April 2, 2001
svar: JA! Du måste ha kylpasta!
det är som oljan i en motor!
kvittar var det är för en fin motor, utan olja fungerar den ändå inte!
kylpastan ska du smeta på ettt mycket tunnt lager mellan processor och kylflänsen, för att få bättre värmeöverföring!
OBS! är verkligen ettt MÅSTE!
December 19, 2000
On 2001-07-03 01:50, Gueno Skrev:
Jag tycker det verkar lite kompliserat.. 🙁_________________
Snart ny snabb dator...[ Detta Meddelande är ändrat av Gueno På 2001-07-03 01:50 ]
Det är inte ett dugg krångligt...se till att du har en ordentlig fläns/fläkt..om du hade tänkt kyla med det. Innan du sätter på denna så trycker du ut en liiiten klick med kylpasta på processorn...å smetar ut det lite försiktigt..å sen är det bara att tryck på flänsen....!
March 4, 2001
Arctic silver 2 kylpasta innehåller silver och sänker tempen med 2-7 grader jämfört med vanlig kylpasta, köp den istället. Vet itne om den finns på db men den finns på http://www.kylning.com, http://www.gtek.net och http://www.mycom.se
May 11, 2001
Jag läste guiden från 64bits, och funderade lite, jag kan inte så mycket om pastan och att trycka nya flänsar och grejer på processorn, men är det inte så här, först sätts processorn fast i sockeln, sen sätts flänsen med fläkt fast över processorn på sockeln...hur ska man då ..jag citerar "-Sätt nu samman ytorna igen och gnugga dem emot varandra till dess att du hör ett skrapande", flänsen sätts väl fast med nån clips grej mot sockeln. ???
June 3, 2001
On 2001-07-05 00:42, Mattias Skrev:
Jag läste guiden från 64bits, och funderade lite, jag kan inte så mycket om pastan och att trycka nya flänsar och grejer på processorn, men är det inte så här, först sätts processorn fast i sockeln, sen sätts flänsen med fläkt fast över processorn på sockeln...hur ska man då ..jag citerar "-Sätt nu samman ytorna igen och gnugga dem emot varandra till dess att du hör ett skrapande", flänsen sätts väl fast med nån clips grej mot sockeln. ???
Jag har ingen aning, det är därför ajg frågar här..
May 24, 2001
June 18, 2001
Många fläktar kommer med en klick kylpasta eller en typ av kylpastetejp på. Dessa brukar dock vara relativt kassa på ledningsförmåga, men dock bra mycker bättre än ingenting alls.
Kör med en kletig vit pasta från ELFA, den funkar men det finns mycket bättre. Arctic Silver har fått mycket bra kritik så jag skall nog kolla på denna.
I övrigt:
1. Lägg en klick pasta på CPUkärnan, smeta ut med något plast föremål främst, typ kreditkort (fingrar, papper samt metall är aldrig bra).
2. Stoppa i processorn, släng på kylflänsen så rakt ovanifrån som möjlig för att förhindra att pastan smetas ut för mycket.
3. Spänn fast clipsen och tryck på fänsen och rör den i cirkel rörelser (det är ju inte så att den sitter helt fast) någon millimeter åt alla sidor.
4. Overklocka utav bara h*****e (fler fläktar brukar dock rekomenderas för detta som dels suger in ny luft, dels blåser ut gammal varm använd luft!
/Mikael
May 28, 2001
Jag använder mig av tops vid "montering" av kylpasta. Se dock till att dessa är luddfria annars blir det mindre roligt. Du kan också göra rent processor och kylfläns innan med Aceton (se till att det är kemisk ren aceton/aceton utan olja) och ta inte med fingret etc. på de rengjorde ytorna då det tillför fett på dem, och det e inte bra. Om du inte gillar tops så använd ett plastkort och gör samma rörelse som Mr.Bean gör i den där filmen med picknick på parkbänken
June 3, 2001
On 2001-07-05 18:07, zEr0-1 Skrev:
Jag använder mig av tops vid "montering" av kylpasta. Se dock till att dessa är luddfria annars blir det mindre roligt. Du kan också göra rent processor och kylfläns innan med Aceton (se till att det är kemisk ren aceton/aceton utan olja) och ta inte med fingret etc. på de rengjorde ytorna då det tillför fett på dem, och det e inte bra. Om du inte gillar tops så använd ett plastkort och gör samma rörelse som Mr.Bean gör i den där filmen med picknick på parkbänken
Hur x-akt gör han då?
