Lekte lite med ett 6800LE samt Propan|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Lekte lite med ett 6800LE samt Propan
Razzz
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 125
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 4, 2005 - 11:05 am
sp_Permalink sp_Print

Först och främmst vill vi tacka SBS data för all hjälp!

3dMark01 = 31078

Det hela började med att jag ock KES här på forumet köpte tuber av chefnr1 för DI syfte. Efter det gått ett tag utan att vi skaffat DI så kom KES på ideen att göra om tuberna för att kunna köra Propan i dem. Vi började genast att modifiera dessa tuber.

Efter dessa blivit klara var det ju givetvis hög tid för att bencha lite. Vi beslöt oss för att först köra ett 6800le som är rätt bra modifierat.

[Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found]

Första dagen fick även 6800le kylas av Propanen, dock uppstod en massa problem. Det första var att jag hade med min bench hdd, vilket allt onödigt är borttaget på tyvärr även drivrutiner för hans modem ( ja han har bara modem! ). Fick alltså formatera om hdd med vanligt winXP för att få hans modem att fungera. Jag satte mig ner och tweakade det och la in drivrutiner o.s.v. Vi satte sedan på tuberna och bootade upp, allt gick fint och vi började hotta upp processorn. Dock visade det sig att tuben inte alls hade kontakt med cpu:n så kunde inte klocka någonting. Men vi ville iallafall se vad grafikkortet kunde göra, fixade till coren lite och in i 3dmark för en test runda. Då visade det sig att allt hackade och FPS:en var mycket låga. Efter en totalt misslyckad bench dag åkte jag hem.

Nästa dag verkade allt flyta på. Denna gången använde vi bara Propan på cpu för att försöka komma på vad problemet med de mycket låga FPS var. Efter massa testande och tänkande kom vi underfull med att winXP inte mådde så och beslöt oss för att lägga om det på nytt. Perfekt, precis det man vill göra när man kyler cpu så pass mycket. Efter ominstallation och installation av diverse program och drivrutiner var det dax för 3dmark. Eftersom grafikkortet endast kyldes med luft kunde vi bara köra 465/880. Cpu:n är en 4000+ och kördes i 3150mhz, 262 i 2-2-2-5 kördes minnena i, övrig hårdvara var: Antec 550w samt MSI k8n.
Tillslut fick vi 31078p och detta blev WR.

[Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found]

Det känns dock som det finns en hel del mer att pressa ut ut detta system så kylning på grafikkortet kommer komma innom en snar framtid och vi hoppas då att förbättra resultatet yttligare.

Tack till Kinc för plats på servern

mattan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1457
915575
July 4, 2005 - 12:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Snyggt jobbat!

Bara att kräma på med mer fart! 😉

Lycka till!

Lord_Kvadd
Member
Medlem
Forum Posts: 3176
915709
July 4, 2005 - 7:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Får vi veta lite temperaturer?

Glömde: Riktigt snyggt jobbat dessutom 🙂

Razzz
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 125
916166
July 5, 2005 - 5:39 pm
sp_Permalink sp_Print

tack så mycket LorD_Kvadd och mattan

Kommer sätta upp propan tuben för grafikkortet i helgen för fina till rekordet. Kommer även köra 3dMar 03/05 då.

----------

Här ser ni hur vi gjort om tuberna och en liten förklaring.

Vi låter propan komma in i mitten, du ser slangen på bilderna.
Propanen är flytande och körs in i tuben och kyler, sedan förångas den och åker ut genom den långa slangen som är fäst överst på tuben. Slangen är dragen ut ur huset ca 15m. Röret du ser på sidan är till för att ha koll på vätskenivån i tuben.

[Image Can Not Be Found] Här syns de bitarna som man var tvungen att lödda dit för att kunna spänna fast slangar o.s.v. Dessa bitar blev senare även gängade så klart.

[Image Can Not Be Found] Mottsatt, man ser ett streck det är så vi får det rakt och snyggt.

[Image Can Not Be Found] Sedan var dax för grov jobbet...

[Image Can Not Be Found] Finliret.

[Image Can Not Be Found] Nu ligger biten på plats och nu filas det lite för att få bättre yta att lödda på.

[Image Can Not Be Found] Här löddas det.

[Image Can Not Be Found] Och såhär ser det ut när det är klart, detta är dock grafikkortets tub men samma princip är använd på cpu tuben

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 358
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL