December 19, 2000
Jag har varken kunskap eller erfarenhet, det erkänner jag.
Det kommer troligen INTE gå, eftersom processorn hela tiden ger ut värme. Exempel:
Du lägger i din dator.
Processorn, hårddiskarna(?) och lite annat generarar värme, vi säger 100w, avrundat och fint.
Exempel 2:
Du lägger i 20 bullar och 50 kakor i frysen. De ger ifrån sig 0w värme.
Du ser skillnaden?
Eftersom datorn generar värme hela tiden så går det nog bäst om frysen är avstängd...
December 27, 2000
On 2001-09-29 20:29, Tomas125 wrote:
Det lär ju knappast bli varmare än om den stod i ett rum med +23grader varm luft, än en frys med -18grader var luft,,,
you go girl!
saken e den att det finns inget i frysen kommer att uppnå -18
tänk efter lite.. kör med en hårtork i frysen så ser du att det inte e en så bra ide eller hur? nu är en hårtork lite överdrivet.. men jag hoppas ni fattar principen.. frysen får spasmer av att behöva gå hela tiden.. konvektor på baksidan är inte byggd för att dumpa värme i de mängder som konstant genereras av en dator. kolla själv, den e tunn och klen, dock ganska stor. men inte alls som de man kan se på diverse vattenkylningssystem. den stackars frysen kommer att gå sönder.
September 20, 2001
hmmm det enda man egentligen har i frysen vad jag har förstått av allt jag läst om fryskylning är mobon å cpun.. hårddiskar mår nog inte så bra av sånt.. iofs så räcker d kanske ganska bra med alla kort å cpun för å värma upp duktigt.. men vafan.. beror på frysen med... är d en stor elak frys med f-ns mamma som frysaggregat så ska d nog funka
December 22, 2000
jag säger. lägg ner projektet innan du ens har startat. folk har gjort försök med detta sedan 1997... hittils har INGEN och då menar jag ingen lyckats med något sådant här. en frys klarar helt enkelt inte av värmelasten. dessutom mår hårddiskar och andra rörliga delar YTTERST dåligt av kyla i den mängd vi snackar om. Om du däremot börjar mecka med kompressorn och bygger om så attt den bara kyler processorn och så... det är juh i princip så vapochill o dom andra fungerar.. men du lär har med jobb än vad du kan drömma om innan du lyckas dona ihop ett sånt system...
sorry om jag krossar dina drömmar men ja....
ville bara spara dig en massa tårar och pengar
August 6, 2001
Kan man inte använda frysen till att kyla vattnet bara? Det har jag funderat på... Man sätter vattentanken direkt i frysen så slipper man radiator och fläktarna på den. Helt plötsligt börjar man närma sig peltiereffekt.
Skulle detta vara möjligt eller har jag glömt något/tänkt till jävligt illa?
Detta om man kör med vatten så klart då...
[ Detta Inlägg ändrades av: Enigma den 2001-10-01 13:27 ]
September 1, 2001
Visst funkar det med frys men man skall nog inte göra det på dator man är rädd om..
Gjorde så på en gammal AMD k6-2 450, slängde in mobot och prollen med en fet kylfläns i frysen, lät hdd:erna och resten ligga utanför. Lackade in hela kortet med 4 lager kretskorts lack för att det inte skulle bli kortis om det skulle bli kondens som silikonerade processorn undertill. Den funkade fint, gick stabilt i 550 Mhz (maxat mobo)... Dom är inte så värst klockningsvänliga heller.. Hade följande temp under försöket.
Frystemp -25c
Prolle:
Oklockad vid full load: ca -3c (dvs, inte så effektivt)
klockad 100 Mhz vid full load: ca 1c (stabil)
Mobo:
Det stog Out of Range på den mätaren! Gick bara ner till 0c tydligen. men gissar på någonstans runt -25c.
1 Guest(s)