May 9, 2001
Det sägs att kretsarna ska kylas. Som sagt, kretsarna syns ju inte på en Seagate Baraquda IV. Finns vattenkylning till hårddiskar och då har man en speciell värmeledande massa som man kletar på kretsarna så att de får bra kontakt mot kylkroppen.
Jag har en HD låda där det får plats en 80 mm fläkt. Har satt min Barraquda mitt i den lådan så att både över och undersida får kylning.
April 1, 2001
Jag har en 80mm fläkt som drivs med 7V som kyler 3 st diskar. Alla diskarna är ca 30ºC vilket är rätt bra verkar det som. Huvudsaken är att luften mellan och runt om diskarna inte står helt still. Man behöver inte ha ett luftflöde på 10m^3/sek, utan bara lite så att luften flyttar på sig
January 8, 2002
April 13, 2001
Typ såhär.....
http://www.lunarstorm.se/usr/i.....sp?ItemID={091C5493-C780-4CCE-A206-81C9D581D357}&UserID={D8A10294-1F94-4FE9-A99A-31F2D7507402}
December 5, 2001
Particle Man wrote: Det som borde generera värme är ju själva skivorna i disken...och motorn eftersom de genererar mycket värme (tror jag)...mitt senaste projekt är dock att bygga ett vattenblock av en kasserad hårddisk för att just kyla min hdd...önska mig lycka till :bgrin:
Hur har du tänkt göra kanalerna inuti den kassa hårddisken? Skulle gärna vilja veta hur du tänkt dig för jag kör med en 80mm fläkt till mina 2 Maxtor. Visserligen kyler det tillräckligt men den låter ju lite också =)
January 8, 2002
Sardaukar wrote:
Hur har du tänkt göra kanalerna inuti den kassa hårddisken? Skulle gärna vilja veta hur du tänkt dig för jag kör med en 80mm fläkt till mina 2 Maxtor. Visserligen kyler det tillräckligt men den låter ju lite också =)
Jag tänker prova att skippa kanalerna först, sedan om kylningen inte är enligt min standard så kommer jag limma dit små metallbitar som tvingar vattnet i banor...har fått klart min "radiator" idag...bestående av en gammal 170 Mb hdd som jag ska kyla med en fläkt...vattnet behöver ju inte direkt vara iskallt för en hdd som producerar ca 6.7W värme...men det lär vi få veta om ett tag...för jag behöver testa mig fram så att det inte läcker nånstans 🙂
Återkommer med info och bilder om det funkar...
1 Guest(s)