Kylpasta, försämras med tiden?|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Kylpasta, försämras med tiden?
John_LZ
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1844
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 7, 2004 - 9:07 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har noterat att min temp på processorn har stigit sakta på senare tid. Jag har monterat in en till Hårddisk och bytt grafikkort till 9800 Pro så jag förstår att det är varmare i lådan. Men frågan kvarstår: Försämras kylpastans effektivitet med ålder? Jag har haft min processor monterad i ca 1 år nu och jag funderar på om jag skulle ta bort kylaren, slipa den och sen lägga på ny pasta. Har någon gjort detta efter en längre tids användning och noterat förbättringar och i så fall hur stor sänkning av tempen?

Jag satt och spelade en dryg timme igår och noterade att tempen låg på 58,5 grader. För 6-9 månader sedan steg den sällan över 52 grader. Så, det är väl dags att göra ngt nu.

Kronos
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 116
740719
October 7, 2004 - 9:23 am
sp_Permalink sp_Print

Har råkat ut för samma sak men då berodde det på att kylflänsen var full med damm.

Xuestor
Member
Medlem
Forum Posts: 2156
740721
October 7, 2004 - 9:25 am
sp_Permalink sp_Print

Japp, ta loss skiten och rensa på damm. Min kylare var tänkt me damm för någon dag sedan 🙂

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
740723
October 7, 2004 - 9:29 am
sp_Permalink sp_Print

Jag kan tänka mig att pastan torkar till lite med åren, ja. Så det kan vara värt att testa att byta pasta.

Men att ge sig på och slipa kylaren ska du inte göra ifall du inte har tillgång till bra grejjer. Annars kommer du nog bara få ett sämre resultat.

John_LZ
Kommer du hit ofta?
Medlem
740762
October 7, 2004 - 10:38 am
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: Jag kan tänka mig att pastan torkar till lite med åren, ja. Så det kan vara värt att testa att byta pasta.

Men att ge sig på och slipa kylaren ska du inte göra ifall du inte har tillgång till bra grejjer. Annars kommer du nog bara få ett sämre resultat.

Jag ska ta och rengöra den och applicera ny pasta.

Jag har faktiskt inte funderat på att det borde vara så svårt att slipa botten på kylaren. Min tanke var att använda 600 och/eller 900 slippapper som jag skulle fästa på en plan yta och för att sedan manuellt polera bottenplattan mot pappret. Är jag för blåögd om jag tror det är så enkelt?

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1511
740811
October 7, 2004 - 11:51 am
sp_Permalink sp_Print

du bör nog använda finare papper än 900... jag skulle iaf använda minst 1200, vet iof inte om det är så stor skillnad, 1200-papper säljs iaf på mekonomen för 6kr/ark tror jag det är.. så är överkomligtt... tror du fattat det rätt, men du måste ju ha en plan yta, och måste ju ävne hålla blocket plant mot den plana ytan, så helt enkelt är det nog ej.
det du pratade om att pastan försämras med åren kan jag ta ett eget exempel, plockade ur min dator ur lådan igår, ska fixa till lådan å lite så nu, uptäckte då att min AS III som satt på grafikkortet (kör passivt kylt) hade blivit helt svart... kan iof vara damm, men såg lite mystyskt ut..

John_LZ
Kommer du hit ofta?
Medlem
740814
October 7, 2004 - 12:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag ska nog testa. Om jag misslyckas så får jag äntligen en anledning att pensionera min Arctic Copper Silent mot en bättre kylare. wink

Så det är ju nästan en win-win situation.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
740818
October 7, 2004 - 12:11 pm
sp_Permalink sp_Print

John_lz wrote: Jag ska nog testa. Om jag misslyckas så får jag äntligen en anledning att pensionera min Arctic Copper Silent mot en bättre kylare. wink

