KYLNINGSPROBLEM !! HELP PLEASE!!|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
KYLNINGSPROBLEM !! HELP PLEASE!!
Grotesque
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 10
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 9, 2003 - 9:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Byggde ganska nyligen ihop ett system som inte verkar vara stabilt för 5 öre!! .
Jag är inget proffs då det kommer till att bygga datorer , men heller inte totalt okunnig.
Jag har byggt x-antal datorer tidigare och ALDRIG haft några problem.
Saken är den att jag upplever att datorn kyler uselt .
Jag skall så sakligt som möjligt försöka beskriva hur min dator beter sig.
Först och främst så tycker jag att min processor blir varm ganska snabbt.
Från uppstart till att den når 52 grader går det snabbt(ett par minuter)där den förvisso låser sig sen viket kan tyckas acceptabelt, men jag tycker det är lite skumt med tanke på att jag dels testat 2 olika fläktar (zalman cnps 5100 med kylfläns av aliminum/koppar) samt en arctic cooling 2TC med kylfläns av koppar).
Nu till sys-tempen som stiger till 61!! grader , vilket jag tycker låter som tok på för högt med tanke på att att mjukvaran som följde med moderkortet (abit kv7) har en defaultsetting som klipper om sys-tempen överstiger 69 grader.
Nu är det ju så att den mjukvara som används för att bevaka temperaturer inte alltid är att lita på , men faktum är att tempen är ungefär densamma i min bios. Trots att som jag tidigare nämnde inte påträffat några problem på tidigare datorer som jag byggt ,så lämnade jag in datorn till en auktoriserad dator-byggare för en felsökning samt eventuellt utbyte av fläkt/fläktar.
Detta resulterade i en räkning på 600 riksdaler samt inhandlande av en extra-fläkt som blåser varmluft ur lådan.
Glad i hågen så trodde jag att tempen skulle vara mycket lägre vilket den inte blev, möjligen någon grad på cpu-tempen.
Vid detta läge började jag misstänka att kylningen på moderkortet inte är som den ska , och tog därför kontakt med Datorbutiken.com för att rådfråga med dom, och eventuellt reklamera moder-kortet, men jag fick till svar det inte kunde reklameras pga att mitt system fungerande trots höga tempraturer.
Detta föranleder till stor oro och frustration eftersom detta leder till att jag blir sittande med ett instabilt system.
Jag kommer i dagarna att få mitt radeon 9800 kort , som lär alstra mer värme än vad mitt gf4mx gör, troligast så lär ju min dator flippa ur helt då.... och som det verkar så har jag inte mycket annat att välja på, eftersom det känns som jag har gjort vad jag kan.
Någon överklockning kan helt omöjligt komma på tal med så dålig kylning, jag undrar om datorn ens kommer att kunna köras oklockad ? vilket inte känns särskilt roligt efter att ha slantat ut en massa rokners på skiten.
Jag är ledsen om detta blev en hel roman, hoppas att någon orkar ta sig tid att läsa detta. Avslutar med hela konfigurationen på datorn i fråga:

( Black Thunder Miditower Black/Silver 300W ATX (AMD&P4
OK))
(Abit KV7 KT600 3DDR-DIMM 5PCI SATA Raid Audio LAN SocketA ATX)
(AMD Athlon XP2500+ Barton 1833MHz/1.83GHz 128/512Kb 333MHz0.13 bulk SocketA)
(Zalman CNPS 5100+ Koppar+Aluminium SocketA) á ,
(Standard 512Mb DDR PC2700/DDR333 184pin 333MHz cas2.5

Har någon några tips?

Mvh. Jeppe

Iskall
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 320
432827
October 9, 2003 - 10:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur mäter du temperaturen då? Det kan ju "bara" röra sig om ett mjukvarufel...

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
432828
October 9, 2003 - 10:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Kylflänsarna sitter som de ska med kylpasta? 🙄

KaisheroTracks
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 72
432899
October 10, 2003 - 12:38 am
sp_Permalink sp_Print

Kan ju säga att temperaturen nog inte har så mycket med dina fel att göra. 61 grader celcius är en ganska normal temperatur för athlon. min ligger ständigt på den nivån och Maximum Arbets temperatur är 85 grader celcius för dom processorerna...

Efter som du inte skrev när den brukade hänga sig (vad du gör då) så är det kanske lite svårare o felsöka. Kan vara virus, för hårda minnes inställningar i bios, eller nästa vad som helst. fast jag skulle sattsa på något av dom 2. eller såklart ett paj minne. Kan hända den skickligaste att man pajar en Dimm.

drotz2000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 643
432900
October 10, 2003 - 1:29 am
sp_Permalink sp_Print

KaisheroTracks wrote: Kan ju säga att temperaturen nog inte har så mycket med dina fel att göra. 61 grader celcius är en ganska normal temperatur för athlon. min ligger ständigt på den nivån och Maximum Arbets temperatur är 85 grader celcius för dom processorerna...

