Lappa kylare|Page 2|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Lappa kylare
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
sp_UserOfflineSmall Offline
1183210
March 3, 2008 - 3:43 pm
sp_Permalink sp_Print

SuperNova wrote: Självklart vill man ha en blank yta men blanda inte ihop det men blank som i putsad med kopparputs.

Ren/massiv koppar leder värmen bättre än kylpastan. Så att hävda att man vinner på att ha en lite ojämt ytan med större area för värmen att överföras via kylpastan till kylaren är inte sant.

Att slipa genom cirkelrörelser gör chansen större att man slipar basen konvex om man är nybörjare. Att rita ett kryss är ju HELT MENINGSLÖST om man från börjar inte fastställt om basen är konkav eller konvex.

Jag har aldrig sett någon rita ett stort kors på en vägg som man bredspacklat (då den varit ojämn innan) för att säkerställa att den är rak efter slipning tex... Metoden fungerar utmärkt när man vet vilken form ytan man skall slipa har.

Nu är jag inte bara ute efter att vara elak, 1200paper räcker för den ovane men för dom som kan det här erbjuder 2000 papper en del fördelar. Det du säger om att folk lappar kylarna så dom genom "tur" får bättre resultat stämmer nog bland det flesta. Majoriteten tror att (bara) blank är allt så att säga...

Ja givetvis vill man ha en blank yta, men inte blank som i spegelblank då det inte ger någon bättre värmeöverföring, eller inte mätbar i datorsammanhang i alla fall. Mer jobb för nästan inget är det man får om man slipar med väldigt fina papper.

En plan och fin yta, men matt, behöver inte vara ojämn så som du menar, att det skulle ge sämre värmeöverföring bara för att pastan leder värme sämre än ren koppar. Ska man ha en sån plan yta att pastan inte påverkar eller inte ens behövs så bör man leta efter andra sätt att få ytan plan än handslipning med papper på 2000.

Att man slipar ytan konvex vid cirkelrörelse kan stämma till viss del, om man inte vet vad man gör, och det beror på att man lätt lutar kylaren åt det håll man drar den vilket ger en konvex yta. Men samma sak händer om man drar den fram och tillbaks, den konvexa ytan får bara inte samma form som vid cirkelrörelser.

Självklart är det meningslöst att rita kryss, ingen som har sagt något annat heller. Varesig man ritar kryss eller inte så ser man hur ytan slipas när man börjar och under slipning, precis så som jag skrev under förklarningen till varför man ritar steck.
Man ser också om ytan är konkav eller konvex direkt vid första sliptagen, är den konkav slipas kanterna och inget händer på mitten, oavsett ritat steck eller inte.
Rakblad kan man väl använda i början som du skrev för att se formen, dock fungerar det lika bra att dra några sliptag som ovan. Det är ändå bara i börjar man ser någon skillnad med rakbladet, för någon skillnad på ett tiotal micormeter ser du inte med ögonen när man slipat ett tag. Så egentligen spelar det mindre roll hur ytan ser ut i början, ytan är ändå så liten att det är mycket svårt med bara händer slipa "där det behövs" utan att göra den ännu mer ojämn.

Får man en väldigt plan yta med 1200 papper så visst kan man vinna lite, ytterst lite, med 2000 papper om man lyckas bibehålla planheten. Men det är fortfarande mer jobba än vinst i de sammanhang som kylaren används, lägg hellre den tiden på en bra grund.

JP
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 194
1183314
March 3, 2008 - 9:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Okej, om jag fattat detta rätt, man "lappar" en kylare för att få bättre kontakt med processorn?

fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
1183320
March 3, 2008 - 10:12 pm
sp_Permalink sp_Print

JP wrote: Okej, om jag fattat detta rätt, man "lappar" en kylare för att få bättre kontakt med processorn?

yep!

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
1183330
March 3, 2008 - 10:30 pm
sp_Permalink sp_Print

JP wrote: Okej, om jag fattat detta rätt, man "lappar" en kylare för att få bättre kontakt med processorn?

ja. det är väl skälvklart? 😉

sen är det lite klurigt HUR man gör.

Dinos
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
1184098
March 8, 2008 - 2:50 am
sp_Permalink sp_Print

Hur går det för dig? Händer det något...? 🙂

opA87
Member
Medlem
Forum Posts: 2399
1184168
March 8, 2008 - 3:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Dinos wrote: Hur går det för dig? Händer det något...? 🙂

Har införskaffat våtslippspapper, glasskiva och väntar nu bara på att komma igång.

Anledningen till att jag inte kommit igång ordentligt än är för jag väntar på lite datordelar som ska komma däri en ny kylare till grafikkortet ( Arctic Xtreme 8800 ), 4 st Schythefläktar som ska "sågas" in i dörren och jag hade då tänkt göra allt samtidigt.

Men det verkar inte som kylaren till grafikkortet ska komma in på lager förren 2 april.. så jag ska vänta på fläktarna iallafall som ska komma nästa vecka.

Så, någon vecka eller två dröjer det nog till innan jag sätter igång.. känns kanske lite löjligt men jag gör hellre så mycket så möjligt på samma gång 😉

EDIT:
Ja just det.. måste köpa strumpbyxor med för man är så förbaskat sexig i sådana. :bgrin:
Nerå..skämt åsido.. ska bli dammfilter.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 234
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL