April 15, 2005
Jag läste på någon sida att kylpasta av bra sort kunde sänka tempen på CPU:n med 3-12 grader. Är det någon sanning i detta? 😕
Och sen, vilken kylpasta rekommenderar ni att köpa om man ska använda det till CPU:n?
EDIT: Det var här jag läste det om kylpastan: http://www.maxfps.se/main.asp?flik=34 (Artic Silver 3 Kylpasta)
August 14, 2001
Du kan nog sänka tempen mer än så med en bra kylpasta... Allt beror ju på vad du har innan.. har du hm.. säg riktigt dålig pasta på innan, kanske något inte ens avsett för datorkylning, i antingen aldelles för stor eller aldelles för liten mängd är det klart den kvalitativa kylpastan är överlägsen, om den appliceras rätt. Sen är ju olika pastor olika bra även om man applicerar de riktigt... Kör själv med AS 2, om jag minns rätt.. nyaste som fanns när jag köpte sist (eller ja, iaf på Datorbutiken... och även i Sverige tror jag, möjligt det fanns nyare i andra länder)
August 14, 2001
valkonen wrote: kör på as5 men det är lite för kletigt till a64 :/ kanske hjälper några få grader men chassi fläktarna hjälper mer om man har dom rätt 🙂
Vet inte om jag håller med där... jämfört med eller utan kylpasta så ger det nog större skillnad än med eller utan chassifläktar... men ja, skillnaden mellan en "standard" kylpasta och en finare kanske inte är så stor.. men teoretiskt sett borde man väl kunna kleta på betong på processorn och kalla det för kylpasta... Då gör nog inte chassifläktar nån större vinst =P
December 18, 2002
Snorch wrote: Ett litet tips, värm kylflänsen/blocket lite grann innan ni monterar den på gpun/cpun så flyter kylpastan ut lättare och det blir jämnare..
Gör den ju ändå då du sätter igång burken.
Kylpasta är rekomenderat att använda, en klick i mitten lite större än ett riskorn på AMD64'or eller P4'or. Eller så gör man en stjärna mitt på IHSen.
På s462'er måste man smeta på ett tunt lager. Ju tunnare, desto bättre.
May 23, 2005
ursäkta mitt lyftande av gammal tråd, men bättre än att skapa ny va?
Ska jag med p4 3.0 prescott alltså inte smeta ut pastan? jag har använt mig av plastpåse på fingret och smetat ut den.
Andra tips för att sänka cpu-temp i en barebone, asus s-presso? tweak-tips mottages 😛
November 22, 2001
WmB wrote: ursäkta mitt lyftande av gammal tråd, men bättre än att skapa ny va?
Ska jag med p4 3.0 prescott alltså inte smeta ut pastan? jag har använt mig av plastpåse på fingret och smetat ut den.
Andra tips för att sänka cpu-temp i en barebone, asus s-presso? tweak-tips mottages 😛
Egentligen ska du bara lägga en liten klick i mitten, men det är troligen ingen skillnad.
1 Guest(s)