March 11, 2003
Jag har läst massor om kylning nu på detta forumet bl a cpu-kylning, NB och SB kylning, grafik-kylning i princip allt.
Ju mer jag har läst desto mer förvirrad har jag blivit. 😕
Endast när det gäller till mitt GF4 Ti4600 vet jag i alla fall att jag ska köpa zalmans ZM80A-HP. Men när det gäller cpun har jag ingen aning.
Nån erfaren som kan ge bra exempel på kylning som är tyst men ändå kraftfull att kyla överklockat(är inte intresserad av kompressor eller vattenkylning, ännu)? Har funderat lite på zalmans CNPS7000ALCU eller Arctic Cooling Super Silent 4
Har en p4 2.4 533 FSB och hade tänkt klocka den till 2.8-3.0. Vad behöver jag för kylning då, kan det fortfarande vara relativt tyst kylning? Behöver jag t ex kylning till NB, SB och till minnet osv.
Tack på förhand!
February 19, 2003
jag har en Artic Coolong TC 4. och en p4 2,53.
jag tycker att kylaren var helt kass. den inbyggda värme sensorn var för okänslig så jag var tvungne att kortsluta den för att fläkten skulle fungera hyffsat. oklockat ligger jag på 49 - 50 grader och i 3020Mhz ligger jag på 52 grader. detta är idle värden!!!
jag tycker att det är helt oacceptabelt och funderar på att byta till orginalkylaren jag fick med CPU:n. såvida ingen vet något tyst alternativ som faktiskt fungerar. för det tycker jag inte att TC4an gör.
January 7, 2003
zalleman wrote: Jag har läst massor om kylning nu på detta forumet bl a cpu-kylning, NB och SB kylning, grafik-kylning i princip allt.
Ju mer jag har läst desto mer förvirrad har jag blivit. 😕
Endast när det gäller till mitt GF4 Ti4600 vet jag i alla fall att jag ska köpa zalmans ZM80A-HP. Men när det gäller cpun har jag ingen aning.Nån erfaren som kan ge bra exempel på kylning som är tyst men ändå kraftfull att kyla överklockat(är inte intresserad av kompressor eller vattenkylning, ännu)? Har funderat lite på zalmans CNPS7000ALCU eller Arctic Cooling Super Silent 4
Har en p4 2.4 533 FSB och hade tänkt klocka den till 2.8-3.0. Vad behöver jag för kylning då, kan det fortfarande vara relativt tyst kylning? Behöver jag t ex kylning till NB, SB och till minnet osv.
Tack på förhand!
ifall du bara skall da en CPU fläns så rekomenderar (har den inte själv men den har vunnit allt) jag swifttech MCX4000+ (inte den med peltier, den suger). Den kommer utan fläkt och är ganska dyr.
http://www.gtek.net/index.php?.....d18fa6765c
eller
http://www.gtek.net/index.php?.....d18fa6765c
Ifall du har ett bra mb o minne samt B0 stepping så kommer du komma till minst 2.9-3.1 utan problem, du måste nog höja späningen men det räcker nog med att göra i bios. 3ghz+ så kräver en B0 hög späning och bastant kylning (finns en gränns vid ca 3)
Men har du en c0 så är det helt andra saker, då kommer du jätte långt med original.
Sedan så skall du inte gå på när företagen säger ex.
"Klarar av att kyla upp till Intel Pentium 4 3,3 GHz ".
För du vet inte ifall det är en 2.0 eller en 3.0 de har utgått iffrån, eller om det är original, värme utvecklingen är inte i propotion till mhz I FALL MAN ÄNDRAR VCORE vilket man ofta behöver.
March 11, 2003
Jo, den är säkert grymm men lite dyr som sagt.
Minnet jag har är 512 DDR 333Mhz orginal minne.
Vad det gäller b0 och c0 stepping så fattar ja nada
Hur tar jag reda på de?
"Ifall du har ett bra mb o minne samt B0 stepping så kommer du komma till minst 2.9-3.1 utan problem"
- Då menar du med den flänsen, eller??
Men behöver jag någon kylning till restarande utrustning? Moderkortet eller minnet.
När jag ska överklocka kan ja väl bara öka FSB eller är det mer?
January 7, 2003
zalleman wrote: Jo, den är säkert grymm men lite dyr som sagt.
Minnet jag har är 512 DDR 333Mhz orginal minne.
Vad det gäller b0 och c0 stepping så fattar ja nada
Hur tar jag reda på de?"Ifall du har ett bra mb o minne samt B0 stepping så kommer du komma till minst 2.9-3.1 utan problem"
- Då menar du med den flänsen, eller??
Men behöver jag någon kylning till restarande utrustning? Moderkortet eller minnet.
När jag ska överklocka kan ja väl bara öka FSB eller är det mer?
Exact i detalj vad Stepping är vet jag inte, men förklaringen att det är ett sorts grupp serie nr duger.
Processorer som har B0 stepping är tillverkade tidigare (tror jag) än C0,
B0 klockar MYCKET sämre än C0. Det är nästan bara tur som avgör vad du får för stepping, om du inte ber om nån speciel.
Steppingen står på processorn, t.ex SL6EF, sedan får man kolla i en tabell på nätet vad det är för stepping.
Din p4 2.4 har en multiplikator på 18x, kör du 133 mhz blir ju hastigheten 133*18=2400 mhz. (som du säkert vet). Ifall du kör med FSB 170 blir hastigheten 170*18=3060 mhz MEN minnet körs också snabbare då.
Ifall du har DDR333 original går minnet i 166 mhz. Med en fsb på 170 kommer minnet gå i DDR406 (så vida du inte kan ställa in det).
Ifall du har ett hyfsat orginal minne är DDR406 inga problem.
Betäffande chipsetet så verkar det vara ganska så olika, mitt 845E chipset blir svin varmt när jag höjer fsbn. Men det skall nog inte vara nått problem för dig, minnet behövs nog inte kylas. Din begränsnig (för att komma långt över 3ghz) kommer nog vara att du inte ger tilllräckligt med späning vilket i sin tur ger mer värme. (behövs annat än luft för att kyla en 2.4@3ghz+++ 2volt).
Ifall 3ghz är målet behöver du nog inte ens swiftech flänsen utan en lite billigare duger nog (kanske att den billiga du föreslog duger, kolla reviews)
du kan meka lite med timingsen (görs i bios), det ger en kanske stor ökning för minnets prestanda.
Vad har du för Moderkort?
January 7, 2003
zalleman wrote: Får väll säga, Tyvärr aopen. Tror inte dem är de trimvänligaste. 🙁
Får väl byta moderkort sen, asus är lockande.Kommer inte riktigt ihåg modellen, men aopen moderkort iallafall
Tror det är Aopen AX4B-533, inte riktigt säker.Vad rekommenderar du för moderkort?
Har för mig att det moderkortet var Aopens försök att dra överclocknings uppmarksamhet. Men det är 845E chipsetet och det har inte officielt stöd för DDR333. Men med lite tur kan du väl *fuska* till DDR354.
(på mitt 845E kort så säger jag att jag har 400 Buss (men har 533) och DDR266 på så sätt får jag DDR354 vid 133 fsb).
Ifalll man vill lägga över 2000 och skall köpa ett kort NU NU NU så köper man ASUS P4G8X Dual DDR - utan tvekan. Det är grymt överklocknings vänligt, med 2 minnen fär man dual ddr och på så sätt maxar ut minnesbandbredden. Nackdelen är att har man bara ett minne så får man bara 1:1 (altså DDR266 otrimmat fsb133). Det har allt utan Ata133 men har SATA.
Ifall man vill vänta några veckor och vill överklocka köper man Abit BH7 (845PE), det är väldigt ner bannat kort endast gjort för att överklockas. (Albatron och MSI gör liknande varianter men Abit brukar vara bäst). Nackdelen är att det inte är dual ddr, men som sagt det är gjort för att klockas.
Skall man vänta lite längre så tar man ett bra kort baserat på Springdale chipsetet, vet inte när de kommer.
Har du en P4 men inget DDR minne och inte skall överklocka så köper man Abit SI7 med 1200 RDRAM minnen, det släpps nån gång i månaden tror jag.
Har man en tajt budget och måste ha ett kort nu så köper man ett Abit it7-max2 (har allt) eller ett Abit BE7 eller asus P4PE mfl, där är det bara att välja och vraka - fråga i forumen efter bästa 845PE kortet.
January 7, 2003
zalleman wrote: Ok, verkar vara klurigt.
Hur kollar man hur fort minnena körs då, vet du någon bra programvara?
Men jag kollade upp det med steppingen och jag hade C1 stepping :bgrin:Så det är alltid något.
ifall du hdar C1 stepping så skall hu hoppas på mycket högre än 2.9-3, vad får du max original.
Kör PCMark och säg vad du får för poäng.
I fall de kör original (133 sb)
detta är grovt räknat.
5800/5000 = DDR266 (beronde på timings)
5800/6000 = DDR333
5800/7000+ = Rambus 1066
DDR266 bör få som rambus 1066, Rdram 1200 vet jag inte va d det får - mycket är det alla fall.
sedan beror det lite på timingsen med, DDR333 med sämsta timings är nästan som DDR266 bästa timings.
January 7, 2003
zalleman wrote: Ska köra PCMark i orginal så fort jag kommer hem.
Men vad ska man köra för timings? kollade och den stod på 2, den första.
2-5-2-2 (eller 2-2-2-5 på vissa) e bra.
den första 2:an är det man kallar för CAS, den är av störst intresse.
CAS 2 är det bästa som det finns officielt stöd för (så vitt jag vet). Vissa minnen (t.ex Kingston) klarar Cas 1.5.
Men man kan säga att du skall ha så lågt som möjligt (på alla 4 siffror) utan att det blir instabilt.
MEN du kan förlora på att köra för hög fsb, t.ex
(fsb,timings,3dmark poäng)
169 2-5-2-2 10000
174 3-7-3-3 9700
som du ser så tjänar man på att ha höga timings även om det kostar sänkt fsb.
1 Guest(s)