March 20, 2001
December 23, 2000
On 2001-10-12 23:01, Torden wrote:
Inte någon som är lätt att köpa och hantera nej.. Men du kan juh alltid kyla vattnet och köra en vatten-glykol..
Att blanda glykol+vatten är ett bra sätt att förstöra värmeupptagningen...
Ok; så det finns ingen alkohol eller dyl som är mer värmeupptagande än H20???
October 9, 2001
Vattnet e väl till för att kyla vattenblocket bara... kanske för att leda bort värme, men i huvudsak att kyla vattenblocket.
Lr har jag fel?
Men sen finns det ett medel som löser upp vattnets tensider så det blir mer flytande så att säga. Har inte sett det i nån svensk butik, men om du absolut vill ha det så kolla in http://www.caseetc.com
July 12, 2001
// Specifik värmekapacitet [kJ/(kg*K)] //
Aluminium: 0,90
Koppar: 0,38
Guld: 0,13 (Winner!) 😀
Silver: 0,24
-----------
Aceton: 2,20
Etanol: 2,43
Glykol: 2,43
Metanol: 2,50
Vatten: 4,18 (Winner!) :rull:
Block: För att leda bort så mycket värme som möjligt från CPUn så vill ha ett kylblock som tar upp värmen lätt från CPUn: låg spec. värmekapacitet.
Vätska: För att leda bort värmen från blocket så vill man ha ett ämne som kan ta upp så mycket värme som möjligt per enhet: hög spec. värmekapacitet.
December 23, 2000
On 2001-10-13 15:48, Danieln wrote:
// Specifik värmekapacitet [kJ/(kg*K)] //
Aluminium: 0,90
Koppar: 0,38
Guld: 0,13 (Winner!) 😀
Silver: 0,24
-----------
Aceton: 2,20
Etanol: 2,43
Glykol: 2,43
Metanol: 2,50
Vatten: 4,18 (Winner!) :rull:Block: För att leda bort så mycket värme som möjligt från CPUn så vill ha ett kylblock som tar upp värmen lätt från CPUn: låg spec. värmekapacitet.
Vätska: För att leda bort värmen från blocket så vill man ha ett ämne som kan ta upp så mycket värme som möjligt per enhet: hög spec. värmekapacitet.
jag har för mig att både silver och koppar var bättre ledare än Guld...
läs vår Vattenkylnings artikel...står där
July 12, 2001
Då skulle min heliga formelsamling ha fel... det tror jag inte..
Det beror väl på om guldet är rent? Vem kör med rent guld i blocket förresten 😀
Jag gick ifs natur, men jag tror inte värmekonduktivitet och spec. värmekapacitet är samma sak.
Edit: Extra text
[ Detta Inlägg ändrades av: Danieln den 2001-10-14 01:00 ]
2 Guest(s)