June 22, 2002
June 22, 2002
April 1, 2001
Kylpastan kyler ju inte egentligen, utan täpper till små ojämnheter mellan processorn och kylaren för att leda bort värmen så bra som möjligt. Jag skulle inte köra en ny AMD processor utan någon form av kylpasta.
Eftersom processorn inte blir fullt lika varm om man använder pasta, vilket är en fördel, så borde ju verkligen inte garantin sluta gälla. Det beror kanske på vad det är för skum affär iofs..
Dock kanske dom blir griniga på affären om man kletar på för mycket pasta, vilket kan skada om man har otur..
June 22, 2002
"kan skada om man har otur": för ett tag sen pajade min processor på ett sätt som ingen lyckats riktigt förklara och alldeles precis nyss kortslöt jag mitt sista AT-elagg i min reservdator, och säkringen i det var fastlödd. Kan man ha otur så har jag det.
Låter det förnuftigt att köra utan kylpasta först, och om dom där inbygda tempmätarna går lite väl högt så skaffar jag kylpasta?
June 22, 2002
en del flänsar har ju en tunn "mjuk" (relativt) yta, t ex min duron-kylare hade nåt oranscht (stavning) lager (det var så pass mjukt att det gick att skrapa av), och en ännu äldre fläns jag hade hade en metallisk yta (det var märken efter texten "AMD Duron" i ytan).
Min fråga är, fyller inte de här ytorna ungefär samma funktion? Är de sämre eller lika bra? Om det är lika bra, finns det "moderna" kylare med sådana lager?
Förlåt mina lama frågor, är bara lite rädd att ha sönder nya dyra grejer...
June 22, 2002
Är det såna som kallas för "Thermal Pads"? Det oranga satt alltså på kylaren från början. Pp min duron hade det runnit ut oranscccchhhhht runt om kärnan.
Vad ska jag köpa för kylpasta då? eller finns det kanske nån bra (= tyst och billig ) kylare med sånt där "färdigt lager" på?
April 1, 2001
Sånadär thermal pads brukar inte vara särskilt bra. Jag kan rekommendera Artic Silver 3 pastan, den leder värme otroligt bra
Men man ska inte alls ha mycket pasta på, eftersom att pastan inte är ett dugg kylande som vissa tror. Man ska bara ha ett jättetunt lager över hela kärnan som täcker för alla ojämnheter.
Vill man ha det riktigt ultimat kan man slipa lite med sandpapper under kylflänsen för att få det minre ojämt. Då är det 1000 papper som gäller typ, det ska vara väldigt fint papper iaf.
June 22, 2002
tack, kylpasta är det som gäller alltså. Jag läste också på arctic silvers hemsida om hur man gör, det verkar inte så farligt i alla fall. Men vilken PAIN att få bort det sen... Och jag antar att det är viktigt att byta pastan (och ta bort den jättejättenogrant) om man byter kylare... usch.
[ Detta Inlägg ändrades av: KungMidas den 2002-07-13 17:07 ]
June 22, 2002
Jag tjänar nästan hela 200:- (wow = ironi) på att köpa en 1900+ i box istället för 2000+ (ensam) med arctic silver 3 och nån billig kylare. man får väl allt man behöver om man köper den boxad? MEN om kylaren som medföljer är högljudd, då får det va. Ljud är allt. ALLT.
Är det nån som vet vad man får för kylare med en 1900+ i box?
June 22, 2002
Ja, jo, men en 2000+ i box kostade typ 2100:- medan en 1900+ i box kostade typ 1700:-... Så om jag ska köpa en boxad så köper en 1900+, om inte så köper jag en 2000+. Ju.
Frågan är: Köper jag en boxad eller inte? Ljud är viktigast, slippa krångel med kylpasta kommer på mycket god andraplats...
[ Detta Inlägg ändrades av: KungMidas den 2002-07-13 20:39 ]
June 22, 2002
En 2000+ i box kostar 2100, en 2000+ o-boxad kostar under 1500 (på datorbutiken.se). Så en boxad sån blir det inte. Men skildaden mellan en 1900+ boxad och oboxad var relativt obetydlig, mycket mindre än priset för kylning iaf.
Men kan ingen bara bekräfta min teori om att det är en fläkt som låter mer än en traktor man får med, så att jag med gott samvete kan köpa en ordentlig kylning?
[ Detta Inlägg ändrades av: KungMidas den 2002-07-13 23:34 ]
1 Guest(s)