June 3, 2001
On 2001-07-05 15:16, oxygenial Skrev:
Många fläktar kommer med en klick kylpasta eller en typ av kylpastetejp på. Dessa brukar dock vara relativt kassa på ledningsförmåga, men dock bra mycker bättre än ingenting alls.Kör med en kletig vit pasta från ELFA, den funkar men det finns mycket bättre. Arctic Silver har fått mycket bra kritik så jag skall nog kolla på denna.
I övrigt:
1. Lägg en klick pasta på CPUkärnan, smeta ut med något plast föremål främst, typ kreditkort (fingrar, papper samt metall är aldrig bra).
2. Stoppa i processorn, släng på kylflänsen så rakt ovanifrån som möjlig för att förhindra att pastan smetas ut för mycket.
3. Spänn fast clipsen och tryck på fänsen och rör den i cirkel rörelser (det är ju inte så att den sitter helt fast) någon millimeter åt alla sidor.
4. Overklocka utav bara h*****e (fler fläktar brukar dock rekomenderas för detta som dels suger in ny luft, dels blåser ut gammal varm använd luft!/Mikael
Saken är den att jag kommer eventuellt att få min dator där prollen redan är isatt..Detta p.g.a jag är rädd att göra fel och kanske pajja s**ten 🙁
May 28, 2001
On 2001-07-05 19:07, Gueno Skrev:
On 2001-07-05 18:07, zEr0-1 Skrev:
Jag använder mig av tops vid "montering" av kylpasta. Se dock till att dessa är luddfria annars blir det mindre roligt. Du kan också göra rent processor och kylfläns innan med Aceton (se till att det är kemisk ren aceton/aceton utan olja) och ta inte med fingret etc. på de rengjorde ytorna då det tillför fett på dem, och det e inte bra. Om du inte gillar tops så använd ett plastkort och gör samma rörelse som Mr.Bean gör i den där filmen med picknick på parkbänkenHur x-akt gör han då?
Se filmen
December 23, 2000
Att kleta på kylpasta är inte svårare än att sätta i skärmkabeln!
Använder mig av en kökskniv, fungerar mycket bra. Har testa rakblad och olika saker till oändligheten med just den här lilla kniven va perfekt 😀
Appropå articsilver. Tycker inte den är så bra som alla säger!! Vääääääääääääääääldig överreklamerad!! Har t.o.m fått bättre resultat med "vanlig" kylpasta i ett par fall. Ok, oftast bäst med Artic, men inga 7 grader precis. 1-2 grader, på sin höjd 3.
May 24, 2001
f-n vilket tjat det var om att inte peta på pastan med fingrarna!
Det går faktiskt bra att peta lite på pastan med fingret, eftersom du får pasta på fingret, inte finger på pastan så att säga, det "nerfettade" pastan kommer att fastna på ditt finger och pastan på processorn kommer att vara ren och fin.
Den egentliga anledningen till att man inte ska smeta ut pastan med fingrarna är att den är svår att få bort från fingrarna och ingenting annat.
PS. Har någon testat hur mycket sämre värmeledningsförmåga det blir om man smetar ut pastan med fingret jämfört med en kemisk ren rakblad?
Vet ni förresten vad det är som gör att kylpasta faktiskt är pasta och inte sten? Jo, silikon, ca. 20% på dyra Arctic Silver II och upp till 50% på billigare kylpastor. Hur bra tror ni det leder värme? Jo, ungefär lika bra/dåligt som fett, så nån promille mer eller mindre fett märks inte!
1 Guest(s)