Kylnings Problem!!|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Kylnings Problem!!
Bathen
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 103
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 6, 2003 - 7:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Mindre ganska stort problem!! 🙂

för det första: vilken av temparna ska man lita på i MBM 5.3.0.0
har kollat på deras hemsida å där står det att cpu (på mitt mb) är på sensor (asus 2, asus 4)
Nu till problemet. Min cpu eller vad det nu e är ganska så varm!
asus 2 = 44c
asus 2(CUSL2) = 55c
asus 4 = 41c
mb = ca: 34c

Idle utan klockning!?!? och då asus 2 (CUSL2) går till 65c (vid klockning) då stänger burken av sig..?? 🙁

har ställt inn i bios att det ska slå av om cpu kommer till 75c.

om man har "för mkt" kylpasta mellan prolle å fläns kan det göra så att den blir varm... för det är lite mkt (tror jag) ?! 🙂

har en xp2100+ oklockad nu. 1.6v
en titan ttc-d5tb-cu fläkt (max xp2800) den bör ju räcka? å sen har jag två st 32mm fläktar som blåser mot cpu nordbrygga å gfx.

tycker att kylningen ska räcka?? e lite osäker på det dära med för mkt kylpasta. (första gången jag pastade en prolle 🙂 )

nån som kan hjälpa?

StarFucker
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 6
305088
April 6, 2003 - 8:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Kylningen bör räcka gått och väl. men vad man menar med att räcka är ju upp till var och en. En ricktig Clockare skulle ju inte nöjasig så lätt. men om man bara vill att den ska funka så är det ju en annan sak.

Jag har en xp 3400+ den ligger väll på 60 grader som max. Visst det är mycket med den funkar ju som den ska. laugh Har bara cpu fläkt (Silent Volcano 9)

Det där med kylpasta är inte jag heller så bra på 😕 Men det ska iaf vara mycket lite efter som det bara ska göra så att Cpun och kylfänsen får ultimat kontakt. Det bör inte avgöra så himla mycket. någon grad skulle jag tro. Men lita inte på dom orden för mycket. wink

karling
Medlem
Forum Posts: 130
305091
April 6, 2003 - 8:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Det ska inte vara för mycket kylpasta, bara ett tunt lager.

Bathen
Medlem
305095
April 6, 2003 - 8:26 pm
sp_Permalink sp_Print

hmm.. tänkte inte klocka så mkt men det ska ju inte ligga på idle ( just nu 57c) ??
sen vet jag inte vad det är som är 57 grader... MBM säger att det är sensor Asus 2 (CUSL2).. asusprobe säger att den ligger på 41...
borde inte stänga av sig vid 52c (vad asusprobe säger vid klockning)

men om man klockat å spelar så stänger den av sig å bara power lampen lyser.... då kan ju inte kylningen vara nog?!

det dära med kylpastan... om det rinner över kanten (utanför "metallplattan" mitt på prollen) kanske det sprider värmen på ett konstigt sätt??!

tacksam för alla förslag på förbättring 🙂

Bathen
Medlem
305098
April 6, 2003 - 8:27 pm
sp_Permalink sp_Print

hur tar man bort kylpastan... såg att man kan köpa typ "ren bensin" i affären å de ska funka??

[ToMaHaWk]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1422
306262
April 8, 2003 - 6:55 am
sp_Permalink sp_Print

Först & främst: Uppgradera bios. Ditt moderkort är känt för att visa upp till så mycket som 20 grader fel! Din processor kan vara mycket varmare än vad du tror. Eller kallare. Hursomhelst, din processor är en av de två varmaste amd-processorerna. Du hade palaminokärnan va? Vet inte hur det är med t-bredvarianten, men palaminon bli GRYMT varm och kräver en bra kylare, särskilt vid överklockning eftersom värmeutvecklingen skalar rätt bra på en sådan cpu. Att din kylare är specad att klara en 2800+ spelar ingen roll, förmodligen fanns inte sådana processorer när de tryckte det på kartongen. En 2100+ palamino går nog varmare än en 2800+ barton eller en 2700+ t-bred. Tyvärr specifierar sällan tillverkarena av kylflänsar sådant.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 238
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL