August 10, 2002
Kyla Minnena, nordbryggan och tom syndbryggan?
Kan det vara ngn idé att göra ngt av dessa då jag har en fsb på 197?
Den är inte så stabil, hänger sig efter att varit igång ett tag (ett par timmar).
Är det farligt att öka spänningen på minnena? En kille sa att man kunde typ höjja vilten till minnena mycket innan dom tog skada.
Jag har satt på en sån där zalmanfläns på nordbryggan, ska det räcka som kylning där?
December 24, 2002
jag har aldrig haft ylning på NB men jag vet att det kan behövas om man klocka mycket... men det där med minnena.. det e klart att dom kan ta skada.. men det är från minne till minne.. vissa tål mer än andra.. (även samma fabrikat)
Sen det behöver det ju inte vara minnena eller NB som spökar.. du kan t ex fått ett halvtaskig prolle.. eller det kan vara moderkortet i sig som inte varit 100% när det lämnade fabriken..
det jag ville få sagt är bara att man inte ska låsa sig vid att det e minnena som bråkar med än....
Edit: sen en fläkt är bättre än ingen.. inte sant?
February 11, 2002
Om du sänker multipeln o kan inte öka fsb:n trots det. Kolla att minnena kör i sync med processorn. Antar att det är ddr400 minnen, de klarar 400mhz dvs. Om du inte höjt volten till minnena gör det lite, om inte det hjälper är det nordbryggan som inte klarar högre fsb helt enkelt. Vmod är nödvändigt på nordbryggan för att öka fsb:n då. Om du kan öka volten till nb i bios gör d ett snäpp.
Vid 197fsb behöver du inte kylning på sydbryggan, jag klarar 218fsb utan kylning på sydbryggan.. har inte varit över 218fsb då...
May 10, 2003
Minneskylflänsar är i princip endast ett ögongodis. Känn på minnena precis efter att du stängt av datorn. E de så varma att de bränns? Är de endast ljuma är det ingen fara. Northbridge'en bör kylas, även om det inte brukar behövas någon maffig kylfläns/fläkt. Gör samma med Southbridge'en som med minnena, känn på den precis efter att du stängt av datorn. Min southbridge (kt333) är inte ens ljumen.
October 15, 2001
Försök ta reda på vart gränsen går får de olika komponenterna i datorn.
Kör hög multipel låg fsb och oilika volt för att kolla max på din CPU
Kör låg multipel och hög FSB för att se hur systemet klarar av just hög FSB
Kör låg multipel, låga minnestimmings och höj FSB för att se när minnet inte klarar mer. Minne bör du kunna höja några snäpp. 0,1-0,2 volt i alla fall. Sen brukar ju mer volt till både cpu och nordbrygga kunna göra susen. Värmen ökar ju också rejält.
April 19, 2003
the_best_bear86 wrote: Minneskylflänsar är i princip endast ett ögongodis. Känn på minnena precis efter att du stängt av datorn. E de så varma att de bränns? Är de endast ljuma är det ingen fara. Northbridge'en bör kylas, även om det inte brukar behövas någon maffig kylfläns/fläkt. Gör samma med Southbridge'en som med minnena, känn på den precis efter att du stängt av datorn. Min southbridge (kt333) är inte ens ljumen.
vad är skillnaden mellan att känna värmen när datorn är på jämfört med när du stängt av den? Du lär ju knappast skada varken datorn eller dig själv mer om du bara pillar lite på de olika grejerna?
February 11, 2002
the_best_bear86 wrote: Minneskylflänsar är i princip endast ett ögongodis. Känn på minnena precis efter att du stängt av datorn. E de så varma att de bränns? Är de endast ljuma är det ingen fara. Northbridge'en bör kylas, även om det inte brukar behövas någon maffig kylfläns/fläkt. Gör samma med Southbridge'en som med minnena, känn på den precis efter att du stängt av datorn. Min southbridge (kt333) är inte ens ljumen.
på nforce2-korten blir nordbryggan mycket varm, även sydbryggan blir någerlunda varm. Nordbryggan behöver alltid kylning på nforce2-kort, oftast räcker inte den som finns där till ens, speciellt vid hög fsb. Sett exemplar där sydbryggan blir runt 45 grader varm, nordbryggan blir varmare.... vid orginal fsb på 133..
http://www.8rdafaq.com/8RDA/fi.....oling.html är för epox men gäller andra nforce-moderkort också även om lite kan skilja. Kortens uppbyggnad är ung. samma vilket gör att de bör bli lika varma. (med samma sydbrygga, finns olika variater på sydbryggan...)
Att din southbridge inte ens är ljummen beror på att sydbryggan har långt ifrån samma belastning som på nforce2-kort. Rätt stor skillnad i uppbyggnad (kanske du redan vet).
May 10, 2003
Kalas wrote:
vad är skillnaden mellan att känna värmen när datorn är på jämfört med när du stängt av den? Du lär ju knappast skada varken datorn eller dig själv mer om du bara pillar lite på de olika grejerna?
