Kylpasta exakt vart?|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Kylpasta exakt vart?
cancerman
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 69
Member Since:
March 28, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 17, 2001 - 1:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Ursäkta kanske en dum fråga.
Men vart, hur och hur mycket ska man lägga på kylpastan, man vill ju inte göra fel? Har just fått hem en AMD1200 och en hedgehog.
Vilka är de vanligaste misstagen?

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
8541
April 17, 2001 - 1:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Du ska lägga ett tunt lager men som ändå täcker hela coren! Coren är den lilla kvadraten på processorn som sticker upp!
Kylpastan ska enbart kletas på den ytan. Den är ca 1,5*1,5cm stor. Den har en blå eller grönaktig färg! smile

Henrik Berntsson
Admin
Forum Posts: 1817
Member Since:
December 19, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
8543
April 17, 2001 - 1:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Det vanligaste misstaget är att man tar för mycket, vilket i sin tur leder till att man får sämre kyleffekt. Kylpastans funktion är att enbart fylla ut de små håligheter eller små repor som finns i kylflänsen eller processorn. jag brukar ta lite grand på ett finger och precis bara dutta på coren. man ska kunna se processorn igenom kylpastan. sen när man sätter dit kylflänsen är det inte fel att rucka lite försiktigt på den i sidled så att överflödig kylpasta trycks ut på sidorna. sedan är det bara att tuta och köra smile

cancerman
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 69
Member Since:
March 28, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
8547
April 17, 2001 - 1:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Enkla och raka svar, det gillar vi.

Tackar så mycket.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
8571
April 17, 2001 - 5:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Inga problem! wink

Om du ska överklocka din nya T-Bird så får du ju lägga upp resultaten i våran CPU databas sen! smile

Daniel R2k
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1977
Member Since:
March 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
8577
April 17, 2001 - 5:32 pm
sp_Permalink sp_Print

2001-04-17 15:35, skrev Henrik:
Det vanligaste misstaget är att man tar för mycket, vilket i sin tur leder till att man får sämre kyleffekt. Kylpastans funktion är att enbart fylla ut de små håligheter eller små repor som finns i kylflänsen eller processorn. jag brukar ta lite grand på ett finger och precis bara dutta på coren. man ska kunna se processorn igenom kylpastan. sen när man sätter dit kylflänsen är det inte fel att rucka lite försiktigt på den i sidled så att överflödig kylpasta trycks ut på sidorna. sedan är det bara att tuta och köra smile

För mycket kylpasta är nästan omöjligt att ha eftersom alla kylare jag känner till ger tillräckligt med tryck för att den överflödiga kylpastan ska rinna ut runt coren. För att "bevisa" detta testade jag att lägga nästan en halv centimeter med kylpasta på min core sedan monterade jag min FOP32 (ej med orginal clips, utan med mycket lösare t o m) och kylpastan trycktes ut till kanterna och kvar blev ett tunt lager...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 56
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL