Kylpasta??|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Kylpasta??
Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
Member Since:
June 3, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 2, 2001 - 9:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Har tänkt klocka min nästa dator uta bara f-n..
Jag hört att man ska använda kylpasta även om man kör me flänsar eller fläktar.
Frägor:
1, Vad är de får nått?
2, Vad gör det?
3, Hur gör man?
4, Är det bra?

Daniel R2k
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1977
Member Since:
March 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
Member Since:
June 3, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
29589
July 2, 2001 - 11:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker det verkar lite kompliserat.. 🙁

_________________
Snart ny snabb dator...

[ Detta Meddelande är ändrat av Gueno På 2001-07-03 01:50 ]

Slass
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1816
Member Since:
April 2, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
29593
July 2, 2001 - 11:57 pm
sp_Permalink sp_Print

svar: JA! Du måste ha kylpasta!

det är som oljan i en motor!
kvittar var det är för en fin motor, utan olja fungerar den ändå inte!

kylpastan ska du smeta på ettt mycket tunnt lager mellan processor och kylflänsen, för att få bättre värmeöverföring!

OBS! är verkligen ettt MÅSTE!

Avatar
Naughtyboy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1684
Member Since:
December 19, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
29628
July 3, 2001 - 7:41 am
sp_Permalink sp_Print

On 2001-07-03 01:50, Gueno Skrev:
Jag tycker det verkar lite kompliserat.. 🙁

_________________
Snart ny snabb dator...

[ Detta Meddelande är ändrat av Gueno På 2001-07-03 01:50 ]

Det är inte ett dugg krångligt...se till att du har en ordentlig fläns/fläkt..om du hade tänkt kyla med det. Innan du sätter på denna så trycker du ut en liiiten klick med kylpasta på processorn...å smetar ut det lite försiktigt..å sen är det bara att tryck på flänsen....!

Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
Member Since:
June 3, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
29681
July 3, 2001 - 9:55 am
sp_Permalink sp_Print

Får hoppas på att det kommer att lösa dig då?

Daniel R2k
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1977
Member Since:
March 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
29697
July 3, 2001 - 10:27 am
sp_Permalink sp_Print

Smeta inte ut det med fingrarna, det försämrar kylningsförmågan eftersom det kommer fett i pastan, använd ett kreditkort eller ett rakblad istället...

Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
Member Since:
June 3, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
29710
July 3, 2001 - 10:48 am
sp_Permalink sp_Print

Är kylpastan på datorbutiken nått att ha?
Isåfall beställer jag det oxå när jag ska beställa dom andra grejerna.
Kylpastan är kiselbaserad 2gram. 25:-

Daniel R2k
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1977
Member Since:
March 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
29712
July 3, 2001 - 11:04 am
sp_Permalink sp_Print

Arctic silver 2 kylpasta innehåller silver och sänker tempen med 2-7 grader jämfört med vanlig kylpasta, köp den istället. Vet itne om den finns på db men den finns på http://www.kylning.com, http://www.gtek.net och http://www.mycom.se

Mattias_7
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 105
Member Since:
May 11, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
30169
July 4, 2001 - 10:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag läste guiden från 64bits, och funderade lite, jag kan inte så mycket om pastan och att trycka nya flänsar och grejer på processorn, men är det inte så här, först sätts processorn fast i sockeln, sen sätts flänsen med fläkt fast över processorn på sockeln...hur ska man då ..jag citerar "-Sätt nu samman ytorna igen och gnugga dem emot varandra till dess att du hör ett skrapande", flänsen sätts väl fast med nån clips grej mot sockeln. ???

Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
Member Since:
June 3, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
30225
July 5, 2001 - 8:31 am
sp_Permalink sp_Print

On 2001-07-05 00:42, Mattias Skrev:
Jag läste guiden från 64bits, och funderade lite, jag kan inte så mycket om pastan och att trycka nya flänsar och grejer på processorn, men är det inte så här, först sätts processorn fast i sockeln, sen sätts flänsen med fläkt fast över processorn på sockeln...hur ska man då ..jag citerar "-Sätt nu samman ytorna igen och gnugga dem emot varandra till dess att du hör ett skrapande", flänsen sätts väl fast med nån clips grej mot sockeln. ???

Jag har ingen aning, det är därför ajg frågar här.. smile

Micke_2
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 165
Member Since:
May 24, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
30277
July 5, 2001 - 12:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag skulle tro att ju fler ggr man monterar kylfläns på prollen så nöter man ut hörnen på kärnan. Vilket jag upptäckte när jag satt dit Taisolflänsen, ena hörnet av prollen är borta. Den funkar ju fortfarande som tur är, o det trevliga är att den är AKCA steppad smile

oxygenial
Member
Medlem
Forum Posts: 2686
Member Since:
June 18, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
30291
July 5, 2001 - 1:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Många fläktar kommer med en klick kylpasta eller en typ av kylpastetejp på. Dessa brukar dock vara relativt kassa på ledningsförmåga, men dock bra mycker bättre än ingenting alls.

Kör med en kletig vit pasta från ELFA, den funkar men det finns mycket bättre. Arctic Silver har fått mycket bra kritik så jag skall nog kolla på denna.

I övrigt:
1. Lägg en klick pasta på CPUkärnan, smeta ut med något plast föremål främst, typ kreditkort (fingrar, papper samt metall är aldrig bra).
2. Stoppa i processorn, släng på kylflänsen så rakt ovanifrån som möjlig för att förhindra att pastan smetas ut för mycket.
3. Spänn fast clipsen och tryck på fänsen och rör den i cirkel rörelser (det är ju inte så att den sitter helt fast) någon millimeter åt alla sidor.
4. Overklocka utav bara h*****e (fler fläktar brukar dock rekomenderas för detta som dels suger in ny luft, dels blåser ut gammal varm använd luft!

