Lacka kylflänsar ???|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Lacka kylflänsar ???
mad_blurp
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 50
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 23, 2002 - 6:29 am
sp_Permalink sp_Print

Tjabba !!!

Jag har en liten fundering. Det är så att jag håller på att knåpa ihop en låda med lite roliga prylar i. Grejen är att jag motivlackar allt och undrar om kylningen påverkas mycket av att man lackar kylflänsarna(3-4 lager lack) till processor, grafikkort mm.

MVH Mad Blurp

abishai
Member
Medlem
Forum Posts: 3989
185651
July 23, 2002 - 7:52 am
sp_Permalink sp_Print

varför lacka hårdvaran?? ska du lacka allt i lådan?

PaiN
Member
Medlem
Forum Posts: 2534
185675
July 23, 2002 - 9:03 am
sp_Permalink sp_Print

Det lär nog smälta eller iaf hindra en hel del värme (d.v.s att du målar på undersidan wink ) Men fläkten som ska kyla av alla fina flänsar får nog det jobbigt när all "lättkyld" metall är övertäckt med färg... skippa målning av fläns säger jag 😛

YemanCool
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1301
185983
July 23, 2002 - 11:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Skulle oxå rekomendera dig varmt att INTE måla på hårdvaran, Dels för att färg inte avleder värme så den CPUn lär få de svettigt... Och för de andra så är målafärg mycket brandfaligt, skulle de bli typ kortslutning och en gnista i din dator skulle den explodera som en nyårsraket. :arg:

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
185994
July 24, 2002 - 1:45 am
sp_Permalink sp_Print

YemanCool wrote: Skulle oxå rekomendera dig varmt att INTE måla på hårdvaran, Dels för att färg inte avleder värme så den CPUn lär få de svettigt... Och för de andra så är målafärg mycket brandfaligt, skulle de bli typ kortslutning och en gnista i din dator skulle den explodera som en nyårsraket. :arg:

Ja, det är väl coolt :bgrin:

mad_blurp
Medlem
186016
July 24, 2002 - 6:21 am
sp_Permalink sp_Print

Hej igen !

Varför lacka hårdvaran abishai? Ja du. Varför sätta ljus i lådan, varför göra fönster i lådan m.m. För att det är fräckt såklart. 8)
Ja, jag hade tänkt att lacka allt i lådan(ojoj, dessa motivlackare tänker ni nu.........)

Vad lär nog smälta PaiN? Färgen menar du? Det finns värmetålig färg, tål typ 700-800 grader.

YemanCool wrote: Och för de andra så är målafärg mycket brandfaligt, skulle de bli typ kortslutning och en gnista i din dator skulle den explodera som en nyårsraket. :arg:

Du skojar. Ja det gör du. Torkad målarfärg kan omöjligt vara mycket brandfarligt. Inte mera brandfarligt än ex. plasten i kablarna.

Annars om ni tror att färgen skulle hindra kylningen så mycket så får jag väl skippa att måla flänsarna men korten för övrigt måste ju gå bra, dom blir ju inte speciellt varma.

Tack för era åsikter, dom är värdefulla(tror jag.... 😀 ) Skicka gärna in fler åsikter, det är ju många som har läst inlägget. Några fler borde veta nått om det hela.

MVH Mad Blurp

abishai
Member
Medlem
186170
July 24, 2002 - 3:17 pm
sp_Permalink sp_Print

men asså.. ska du måla typ chip och minnen och portar och allt? hur har du tänkt? 😛

GL HF! btw, har du tänkt starta datorn sen också? 😀

luffaren1
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 66
186257
July 24, 2002 - 7:21 pm
sp_Permalink sp_Print

SKit Skön ide att motiv lacka allt Du måste greja fram bilder när du är klar!

Goodluck!

mad_blurp
Medlem
186383
July 25, 2002 - 6:46 am
sp_Permalink sp_Print

Just det !!!
Tanken är att det ska inte finnas en enda mm2 som inte är målad, bortsett från insidan av cd-spelare mm wink
Fast jag får nog skippa att måla flänsarna även om det skulle vara fräckt. Jag ska dock testa att lacka en gammal fläns och se vad tempskilnaden blir.
Bilder kommer givetvis när projektet är klart.

MVH Mad Blurp

BURKEN
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 255
186385
July 25, 2002 - 7:09 am
sp_Permalink sp_Print

Det enda som kan vara ett problem är att det kommer att lukta apa ur lådan ett tag, för vi vet ju att nylackat luktar längre än man tror 😀 Kolla upp så att färgen du använder inte släpper ifrån sej några ohälsosamma gaser, kan bli ett problem också. Kör hårt! Ska bli kul att se när (om) du lägger in några bilder sedan 🙂

abishai
Member
Medlem
186521
July 25, 2002 - 2:18 pm
sp_Permalink sp_Print

mm.. vad är det för färg du ska använda? och exakt vad är det du ska lacka, för vad jag kan se i min dator är det inte så mycket som ses "lack-bart" ut 😉

YemanCool
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1301
186942
July 26, 2002 - 10:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tor dock inte att din garanti på delarna i datorn kommer gälla om du är fulla med färg men, de är upp till dig. Även jag skulle faktiskt vara intresserad av hur de ser ut och om de fungerar eftersom jag inte äns i min vildaste fantasi skulle kunna tor att tillexempel ett grafikkort totalt nersprayat med färg skulle fungera normalt efter det. Även färg består juh till viss del av vatten och som vi alla vet så är datordelar och vatten ingen bra kombination och ända tills målafärgen torkat på är den juh blöt.

mad_blurp
Medlem
187761
July 29, 2002 - 10:17 am
sp_Permalink sp_Print

Ursäkta att jag inte har svarat tidigare. Jag har varit utan dator i ett par dagar(det berodde INTE på att jag började lacka 🙂 utan på att det började ryka ur mitt ljudkort....... kortis av nått slag)

mm.. vad är det för färg du ska använda? och exakt vad är det du ska lacka, för vad jag kan se i min dator är det inte så mycket som ses "lack-bart" ut

Jag har inte bestämmt vilken sorts lack jag ska använda men rimligt är väl en värmetålig färg där det blir riktigt varmt(över 50-60 grader) annars går det med vanlig lackfärg som funkar till airbrush.
Som jag skrev förut så ska det inte finnas en enda olackad mm2. Dvs ALLT ska lackas.

Jag tor dock inte att din garanti på delarna i datorn kommer gälla om du är fulla med färg men, de är upp till dig.

Garantin bryr jag mig inte om, går det sönder så är det ju jag som har varit klantig så då får jag ju skylla mig själv.

Även färg består juh till viss del av vatten och som vi alla vet så är datordelar och vatten ingen bra kombination och ända tills målafärgen torkat på är den juh blöt.

Man får väl vänta tills färgen har torkat innan man slår på strömmen. Det är ju vatten och ström som inte går så bra ihop

Jag återkommer med bilder när jag har gjort lite målning.

abishai
Member
Medlem
187763
July 29, 2002 - 10:20 am
sp_Permalink sp_Print

men tror du inte att det kan bli problem om det kommer färg i portar och i några "jätte farliga kretsar"?

mad_blurp
Medlem
187769
July 29, 2002 - 10:33 am
sp_Permalink sp_Print

Portarna får man väl maskera med lite tejp och några "jätte farliga" komponenter känner jag inte till, vilka skulle det vara, näää föresten, säg inget, det man inte vet har man inte ont av laugh

abishai
Member
Medlem
187773
July 29, 2002 - 10:51 am
sp_Permalink sp_Print

alltså dom som kan gå sönder om man blöter ner dom lite, vettefaen, jag skulle inte ta risken men

mad_blurp
Medlem
187774
July 29, 2002 - 10:58 am
sp_Permalink sp_Print

Hittade just något som heter Master Isolerlack som är avsett för att skydda bla kretskort med komponenter på. Den är dessutom överlackningsbar. Så då ska det inte vara nått problem med det elektriska iallafall.

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
187793
July 29, 2002 - 11:33 am
sp_Permalink sp_Print

Själv tror jag att du kommer förstöra hela din dator eller att den kommer bli varm utav h-ete. Men den som lever får se..

abishai
Member
Medlem
187835
July 29, 2002 - 2:27 pm
sp_Permalink sp_Print

då är vi två som tycker det helix

drmicke
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 312
187872
July 29, 2002 - 4:07 pm
sp_Permalink sp_Print

vet inte om jag tycker att lackning är så snyggt... inte snyggt att det är blankt.. det ska vara kretskort-aktigt!

Såg en bild på ett lackat grafikkort.. inge fränt alls..

Fast det är ju bara jag kanske... 😕

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 244
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL