May 27, 2001
Jag strävar efter ett näst intill ljudlöst system med så pass bra kylning att det går och överklocka lite grann. Har en AMD Thunderbird 800. Mitt mål är att pressa upp den till 1 GHz, om det nu är möjligt.
Jag hade en liten fundering ang. kylelement. Måste man använda en radiator? Borde det inte gå lika bra med t.ex. 10 meter kopparrör lagda i en slinga? Och så en fläkt som blåser luft på den...
May 27, 2001
Joo, det är klart...men jag menar utan att använda en radiator....typ bara köpa kopparledning och lägga som en slinga i chassit...
Inget stort vidunder som tar upp massor me x-tra plats....
Sen är ju frågan hur pass bra kylning det ger jämfört med en "riktig" radiator....
Jag funderar på att lägga en "koppar-slinga" på ena sidoplåten i min låda, en AOpen HX08 och sen ansluta en fläkt...frågan är bara om det räcker...
[ Detta inlägg ändrat av Nierd 2001-06-04 00:32 ]
May 27, 2001
På så vis....*hm*....några lämpliga storlekar?
Har inte tänkt och börja kyla med peltier än...men det borde ju ändå vara något som klarar av lite mer för framtida bruk
Om jag har fattat de olika diskussionerna rätt ska det visst gå hur bra som helst och använda en värmeväxlare från en bil...frågan är bara om de får plats i min låda...vill ju inte ha en massa saker runt omkring...
April 2, 2001
Tjaa, på Dangerden har de några fina radiatorer, men det blir omständigt att beställa ifrån dem.
http://www.dangerden.com/produ.....iators.htm" TARGET="_blank">
http://www.dangerden.com/produ.....iators.htm
Denna radiatorn ska, trots sin storlek, vara mycket bra:
kylning.com/product_info.php?cPath=29&products_id=113&
May 27, 2001
Hittade en annan radiator...en Senfu Dual Radiator 85CFM frågan är bara hur pass bra den är och om den får plats i min lilla låda...den är ju ganska smal...
May 27, 2001
Finns det några modeller eller märken som är sämre än andra? Kan man se det på utformningen eller är det genom erfarenhet som sådant lärs?
Kanske lika bra att försöka hitta någon gammal värmeväxlare från en bil i lämplig storlek...verkar finnas en hel del som använder sådana....
April 2, 2001
Ja, en regel är ju att ju större yta, destu bättre kylning, beträffande radiatorer. Så en radiator som t.ex. Leufken, där det är rör som är svängda, ger inte så stro yta, däremot en bilradiator, som har många tunna kanaler och en massa lammeller mellan, kyler avsevärt bättre!
1 Guest(s)