September 15, 2001
edit 18/12: Äntligen klart! Hade problem med en vattenläcka över hela moderkortet, men det är fixat nu, funkade skitbra när det fick torka =) lägger upp en massa bilder..
Hallå alla, jag är en kyltekniker under utbildning, lär mig allt teoretiskt och praktiskt om kompressorer, expansionsventiler, kondensorer och förångare m.m..
Nu är det så att jag alldeles för länge har gått o funderat o spånat angående vattenkylning till mitt lilla barebone, en Soltek Qbic.. Den blir för varm och är alldeles för högljudd.. Så nu tycker jag det är dags att börja planera klart vattenkylningen till den, jag ska på nåt sätt bygga en liten extern låda, med pumpen, tanken, radiatorn m.m eftersom det är jäkligt trångt i lådan =)
Soltek Qbic Barebone EQ3401A:
[Image Can Not Be Found]
Min största ambition var att få tyst på eländet, överklocka är inte lika viktigt. Jag har vattenblock till CPU, grafikkortet, nordbryggan och hårdisken. Jag har gjort kopparplattor, där rören svetsas fast och sedan skruvas fast på ena sidan av hårdisken, sedan har jag isolerat hårdisken så gott det går och hängt upp den i den tomma 5.25"-platsen.
Dessutom har jag fixat lite aluminiumblock och sågat till några kylflänsar till grafikkortsminnena + sydbrygga + mosfets.
Jag har tänkt göra nån typ av snabbkopplingar mellan slangarna mellan datorn och lådan, ifall man ska flytta grejerna.
Jag har 2 st 120mm fläktar på väldigt låga varvtal, detta helt enkelt genom att koppla dem till ett av moderkortets uttag, och sedan tempstyra dem med hjälp av Speedfan, så att de går i i 50% när datorn idlar, och sedan öka 80-90 när datorn arbetar.. (fortfarande knappt hörbart)
Allt i externa lådan utanför har jag byggt i en liten plexiburk, då jag har obegränsat tillgång till plexi =)
Jag har överklockat lite, min Pentium 4 Northwood på 3 Ghz är för tillfället klockad till 3.6 Ghz, och grafikortet är överklockat cirka 20%. Temperaturerna är fortfarande kanon så det finns mer att pressa ut.
Temperaturer