February 20, 2004
Hejsan,
Vi har en Dell PowerEdge 600SC stående som server i ett hemmakontor men dessvärre är fläktarna väldigt högljudda, i synnerhet 120mm fläkten bak.
Är det någon som har tips på bra och tysta fläktar som fungerar i ett sådant system utan att man t.ex. behöver trycka F1 varje gång man startar datorn för att bios inte hittar fläktarna.
Tackar på förhand.
/Marcus
March 10, 2003
Är det speciella fläktar eller ? Oftast så är det bara CPU fläkten som det strular med.
Finns bra och tysta fläktar på Gtek.se och kylning.com
Kan rekommendera märket Papst.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
February 20, 2004
August 27, 2003
Marcus Wendel wrote: Tack för svaret.
Ifall jag inte missminner mig (har inte datorn tillgänglig just nu) så har Dell speciellt fläktkablage, men jag kan naturligtvis ha helt fel för mig./Marcus
Det spelar ingen roll eftersom det finns 4 pin till 3pins konverters som fixxar biffen. 4 pin finns i alla datorer så det är lugnt.
http://kylning.com/info.php?cP.....cts_id=284
Är en fläkt som inte behöver konverter eftersom det sitter 4pin på den från början, dyr men den är värd det.
February 20, 2004
February 20, 2004
February 20, 2004
August 8, 2003
Om du inte blir ledsen kan du ju bara klippa av sladdarna, skala dem en bit och trycka in alla tillsammans i en socketbit. Sen drar du + o - från socker biten och kopplar in dem på 7 volt på nätagget. Så gjorde jag när jag satte ihop min server från gamla delar. Om du inte försöker vinna mod-sm så gör det ju inget hur det ser ut 🙂
February 20, 2004
August 16, 2002
Marcus Wendel wrote: Om vi för ögonblicket bortser från Dells underliga kablage (i värsta fall får jag trycka F1 när jag startar om datorn), vilka tystgående modeller rekommender ni?
Det handlar alltså om 120mm fläkt, 92mm fläkt och en fläkt till processorn (1,7 Celeron)./Marcus
everflow 120mm frö typ 95 spänn på kylning.com är ett riktigt bra kap... tyst o kyler bra...
sen angående kontakterna, klipp, skala, löd, på me krympslang o vips så har du en ny fin kontakt på din fläkt!
2 Guest(s)