September 15, 2001
edit 18/12: Äntligen klart! Hade problem med en vattenläcka över hela moderkortet, men det är fixat nu, funkade skitbra när det fick torka =) lägger upp en massa bilder..
Hallå alla, jag är en kyltekniker under utbildning, lär mig allt teoretiskt och praktiskt om kompressorer, expansionsventiler, kondensorer och förångare m.m..
Nu är det så att jag alldeles för länge har gått o funderat o spånat angående vattenkylning till mitt lilla barebone, en Soltek Qbic.. Den blir för varm och är alldeles för högljudd.. Så nu tycker jag det är dags att börja planera klart vattenkylningen till den, jag ska på nåt sätt bygga en liten extern låda, med pumpen, tanken, radiatorn m.m eftersom det är jäkligt trångt i lådan =)
Soltek Qbic Barebone EQ3401A:
[Image Can Not Be Found]
Min största ambition var att få tyst på eländet, överklocka är inte lika viktigt. Jag har vattenblock till CPU, grafikkortet, nordbryggan och hårdisken. Jag har gjort kopparplattor, där rören svetsas fast och sedan skruvas fast på ena sidan av hårdisken, sedan har jag isolerat hårdisken så gott det går och hängt upp den i den tomma 5.25"-platsen.
Dessutom har jag fixat lite aluminiumblock och sågat till några kylflänsar till grafikkortsminnena + sydbrygga + mosfets.
Jag har tänkt göra nån typ av snabbkopplingar mellan slangarna mellan datorn och lådan, ifall man ska flytta grejerna.
Jag har 2 st 120mm fläktar på väldigt låga varvtal, detta helt enkelt genom att koppla dem till ett av moderkortets uttag, och sedan tempstyra dem med hjälp av Speedfan, så att de går i i 50% när datorn idlar, och sedan öka 80-90 när datorn arbetar.. (fortfarande knappt hörbart)
Allt i externa lådan utanför har jag byggt i en liten plexiburk, då jag har obegränsat tillgång till plexi =)
Jag har överklockat lite, min Pentium 4 Northwood på 3 Ghz är för tillfället klockad till 3.6 Ghz, och grafikortet är överklockat cirka 20%. Temperaturerna är fortfarande kanon så det finns mer att pressa ut.
Temperaturer
Innan vattenkylning: (idle, oklockad)
CPU: 52°
Sys: 46°
Hårddisk: 42°
Grafikkort: ?° (brännhet) =)
Vattenkylning, idle, oklockad
vatten: 29°
CPU: 31°
Sys: 32°
Hårddisk: 33°
Grafikkort: ?° (troligtvis runt 31-35)
Vattenkylning, load, (3 Ghz @ 3.6 Ghz, Radeon 9800pro 378,338 @ 450, 350)
vatten: 34°
CPU: 39°
Sys: 45°
Hårddisk: 40°
Grafikkort: ?° (troligtvis runt 40-45°)
Datorn blev i princip helt dödstyst.. Det enda som hörs är när hårdisken knarrar lite när den laddar, annars hörs inte ett ljud =) De enda fläktarna som är igång är fläktarna på radiatorn, som är nerdragna till 70%, så att de är helt ljudlösa.. Vid hårt arbete o vid spel dras de automatiskt upp till 100% (fortfarande knappt hörbart om man lägger örat emot), och ena chassifläkten drar upp i 30% för att hjälpa till lite. Allt dras alltså igång när någon temp överstiger 36 grader.
Resultatet:
[Image Can Not Be Found]
En räksalladsburk blev kanon =) Systemet rymmer sammanlagt 2 liter vatten.
[Image Can Not Be Found]
Några kylflänsar jag sågade till från en aluminiumbit, 8st till samtliga minnen på grafikkortet. Dessutom sågade jag till en bit till sydbryggan av en gammal nordbryggefläns, blev kanon.
[Image Can Not Be Found]
Kylflänsarna på plats.
[Image Can Not Be Found]
Jag råkade ut för ett litet missöde när jag körde med den vanliga pvc-slangen i swiftechblocket, det läckte ut vatten när jag körde igång vattnet o rann ut över hela moderkortet.. Det resulterade i att jag var tvungen att sätta det att torka några dar.. Med de här stenhårda slangarna sitter de som de ska..
[Image Can Not Be Found]
Hemmagjord kylning till hårddisken, med 1/2" kopparrör.
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
Lite insektsnät på undersidan för säkerhets skull, så isoleringen inte ligger direkt mot kretsarna.
[Image Can Not Be Found]
Disken isolerad, suset från disken hörs knappt, och den vibrerar mycket mindre.. Knattret är något dämpat också. Det är en Seagate S-ATA disk.
[Image Can Not Be Found]
Plexilådan, mestadels farsan som har gjort den, annars hade det inte blivit så rakt o fint =)
[Image Can Not Be Found]
Har bara lyckats få tag på 1 fläktgaller. Termometern visar tempen i vattnet och luften ut från radiatorn.