Det behöver inte skada något, men du KAN råka kortsluta något (du vet, man har fukt på fingertopparna). Kan erkänna att jag själv pillat på grejorna när den varit igång, men det är inget jag vill uppmuntra andra att göra 8)
cyriq wrote:
på nforce2-korten blir nordbryggan mycket varm, även sydbryggan blir någerlunda varm. Nordbryggan behöver alltid kylning på nforce2-kort, oftast räcker inte den som finns där till ens, speciellt vid hög fsb. Sett exemplar där sydbryggan blir runt 45 grader varm, nordbryggan blir varmare.... vid orginal fsb på 133..
Jag skrev iofs att nordbryggan skulle kylas. Vad gäller sydbryggan har jag inget Nforce2 kort, så jag har ingen erfarenhet om just det kortet, tack för informationen 🙂
cyriq wrote:
Att din southbridge inte ens är ljummen beror på att sydbryggan har långt ifrån samma belastning som på nforce2-kort. Rätt stor skillnad i uppbyggnad (kanske du redan vet).
Visste faktiskt inte att sydbryggan hade hårdare belstning. Vad orsakar det? det är väl knappast hårddiskarna, ljudkortet eller nätverkskortet som arbetar hårdare på Nforce2 än på mitt kt333?
February 11, 2002
the_best_bear86 wrote:
[quote=cyriq] Att din southbridge inte ens är ljummen beror på att sydbryggan har långt ifrån samma belastning som på nforce2-kort. Rätt stor skillnad i uppbyggnad (kanske du redan vet).
Visste faktiskt inte att sydbryggan hade hårdare belstning. Vad orsakar det? det är väl knappast hårddiskarna, ljudkortet eller nätverkskortet som arbetar hårdare på Nforce2 än på mitt kt333?
Nordbryggan på vanliga via-kort gör mer än enbart cpu o minneshantering. Nordbryggan bl a hanterar divider för bussarna o lite annat. På Nforce2-kort hanteras typ enbart cpu och minneshantering, busshastugheterna m.m är inget som nb har hand om. Nb <----> Sb skall vara något snabbare, samt att sb har hand om allt annat (har för mig att buss-hastigheterna har blivit utbyggd från nb o sb helt, kan ha fel. Inte kollat upp exakt). Exakta fördelningen är jag lite osäker på, sydbryggan skall iaf ha fått mer att göra vad jag har förstått. http://www.nvidia.com/docs/lo/44/SUPP/Platform_Processing_Tech_Brief.pdf har mer exakt information om hur uppbyggnaden är, illusterad med bilder m.m. Tyvärr eftersom d är info från nvidia skryter dem lite också om hur bra deras produkt e men du ser uppbyggnaden iaf. Är 10sidor i pdf-filen, inte så stort att ta ner. En sak till: Det går att stänga av t ex ljud, spelport och serie samt parallella i bios, och gör man det sjunker temperaturen på sydbryggan. I orginalhastighet är den runt ljummen (för mig då, kanske lite varmare. Svårt att avgöra). Har som sagt innan sett exempel där sydbryggan är 45grader och varmare. Vad som är igång i bios avgör en del. Skillnaderna blir större vid fsb-ökning.
January 7, 2003
the_best_bear86 wrote:
Det behöver inte skada något, men du KAN råka kortsluta något (du vet, man har fukt på fingertopparna). Kan erkänna att jag själv pillat på grejorna när den varit igång, men det är inget jag vill uppmuntra andra att göra 8)
ähhh... i helvete att de pajar, man kan peta utav bara fan - det är lungt.
Bara man tar i ett element och torkar av fingrarna
April 19, 2003
the_best_bear86 wrote: [quote=Kalas] vad är skillnaden mellan att känna värmen när datorn är på jämfört med när du stängt av den? Du lär ju knappast skada varken datorn eller dig själv mer om du bara pillar lite på de olika grejerna?
hehe jo det har jag också gjort. tror inte risken är så stor speciellt inte eftersom moderkorten är hyffsat så lackade 🙂
March 10, 2003
arte wrote: [quote=the_best_bear86] Det behöver inte skada något, men du KAN råka kortsluta något (du vet, man har fukt på fingertopparna). Kan erkänna att jag själv pillat på grejorna när den varit igång, men det är inget jag vill uppmuntra andra att göra 8)
ähhh... i h*****e att de pajar, man kan peta utav bara fan - det är lungt.
inte att rekomendera att pilla runt på alla delarna :arg:
July 19, 2001
moddanrazer wrote: [quote=arte][quote=the_best_bear86] Det behöver inte skada något, men du KAN råka kortsluta något (du vet, man har fukt på fingertopparna). Kan erkänna att jag själv pillat på grejorna när den varit igång, men det är inget jag vill uppmuntra andra att göra 8)
ähhh... i h*****e att de pajar, man kan peta utav bara fan - det är lungt.
inte att rekomendera att pilla runt på alla delarna :arg:
Vad skulle hända? Bara man inte har massa järnfilspån eller något sådant på fingrarna så är det ok..
2 Guest(s)