Efter som du inte skrev när den brukade hänga sig (vad du gör då) så är det kanske lite svårare o felsöka. Kan vara virus, för hårda minnes inställningar i bios, eller nästa vad som helst. fast jag skulle sattsa på något av dom 2. eller såklart ett paj minne. Kan hända den skickligaste att man pajar en Dimm.

61 Grader normal system temp?????? Är du galen.
Den ska ligga runt 30-40.

Testa att uppdatera biosen.

Sardaukar
Member
Medlem
432902
October 10, 2003 - 1:41 am
sp_Permalink sp_Print

Kaishero trodde han menade cpu-tempen...

Grotesque
Medlem
433020
October 10, 2003 - 9:27 am
sp_Permalink sp_Print

Kan säga att kylflänsarna är riktigt monterade med kylpasta, har ju som tidigare nämnde testat 2 fläktar en av dom monterades ju av en auktoriserad handlare/datorbyggare.
Samt att jag inte tror att ramminnet är trasigt , eftersom det borde påverka datorn på andra sätt än att systempen ligger för högt.
Vissa undrar hur felen yttrar sig , ja jag kan säga att datorn har inte hängt sig ännu, men det är nog bara en tidsfråga eftersom man märker att datorn går sämre i tex ut2003 när systempen går upp så högt.
Iskall hur skall jag kolla systempen annat än genom mjukvarukontroll?
Om det är att kontrollera värmen i lådan medans datorn går , så har jag gjort det det räcker med att sätta handen på baksidan av lådan vid fläktutblåset för att inse att tempen är hög.
Känns inte riktigt men nästan som en hårtork :arg

Ska testa att uppdatera bioset ...men kan det påverka tempen på min dator ??

Mvh.jeppe

KaisheroTracks
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 72
433025
October 10, 2003 - 9:38 am
sp_Permalink sp_Print

Jadu Drotz2000, om du inte fatta så pratade jag om vad som är normalt för en athlon, och inte för DIG.... läs lite hårdvaru fakta om XP processorerna så kanske du lär dig något.
och Sardukar, du förstod tydligen inte ett dugg 😕 .... alls...

Swed
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 69
433031
October 10, 2003 - 9:51 am
sp_Permalink sp_Print

Du skriver väldigt lite om vad du har för låda.

Men en sån hög chassi temp är det självklart att du även får en hög CPU-temp (CPU-kylare försöker ju kyla med varmluft).

Prova att köra ett tag med öppen låda, jag tror absolut att det beror på dålig chassiventilation.

Sen är det vanskligt, för att inte säga dumt, att försöka jämföra temperaturer. Det skiljer upp till 20 grader beroende på bios, chassiventilation, program som mäter, var men mäter (in die eller sockeln) osv.

Bara genom att rikta en fläkt mot sockeln får man med dom flesta moderkort en tempsänkning på en massa grader.

Dom 85 graderna som nån nämnde, gäller in die (i CPU-kärnan) vilket dom flesta moderkort inte mäter.

Så over 60 ska man helst inte gå, personligen försöker jag hålla mej under 50.

Men som sagt: Temperaturen är väldigt "personlig" från dator till dator använd den för att kolla hur mycket det höjs/sänks!

Grotesque
Medlem
433044
October 10, 2003 - 10:05 am
sp_Permalink sp_Print

trots att jag skrev en novell igår så fick jag tydligen inte med allt ändå :bgrin: Självklart så har jag testat att köra med öppen låda resultatet av det är kanppast märkbar , så det borde tyvärr inte vara ventilationen i lådan .
Som jag ser det nu så är det väl bara köra tills det "ryker" i dubbel bemärkelse. Och om fel uppstår reklamera varorna som inte funkat som dom skall, jag har ju kvitto på att min dator har genomgått kontroller av auktoriserad datorhandlare.
Jag vet att cpu tempen ligger högre på amds processorer , men tyckte ändå att kylningen var lite "dålig" med tanke på att jag kör sprillans prylar.
Jag tror att som någon nämnde att min cputemp liger lite högre pga av moderkortet blir varmt .
Jag vet ju inte men moderkortet har ju kv600 kretsen som skall konkurera med nforce2 kretsen , kan inte detta medföra att det blir för varmt någonstans .....moderkortet har ju separat kylning , något som är nytt för mig.

Jeppe.