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
Monterat o klart, med chassit på. Gjorde ett litet hål där vattenblocket från grafikkortet tittar ut, för att kunna få på chassit.
[Image Can Not Be Found]
Det här är grejerna jag har beställt:
pump: eheim 1048 1/2" (moddat impellern)
radiator: Dual Heater Core 1/2"
cpu: Zalman Gold CPU waterblock 3/8"
nordbrygga: Swiftech MCW20-R chipset AMD/Intel 3/8"
grafikkort: Aqua Computer Twinplex Vattenblock 3/8" (måste ha denna pga av att undersidan av grafikkortet sitter 20mm från chassit, måste ha anslutningar från sidan)
hårddisk: hemmagjord kylning, med 1/2" kopparrör fastlött på en kopparplatta på varje sida av hårddisken, ska sedan isloleras)
slang: 1/2" silikon utanför burken och 3/8" inne i burken.
tank: hemmabyggd 1 L, föredetta räksalladsburk.
Resten har jag fixat från jobbet där jag praktiserar.
Framtida planer (edit):
När jag pluggat klart ska jag kombinera vattenkylning och kompressorkylning.
Kommentarer och funderingar? Tack =)
March 5, 2002
vad för saker skall du vattenkyla i datorn?
jag kör med ett rbx-block på min 2.6c @ 3.2 @ 1.6vcore med en 1048-pump och dual heatercore. två titan-fläktar (120mm) på lägsta möjliga varvtal med speedfan, dvs ohörbart, och jag har en full load på 34c enligt speedfan (i verkligheten runt 3c högre). idlar på 25c enligt speedfan.
så TYST är det och SVALT. 😮
September 15, 2001
Fackamato wrote: vad för saker skall du vattenkyla i datorn?
jag kör med ett rbx-block på min 2.6c @ 3.2 @ 1.6vcore med en 1048-pump och dual heatercore. två titan-fläktar (120mm) på lägsta möjliga varvtal med speedfan, dvs ohörbart, och jag har en full load på 34c enligt speedfan (i verkligheten runt 3c högre). idlar på 25c enligt speedfan.så TYST är det och SVALT. 😮
låter fint =)
det är grejerna i sing jag ska kyla, alltså en p4 3 ghz, ett radeon 9800 pro, nordbryggan, och sidan av hårdisken. Kommer nog inte hardcoreklocka, möjligtvis lite grann kanske om det visar sig att jag får fina temps..
jag har kommit fram till dessa grejer:
pump: eheim 1048 1/2"
radiator: heater core dual 1/2"
cpu: Zalman Gold CPU waterblock 3/8"
nordbrygga: Danger Den chipset Z-Chip Block (Intel 865/875) 1/2"
grafikkort: Aqua Computer Twinplex Vattenblock 3/8" (måste ha denna pga av att undersidan av grafikkortet sitter 20mm från chassit, måste ha anslutningar från sidan)
hårddisk: hemmagjord kylning, med 1/2" kopparrör fastlött på en kopparplatta på varje sida av hårddisken, ska sedan isloleras)
slang: 1/2" pvc för det kan jag få tag på från jobbet, 3-4 meter
hemmabyggd 65cl tank
frågan är nu om ni tror pumpen klarar hela systemet? speciellt med tanke på några flödesstoppare i form av 3/8"..
klarar en dual heatercore att hålla nere temperaturen på grejerna? ska kyla den med 2x 120mm fläktar i låg hastighet
April 22, 2003
Tycker du ska köra på det senare pumpalternativet jag har haft båda.
idle innan 37,efter 31 (barton 3000+ klockad till 3600+)
jag använder en 120 fläkt på 5volt till att kyla vattnet men en alu tank på 4 liter hjälper väl till lite i det också.
Annars skulle du kunna köra på denna modell
http://www.komplett.se/k/ki.as.....38;cks=PRL
August 14, 2001
Det beror ju på hur mycket plats du har och så, kommer ej ihåg vem det var som sa d men rekomenderade iaf start 1250, har själv en sån till mitt projekt, men ej kommit så långt att jag testat än, den låter inte mer än 1048, som sagt inte mina erfarenheter utan något jag hörde, minns ej vem som sa det. Angående radiator köpte jag en radiator till en SAAB 9000, tycker den är rätt fin, finns en bild under min projektlog. men som sagt, inte haft igång mitt system än så vet ej hur den presterar. Nackdelen med denna är möjligtvis att den är gjord i aluminium=funkar ej optimalt ihop med kopparblock. gjorde själv mina block i alu nu med av den anledningen.
September 15, 2001
bambi87 wrote: hur fick du radiator fläktarna att fungera?
Hehe, det var ett och ett halvt år sen jag gjorde den här tråden =)
Men iaf, jag skarvade bara en sladd hela vägen från ett av datorns uttag, och delade upp den med en Y-kabel så att båda fläktarna styrdes av samma uttag. Jag ställde in med Speedfan också så att fläktarna drog igång mer ju varmare moderkortet var.
Du ser sladden sticka ut från burken tydligt på den här bilden nere till höger:
[Image Can Not Be Found]
2 Guest(s)