/Mikael

zEr0-1
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 317
Member Since:
May 28, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
30324
July 5, 2001 - 4:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag använder mig av tops vid "montering" av kylpasta. Se dock till att dessa är luddfria annars blir det mindre roligt. Du kan också göra rent processor och kylfläns innan med Aceton (se till att det är kemisk ren aceton/aceton utan olja) och ta inte med fingret etc. på de rengjorde ytorna då det tillför fett på dem, och det e inte bra. Om du inte gillar tops så använd ett plastkort och gör samma rörelse som Mr.Bean gör i den där filmen med picknick på parkbänken smile

Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
Member Since:
June 3, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
30334
July 5, 2001 - 5:07 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2001-07-05 18:07, zEr0-1 Skrev:
Jag använder mig av tops vid "montering" av kylpasta. Se dock till att dessa är luddfria annars blir det mindre roligt. Du kan också göra rent processor och kylfläns innan med Aceton (se till att det är kemisk ren aceton/aceton utan olja) och ta inte med fingret etc. på de rengjorde ytorna då det tillför fett på dem, och det e inte bra. Om du inte gillar tops så använd ett plastkort och gör samma rörelse som Mr.Bean gör i den där filmen med picknick på parkbänken smile

Hur x-akt gör han då?

Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
Member Since:
June 3, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
30335
July 5, 2001 - 5:09 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2001-07-05 15:16, oxygenial Skrev:
Många fläktar kommer med en klick kylpasta eller en typ av kylpastetejp på. Dessa brukar dock vara relativt kassa på ledningsförmåga, men dock bra mycker bättre än ingenting alls.

Kör med en kletig vit pasta från ELFA, den funkar men det finns mycket bättre. Arctic Silver har fått mycket bra kritik så jag skall nog kolla på denna.

I övrigt:
1. Lägg en klick pasta på CPUkärnan, smeta ut med något plast föremål främst, typ kreditkort (fingrar, papper samt metall är aldrig bra).
2. Stoppa i processorn, släng på kylflänsen så rakt ovanifrån som möjlig för att förhindra att pastan smetas ut för mycket.
3. Spänn fast clipsen och tryck på fänsen och rör den i cirkel rörelser (det är ju inte så att den sitter helt fast) någon millimeter åt alla sidor.
4. Overklocka utav bara h*****e (fler fläktar brukar dock rekomenderas för detta som dels suger in ny luft, dels blåser ut gammal varm använd luft!

/Mikael

Saken är den att jag kommer eventuellt att få min dator där prollen redan är isatt..Detta p.g.a jag är rädd att göra fel och kanske pajja s**ten 🙁

zEr0-1
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 317
Member Since:
May 28, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
30378
July 5, 2001 - 8:51 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2001-07-05 19:07, Gueno Skrev:

On 2001-07-05 18:07, zEr0-1 Skrev:
Jag använder mig av tops vid "montering" av kylpasta. Se dock till att dessa är luddfria annars blir det mindre roligt. Du kan också göra rent processor och kylfläns innan med Aceton (se till att det är kemisk ren aceton/aceton utan olja) och ta inte med fingret etc. på de rengjorde ytorna då det tillför fett på dem, och det e inte bra. Om du inte gillar tops så använd ett plastkort och gör samma rörelse som Mr.Bean gör i den där filmen med picknick på parkbänken smile

Hur x-akt gör han då?

Se filmen smile

Peter Blom
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1441
Member Since:
December 23, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
30442
July 5, 2001 - 11:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Att kleta på kylpasta är inte svårare än att sätta i skärmkabeln! smile

Använder mig av en kökskniv, fungerar mycket bra. Har testa rakblad och olika saker till oändligheten med just den här lilla kniven va perfekt 😀

Appropå articsilver. Tycker inte den är så bra som alla säger!! Vääääääääääääääääldig överreklamerad!! Har t.o.m fått bättre resultat med "vanlig" kylpasta i ett par fall. Ok, oftast bäst med Artic, men inga 7 grader precis. 1-2 grader, på sin höjd 3.

Avatar
Donan Fear
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 730
Member Since:
May 24, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
30446
July 6, 2001 - 12:08 am
sp_Permalink sp_Print

f-n vilket tjat det var om att inte peta på pastan med fingrarna!

Det går faktiskt bra att peta lite på pastan med fingret, eftersom du får pasta på fingret, inte finger på pastan så att säga, det "nerfettade" pastan kommer att fastna på ditt finger och pastan på processorn kommer att vara ren och fin.
Den egentliga anledningen till att man inte ska smeta ut pastan med fingrarna är att den är svår att få bort från fingrarna och ingenting annat.

PS. Har någon testat hur mycket sämre värmeledningsförmåga det blir om man smetar ut pastan med fingret jämfört med en kemisk ren rakblad?
Vet ni förresten vad det är som gör att kylpasta faktiskt är pasta och inte sten? Jo, silikon, ca. 20% på dyra Arctic Silver II och upp till 50% på billigare kylpastor. Hur bra tror ni det leder värme? Jo, ungefär lika bra/dåligt som fett, så nån promille mer eller mindre fett märks inte!

Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
Member Since:
June 3, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
30494
July 6, 2001 - 9:13 am
sp_Permalink sp_Print

Det här e ganska kul.. 😀
Man skriver en tråd och tror att man ska få högst 2-3 svar. När jag räknade nu så var det hela 18 svar (mig själv inräknad).

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 67
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL