April 22, 2003
Måste erkänna att jag inte kan speciellt mycket om peltier byggen. Men hade väl tänkt att ändra lite på det.
Spec.
Radiator black ice 120mm Papst
Block nåt gammalt inovatec
Pump Ehiem 20l/min (dränkt)
Tank 5 lliter Alu med bra passiv kylning
+gpu block i Koppar plexi
(Om nån undrar vilket chassi så var det jag som vann hederspris i moddtävlingen på DH04 och det finns nån bild där i artikeln om dh)
An7 ABIT nforce 2
Barton 3000 @ 3500 nuvarande idle 31 grader
6800 -nytt och ej oc
350w chiftec nätagg
maxtor diamond 9 120 gb
Hade tänkt att få denna burk lite tystare och en aning svalare och lite mer OC.
Men isolera och kolla kondens har jag igentligen ingen lust med därför funderar jag på om det skulle vara möjligt att kyla ner vattnet med ett peltier elemet.
August 14, 2001
Har gått i samma tankar... men några problem, peltiern utvecklar ju mycket värme, så den behöver kylas, därför blir det nog inte direkt tystare, kan inte heller speciellt mycket om peltiers, men som jag fattat d är det en viss temperaturskillnad mellan varma och kalla sidan, säg 20grader, så om du ska ha den kalla 0-gradig måste du kyla varma sidan till 20 grader... detta är svårt att göra med luft... utan att det låter mycket, men som sagt, har ingen erfarenhet av peltiers, men de utvecklar ju en del värme,så vet inte om det blir speceillt mycket tystare av en sån... ofta kyls ju peltiern av vatten... om du vill använda peltier, redan har vattenkylning och inte vill ha kondens så skulle jag nog snarare rekomendera en lite svagare peltier som inte kyler blocket så mycket, kondens bildas ju föst när ett fast föremål har lägre temperatur än luften runt omkring, om du skaffar en svagare peltier (kan inte säga nån effekt eftersom jag inte har någon egen erfarenhet) som bara kyler processorn till sådär 17-18 grader borde du inte behöva oroa dig för kondens, vet dock inte hur varmt vattnet blir då heller, kanske blir väldigt varmt. Men en fördel med att du har varmt vatten är väl att ju större temperatur-skillnad det är mellan lufttemp och radiatortemp ju fortare stiger luften=du får större "automatiskt" drag genom radiatorn, så du slippar fläktar,vet dock inte vad pump och så tycker om denna temperatur, även andra komponenter i systemet blir nog snarare varmare, om du ej har peltiers på dessa också..
November 4, 2001
Köra vettentank i ALu och block i koppar r inte rekomenderat...
Att kyla vattnet med Peltier kan vara möjligt..
'Du vinner dock inte speciellt mycket på det, Det ger mera att kyla cpun med peltiern och sedan kyla peltiern med vatten...
Kondensproblemen skulle ändå uppstår om du lyckades kyla vattnet med peltiern så att vattentempen sjönk markant.
August 14, 2001
SuperNova wrote: Köra vettentank i ALu och block i koppar r inte rekomenderat...
Att kyla vattnet med Peltier kan vara möjligt..
'Du vinner dock inte speciellt mycket på det, Det ger mera att kyla cpun med peltiern och sedan kyla peltiern med vatten...
Kondensproblemen skulle ändå uppstår om du lyckades kyla vattnet med peltiern så att vattentempen sjönk markant.
Tror inte kombinationen i detta fallet är speciellt farligt, eftersom det är alun som blir angripen, och det är såpass tjockt gods i en tank... skulle dock själv åtgärda det på något sätt, men nog bara för det känns mest rätt, med lite glykol i vattnet spelar det ingen större roll.
kyler man vattnet ner till runt 17-18 grader tror jag inte risken för kondens är någon fara, men för att luftkyla en peltier blir det inte ett tyst system, kyler du peltiern med vatten kommer tempen i vattnet enbart att öka. (om du inte har 2 skilda system, ett för att kyla peltier och ett för att kyla datorn)
March 14, 2001
Kan väl funka kanske..
Eftersom en peltier oftast har en temperaturskillnad på 65-70*C vid 0 belastning är det ganska krångligt att räkna ut den temperaturskillnad som blir när du börjar kyla vattnet med peltiern, men gissar det inte kommer bli jätte låg temp..
Sen tror jag också att om du använder en peltier måste den ha en kyleffekt på minst en 150W och då blir det ju genast svårt att kyla den med kylfläns och fläkt..
Angånde koppar och aluminum har jag skrivit förr att jag har kört blandat i mitt system i närmare 2år utan att mina block har påverkats ett dugg.. så ni som säger att det inte alls går tycker jag ska prova själv eller visa lite exempel på hur det kan gå på en kortare tid..
March 30, 2003
Nej de kommer inte att funka bra alls. Tänk på att vattnet blir högst en grad varmare efter att ha passerat cpu-blocket. Processorn ligger ju på mellan 70w- 200w (väl tilltaget) beroende på vad du kör den på. Om du vänder på det så förstår du att du inte vinner så mycket på det.
August 16, 2002
ang. alu och koppar, bara att slänga i en förzinkad spik i tanken eller nåt så är det den som korroderas...
sen ang. att kyla vattnet med peltier, det är ganska dumt... en 226W tec har en kyleffekt på 226W, men den avger ca 500W värme... nästan så att du måste kyla den pelten med en till vattenkylnignsslinga...
April 22, 2003
Tack för bra svar.
Jag mistänkte att det inte skulle funger speciellt bra med tanke på att jag alldrig sett det förut. Men aldrig fått det klart för mig varför.
Ang Alu-Koppar kan jag tala om att även mitt block består av båda. Blocket har något inbyggt skydd mot detta och jag har än inte märkt något på min tank (även radiatorn är i koppar). Har upptäckt att tack vare min stora tank placerad i botten på tornet med två kraftiga luft slussar på vardera sida får jag en enorm passiv kylning. Jag kan strunta helt i radiator fläkt och ändå ha en temp under 40 grader idle.
Nu börjar jag forma tankar om ett eget nätagregat som delar fläkt med radiatorn (första flödet på radiatorn) detta skulle leda till att jag fick bort en fläkt ur systemet. Radiatorn har förståss en del luft motstånd men den värmer inte upp den genomfrande luften nämnvärt och om jag sprider ut nätaggets varma komponenter i luftflödet efter kan jag då få tillräcklig kylning där?
Funderar på ett nytt nätagg med 400w för framtiden några förslag på något lämpligt för ett sådant bygge?
Att kyla nätaggregatet med vatten ser jag som onödigt då jag skulle vara tvungen att då kyla vattnet ytterligare.
Ps.
Alu-koppar problemet bygger det på att det är två metaller som är olika ädla och isf blir det även en svag elektrisk ström i vattnet eller krävs det någon form av syra för detta. Vet att en citron med en bly och en koppar bit i kan driva en lysdiod. Vore ballt om...
August 16, 2002
KloreX wrote:
Att kyla nätaggregatet med vatten ser jag som onödigt då jag skulle vara tvungen att då kyla vattnet ytterligare.Ps.
Alu-koppar problemet bygger det på att det är två metaller som är olika ädla och isf blir det även en svag elektrisk ström i vattnet eller krävs det någon form av syra för detta. Vet att en citron med en bly och en koppar bit i kan driva en lysdiod. Vore ballt om...
Anodisering heter det magiska inbyggda skyddet...
nätagget värmer kanske 20W extra, vilket är som en piss i oceanen... det handlar bara om att orka bygga ett vattenkylt nätagg... sen så måste du ha en fläkt i nätagget oavsett, för det finns andra saker som blir varma än mosfetsen... har byggt 2 vattenkylda nätagg...
för att korrosion ska ske så måste man ha ett elektrolyt, alltså saltvatten eller liknande mellan metallerna, eller så måste de vara i kontakt med varndra... du pratar om galvanisk spänning eller nåt sånt, som är i princip samma sak som galvanisk korrosion, men ändå inte...
edit:
Frisk du har fått det här med kondens om bakfoten... kondens har inte med omkringliggande luft att göra, det har med luftfuktigheten att göra... när luften runt blocket kyls under kondenseringstempen så bildas det kondens, och vid 60% (normal luftfuktighet) så är den tempen 16 grader...
April 22, 2003
Ang vad jag vet om kondens.
Beroende på hur hög tempraturen är på luften destå mer vatten kan den bära. När varm luft med hög luft fuktighet kyls av tex vid kontakt med en kall kylare "tappar" den mycket av sin fukt eftersom den nu inte kan bära den.
Nätaggets kylning.
Jo visst jag vet att det är mycket jobb att kyla ett nätagg med vatten. Men jag vågar påstå att det inte är uppvärmingen som är den största försämringen utan att jag måste dra mer slang och kopplingar som kommer försämra mitt flöde. Eftersom jag ändå måste kyla radiotorn tyckte jag att det vore bra om jag kunda använda samma luftflöde. Nackdelen blir kanske att jag enbart kommer att ha ett utblås och inget insug men en 120mm på 5volt kanske skulle klara det.
1 Guest(s)