Slipa. Det ger nästan alltid resultat, destå sämre kylare, destå mer resultat. AC´s kylare är hyffsat bra i grundkonstruktionen, men är ganska dålig finish på. Jag har fixat många AC-kylare till kompisar, och efter slipning och bättre kylpasta brukar alltid tempen sjunka.
Jag beskrev hur jag brukar gå tillväga i denna tråden:
Slipning

John_LZ
Kommer du hit ofta?
Medlem
740826
October 7, 2004 - 12:30 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=John_lz]Jag ska nog testa. Om jag misslyckas så får jag äntligen en anledning att pensionera min Arctic Copper Silent mot en bättre kylare. wink

Slipa. Det ger nästan alltid resultat, destå sämre kylare, destå mer resultat. AC´s kylare är hyffsat bra i grundkonstruktionen, men är ganska dålig finish på. Jag har fixat många AC-kylare till kompisar, och efter slipning och bättre kylpasta brukar alltid tempen sjunka.
Jag beskrev hur jag brukar gå tillväga i denna tråden:
Slipning

Jag tackar så mycket! Nu ska det införkaffas slippapper och sen ska det slipas.

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
740831
October 7, 2004 - 12:50 pm
sp_Permalink sp_Print

John_lz wrote: [quote=Coore]Jag kan tänka mig att pastan torkar till lite med åren, ja. Så det kan vara värt att testa att byta pasta.

Jag ska ta och rengöra den och applicera ny pasta.

Jag har faktiskt inte funderat på att det borde vara så svårt att slipa botten på kylaren. Min tanke var att använda 600 och/eller 900 slippapper som jag skulle fästa på en plan yta och för att sedan manuellt polera bottenplattan mot pappret. Är jag för blåögd om jag tror det är så enkelt?

Jag överdrev nog lite. Men det gäller ju att ha riktigt fint papper och vara nogran... trist att göra feta repor... jaja, lyssa på denstore så ska du se att allting går bra.. 🙂

John_LZ
Kommer du hit ofta?
Medlem
744338
October 11, 2004 - 7:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Jepp, då var det slipat. Resultatet var positivt om ändå inte så stor förändring. 2-3 grader lägre i idle. Jag har inte hunnit testa med load än, då jag precis plockat ihop den igen. Det som kan påverka tempen negativt är att jag samtidigt bytte ut fläkten på NB till en passiv Zalman-fläns. Istället för att den värma luften blåses runt i lådan så stiger den nu från NB mot CPUn. Borde kunna påverkan ngn grad det med.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
744343
October 11, 2004 - 7:05 pm
sp_Permalink sp_Print

John_lz wrote: Jepp, då var det slipat. Resultatet var positivt om ändå inte så stor förändring. 2-3 grader lägre i idle. Jag har inte hunnit testa med load än, då jag precis plockat ihop den igen. Det som kan påverka tempen negativt är att jag samtidigt bytte ut fläkten på NB till en passiv Zalman-fläns. Istället för att den värma luften blåses runt i lådan så stiger den nu från NB mot CPUn. Borde kunna påverkan ngn grad det med.

2-3 grader är ett klart godkänt resultat. Det bör du vara nöjd med.

ocz
Member
Medlem
Forum Posts: 3178
744349
October 11, 2004 - 7:10 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=John_lz]Jepp, då var det slipat. Resultatet var positivt om ändå inte så stor förändring. 2-3 grader lägre i idle. Jag har inte hunnit testa med load än, då jag precis plockat ihop den igen. Det som kan påverka tempen negativt är att jag samtidigt bytte ut fläkten på NB till en passiv Zalman-fläns. Istället för att den värma luften blåses runt i lådan så stiger den nu från NB mot CPUn. Borde kunna påverkan ngn grad det med.

2-3 grader är ett klart godkänt resultat. Det bör du vara nöjd med.

Fixade runt 4-5*c min fördel själv. 🙂 Min artic är numera en reservkylare...

edit: kan ha varit att det blev såpass mkt bättre eftersom att det var många rispor i botten.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 90
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL