January 22, 2004
Tjo..
Har haft lite strul med burken ett tag och till slut krasha moderkortet.. Eftersom jag hade gamla grejor och inte hade råd eller ville uppgradera helt just nu bytte jag min gamla nForce3 bräda mot det enda s939 för agp jag kunde få ta på, ett ECS KV2 Lite KT800 Pro (VIA).
Man är ju lite nördig så man vill ju inte köra allt i orginalspeed utan hottar gärna upp den lite om det går.. Har rotat runt lite på nätet och insett att det funkar lite annorlunda än nForce-modellerna och har försått att man måste låsa PCI/AGP så de inte höjs när man pillar på FSB:n.
Saker jag hittat och förstått hur man ändrar på i BIOS är:
FSB (225 just nu)
HTT (x4 just nu)
Minnesdivider (166mhz just nu)
AGP-lås (66 just nu)
Den enda inställningen jag inte hittar är PCI-lås..
Som ni ser på bilden här så ser mitt exakt lika ut men det som skiljer är att det inte står "/PCI" efter AGP. Allt annat ser lika ut.
I vissa recensioner ser det ut som att bara man låser AGP så är det lugnt för då låser man PCI också men andra står det bara att man ska låsa båda om man ska klocka.
Ni som sitter på ett VIA moderkort av liknande slag som jag får eller dem som bara vet av någon anledning ber jag nu om hjälp.
Tack på förhand!
Rikard
January 22, 2004
Jalle64 wrote: AGP och PCIhastigheten är bundna till varandra, vilket innebär att om du låst AGP:n till 66MHz så är även PCI:n låst på sin hastighet, som ju är hälften av AGP:ns dvs 33MHz, så don´t worry be happy!
aaah najs o få det bekräftat.. tackar 🙂
Fick faktiskt Clockgen att funka med min bräda och där stod det att agp va på 66 o pci på 33 men ändå skönt att höra fler som bekräftar samma sak. Tack.
1 Guest(s)