattendropparna fastnar i nätet och rinner sedan ner i tex ett glas.
hur väl det skulle funka i praktiken vet jag dock inte.
gämför med ett spindelnät som hänger ute under en sommarnatt.
October 9, 2002
March 14, 2001
Pulka wrote: Varför skulle det inte fungera ? Som tidigare nämt så brukar små kylskåp fungera på liknande princip. Tror inte att kondensen kommer vara något större problem ändå, tycker iaf att det är värt att testa...
Jo visst små kylskåp fungerar de till, men då tar du inte luft utifrån hela tiden heller utan bara kör runt samma luft hela tiden, och jag har gjortet ett kylskåp med en 90W peltier och för att det ska fungera att kyla luften utifrån på ett sånt sätt att det blir betydligt kallare skulle ju betyda att kylskåpet skulle bli kallt på väldigt kort stund och det kan jag meddela om att det inte blir det..
May 17, 2004
kolla in denna då det kan ju vara ett alternativ (att kopiera alltså) http://www.elfa.se/elfa-bin/dy.....004614.htm
1 Guest(s)