Swed
Siktar mot toppen
Medlem
433074
October 10, 2003 - 10:57 am
sp_Permalink sp_Print

Du kan ömöjligt ha 60 grader i systemtemp med öppen låda.

Sensorn som mäter systemtemp brukar sitta på moderkortet, dvs inte på nordbryggan (den som i bland har fläkt).

Kolla igen i bios om systemtempen verkligen är lika hög där.

Känn i datorn, 60 grader bränns nästan!

Grotesque
Medlem
433093
October 10, 2003 - 11:41 am
sp_Permalink sp_Print

När jag kör med öppen låda och processorn i idle så har jag följande siffror i mitt bios:

X-Active Temprature 70grader / 158 Fahrenheit

PWM Temprature 58 Grader / 136 Fahrenheit

CPU Temprature 49 Grader / 120 Fahrenheit

Jeppe. :cy:

Grotesque
Medlem
433094
October 10, 2003 - 11:44 am
sp_Permalink sp_Print

Känn i datorn ??
Är det någon ide att fingra runt i datorn medans den går??
har provat att sticka in handen en liten bit utan att fingra på något , och luften känns inte brännhet.

Jeppe

Sardaukar
Member
Medlem
433095
October 10, 2003 - 11:45 am
sp_Permalink sp_Print

KaisheroTracks wrote: Jadu Drotz2000, om du inte fatta så pratade jag om vad som är normalt för en athlon, och inte för DIG.... läs lite hårdvaru fakta om XP processorerna så kanske du lär dig något.

Du skrev att 60 grader är normalt på en athlon och ja visst kan jag väl hålla med om...på CPU:n!!! INte systemtempen!!!

Swed
Siktar mot toppen
Medlem
433098
October 10, 2003 - 11:53 am
sp_Permalink sp_Print

Grotesque wrote: När jag kör med öppen låda och processorn i idle så har jag följande siffror i mitt bios:

X-Active Temprature 70grader / 158 Fahrenheit

PWM Temprature 58 Grader / 136 Fahrenheit

CPU Temprature 49 Grader / 120 Fahrenheit

Jeppe. :cy:

En CPU idle-temp på 49 grader, låter normalt med en "halvdan" kylare.

Det enda som kan bli i närhetet av CPU:n i värmeutveckling är PSU:n (nätagget).

Möjligtvis kan X-Active vara in-die tempen, men det kan aldrig bli 58 grader på moderkortet.

Grotesque
Medlem
433107
October 10, 2003 - 12:07 pm
sp_Permalink sp_Print

ok så om jag förstått följande rätt så ska jag inte bry mig i att jag har en systemtemp som ligger högre än min cputemp??
Eftersom det inte kan vara så??
är det sensorn som är felande dvs missvisande??
det lär väl visa sig när jag sätter in mitt radeon 9800 kort till veckan eftersom det lär öka min temp lite ytterligare.

Grotesque
Medlem
433111
October 10, 2003 - 12:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Trodde att zalman kylningen som jag beställde var okej för att vara luftkylning?
den ska klara att kyla upp till 2000+ i silent mode , vet ej hur mycket den ska klara när man skruvar upp den , men den borde klara en del .

Swed
Siktar mot toppen
Medlem
433128
October 10, 2003 - 12:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Grotesque wrote: Trodde att zalman kylningen som jag beställde var okej för att vara luftkylning?
den ska klara att kyla upp till 2000+ i silent mode , vet ej hur mycket den ska klara när man skruvar upp den , men den borde klara en del .

Missförstå mej rätt, om du kör i silent mode är det helt OK.

Min SLK med radialfläktar ger ~50 idle om jag kör fläktarna på riktigt lågt varv ;)!

drotz2000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 643
433247
October 10, 2003 - 4:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Sardaukar wrote: [quote=KaisheroTracks]Jadu Drotz2000, om du inte fatta så pratade jag om vad som är normalt för en athlon, och inte för DIG.... läs lite hårdvaru fakta om XP processorerna så kanske du lär dig något.

Du skrev att 60 grader är normalt på en athlon och ja visst kan jag väl hålla med om...på CPU:n!!! INte systemtempen!!!

Precis, det är kanske normalt för cpun men en systemp på 61 är alldeles för mycket.
Så läs på själv för du verkar inte ha ett humm om athlon system. :bok:

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
433955
October 11, 2003 - 4:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Ni har missat en grej killar.
Han kan omöjligt ha en processor temp som är 10 grader lägre än lufttemperaturen i lådan.
Blåser man med 60 gradig luft på något så blir det ju inte kallare än 60.
Antingen är tempen den på nordbryggan som mäts, den borde väl kunna bli såpass varm? eller så borde det vara någon form av mjukvarufel.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 247
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL