Leder en peliter värme ?|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Leder en peliter värme ?
Hammarslag
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 8
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 11, 2005 - 1:36 am
sp_Permalink sp_Print

Jag vet mycket väl hur en pelt fungerar när den används.
Men eftersom peltar drar en del ström, så undrar jag om man kan köra med pelten avstängd o även att vattenblocket sköter sin funktion ?
Lite surt om man ska behöva demontera bort allt neopreme osv för att kunna köra med bara vatten, ifall man vill snåla med elräkningen.
(Som jag ändå inte fått nån fraktura för på 8månader, sen ja bytte elbolag)

Sen så undrar jag om 6800 Ultra & 7800GT/GTX har samma fästen (hål) för montering av vattenblock ? dvs om ett block som passar 6800U passar 7800GT/GTX

NH|Noddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1390
961706
October 11, 2005 - 4:44 am
sp_Permalink sp_Print

En gissning såhär på morgonkvisten är att den inte leder värme alls bra, det borde vara en isolator. Hela prylen bygger ju på att ha en temperaturskillnad mellan sidorna, och den blir ju svårare att bibehålla om värme skulle ledas igenom "åt rätt håll" också.

Det blir nog att bita i det sura äpplet är jag rädd.

Hammarslag
Medlem
961799
October 11, 2005 - 11:02 am
sp_Permalink sp_Print

okej, jo hade nästan anat det med, att den lär leda värme skitilla.
Men å andra sidan drar väl inte en 78w pelt några tusenlappar extra i kvartalet heller.
Ingen som har lite sidor där dom använder peltiers osv ? hur man isolerar korrekt osv. Allt av intresse & samt hur det ligger till med 6800 & 7800GT´s monteringshål runt om socketen. Om de är av samma standard.

Robert Kihlberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 503
961847
October 11, 2005 - 1:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Anledningen till att Peltier blir mindre och mindre populärt är att de är väldigt ineffektiva och att de har väldigt svårt att klara dagens höga effektutvecklingar.

Jag skulle verkligen avråda från Peltier på ett 6800U-kort. Precis som Noddan säger så klarar en peltier bara att förflytta en viss mängd energi och passerar man den nivån så isoleras värmen inne, det vill säga att värmen bara stiger och stiger.

Min gissning är att det skulle krävas minst en 176W Peltier på ett sådant kort för att det ska fungera bra.

6800 och 7800 har samma monteringshål, likaså X1800XL (OBS! Inte X1300 eller X1600)

Hammarslag
Medlem
961898
October 11, 2005 - 3:03 pm
sp_Permalink sp_Print

crotale wrote: Anledningen till att Peltier blir mindre och mindre populärt är att de är väldigt ineffektiva och att de har väldigt svårt att klara dagens höga effektutvecklingar.

Jag skulle verkligen avråda från Peltier på ett 6800U-kort. Precis som Noddan säger så klarar en peltier bara att förflytta en viss mängd energi och passerar man den nivån så isoleras värmen inne, det vill säga att värmen bara stiger och stiger.

Min gissning är att det skulle krävas minst en 176W Peltier på ett sådant kort för att det ska fungera bra.

6800 och 7800 har samma monteringshål, likaså X1800XL (OBS! Inte X1300 eller X1600)

Bra svar, fick svar på de flesta frågor.
Nån som har en susning om hur många watt ett 6800 ultra / 7800GT/GTX avger ? (nån som kan posta en tabell i denna tråd över värmeutveckling?)
Alla peliters har väl samma mått ? isf är det ju inte svårt att köpa ett 226W eller 176W pelt ifrån overclockers.com & bara byta över,

Hittade en sida, dock tyvärr gammal där de kyler ett 9700Pro med 80w pelten o får 5 grader idle & ca 10grader under load. Vet som sagt inte alls hur många watt ett 9700pro utvecklar, mot ett 6800U

Fick nämnligen, peltier + block + baytank & eiheim & peltier nätaggregat för 700kr så gav ju inte så mycket, dock så funkar det ju att köra utan pelt om man monterar bort den, så har man iaf ett bra vattenblock.
Fick dock "special" beställa en adapter som gör att swiftech blocket passar på 6800 Ultra osv.

DOCK en sak jag undrar, ang isolering. Räcker det med bara neopremet runt GPUn ? Tänkte på de andra artiklar ja läst, dock gamla där de använt peliter till Cpun så har de krämat på rejämt i socketen osv, men eftersom GPUn sitter fast så är detta en omöjlighet givetvis, men tänkte mellan själva metall ramen & GPUn, där finns det ju utrymme.

EDIT: Såg att 226W pelten mätte 50x50 mot 40x40 som 80w pelten gör.
Dock vet jag inte vad 176W pelten har för mått.

Några andra tips på att få bra temps förutom kompressor kylning ?

[Image Can Not Be Found]

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 37
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL