November 2, 2007
Hej
Jag tänkte uppgradera min dator lite... men jag är helt ovetande när det gäller fläktar och kylning.. vad kommer behövas för att slippa massa krashar osv. jag har kollat på fläkten nedan men har en aning om att det knappast räcker.. jag är under ganska strikt budget och vill gärna ha en hyfsat tyst dator... så om ni har tips på kylning så håll gärna det till rimliga budgetgränser gränser.
jag uppskattar synpunkter och tips och ser ni några fel i mina uppgraderingsval så ventilera gärna 😮
fläkten
Zalman CNPS9500 AM2 Ultra Quiet CPU- Fläkt, Socket 754/939/940/AM2
resten av uppgraderingarna här
AMD Athlon 64 X2 6400+ Black Edition 3.2GHz Socket AM2, 2MB
Asus Crosshair, nForce 590 SLI, DDR2, Socket-AM2, 2xGbLAN, ATX, 2xPCI-Ex16
Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Kit w/two matched CM2X1024A-6400 Dimm's
Asus Extreme GeForce 8800GT 512MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI RETAIL PCI Express
tack på förhand.. 😀
August 16, 2005
Intel verkar lyckas bäst med sina kommande så jag rekommenderar istället att köpa exempelvis Gigabyte P35 DS4 och billigaste E2140 eller E2160 du hittar.
Dina minnen duger säkert och grafikkortet är mycket bra val.
P35 kan köra kommande Penryn så det är ett bättre val än om du köper en dyr AMD nu.
Har inga prestandatester att visa upp men jag tror en klockad E21x0 slår en 6400+ black edition.
-edit- Jag snöade in på alternativ till din uppgradering och glömde bort topicen.
Scythe Ninja är ganska mycket kylare för pengarna, fläkt ingår. Annars om du vill ha det bästa är det Thermalright Ultra 120 Extreme men den kostar minst 450kr utan fläkt.
November 2, 2007
Jo intel känns alltid som ett säkrare val när man shoppar... men om jag gör en liten uppgradering nu så har jag inte råd att uppgradera sen..
jag menar jag tar precis hela mitt kapital nu.. och det kommer se tight ut framöver...och om man skall uppgradera igen då kan man lika gärna göra samma drag igen när man annars skulle uppgradera till penryn om man då har råd.. för intels processorer när dom släpper en ny lineup är så jäkla dyrt att man kan byta grafikkort/moderkort och ny amd processor för samma pengar som processorn går på.. så jag försöker nu få så mkt drag jag kan för budgeten 7k...
frågan är bara kommer scythe ninja räcka till den processorn.. jag skulle vilja clocka processorn en smula med... och ninjan har inte gjort så jättebra ifrån sig på tester.. men i relation så har ju den oxo varit den minsta varje gång..
November 2, 2007
jag har kollat på thermalrights 120 extreme, noctuas bästa och scythe infinity som heter mugen nu av någon anledning... ingen får plats i min burk.. jag har högst 150mm till luckan... och då räknar jag från moderkort ut så det är möjligt det är lite kortare t o m med processorn inräknad.. jag har tittat på andra mindre.. men jag hittar ingen tyst verkar vidare effektiv... jag skulle väl vilja clocka cpun en smula.. men inget överdrivet... hur mkt kylning kommer jag att behöva...
November 2, 2007
tack.. jo det fick bli Noctuas mindre version ( Noctua NH-U9F )
jag har fått allt nu men grafikkortet var bökigt att få tag i men det verkar som jag får en nu när nästa leverans kommer på torsdag... jag beställde asus 8800GT först på datorbutiken men jag hade då 150 före mig som var förbeställda..
hur som helst.. jag vet inte ännu hur allt kommer bli men det räcker nog med den heatsinken jag köpt
November 2, 2007
jag har inte råd att uppgradera ofta och som det är nu så vill jag få ur det mesta för dom pengar jag har...
och det finns ju kylning att köpa.. annars hade dom ju inte sålt processorerna..
och jag vet inte om ett par frågor kan kallas rabalder.. men jag ville inte bara safa... jag vill kunna spela 1 år iaf. utan massa lag och slowdowns..
2 Guest(s)