Lite 3D med Gigabyte Z77X-UP7 TH, 7970 och Intel i7-3770k|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Lite 3D med Gigabyte Z77X-UP7 TH, 7970 och Intel i7-3770k
blossa
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 214
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 31, 2012 - 4:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag körde en runda i samtliga (utom 3DMark01) 3DMark-tester med Gigabyte's GA-Z77X-UP7 TH. Tanken var att känna efter om brädan är lika stabil som GA-Z77X-UP5 TH, och svaret är helt klart "ja". 😀 De skillnader som jag han att märka var inte många, men några har jag hittat än så länge:
* Både Z77X-UP5 och Z77X-UP7 är grymt stabila i CPU-spänning, dock ligger inställd spänning lite närmare verklig spänning på UP7.
* De tighta minnesinställningar jag hade på UP5 fungerar inte på UP7, vilket tyder på att åtminstone detta UP7-BIOS är lite tightare än det jag hade på UP5.

Det var de skillnader som jag känt och som jag blivit lite överraskad av. Det finns givetvis fler skillnader, men det beror på att Z77X-UP7 och Z77X-UP5 faktiskt är olika brädor. 😀

Lite bilder då. Gigabyte's 7970-kort har jag redan skrivit om så jag postar lite bilder på Z77X-UP7 istället. Som vanligt medföljer katthår och damm i bilderna gratis. 😉
[Image Can Not Be Found]

Färgschemat matchar mina Ares-minnen. 😛
[Image Can Not Be Found]

Det finns slot nog att köra 4-vägs på grafikkorten. Lite intressant är den svarta slot som ligger mellan första och andra orange sloten. Denna slot går direkt till CPUn vilket gör att brädan även lämpar sig ypperligt även vid användning av bara ett grafikkort.
[Image Can Not Be Found]

[Image Can Not Be Found]

De här knapparna var kanonbra tycker jag. Kanske inte så stor användning av dem när brädan väl sitter i ett chassi, men perfekt för den som sitter och försöker få ur det mesta ur sitt system. Här kan du ändra BCLK och multipler.
[Image Can Not Be Found]

En lite tydligare bild på knapparna och på mätpunkter för de viktigaste spänningarna.
[Image Can Not Be Found]

En LN2-knapp som sänker klocken. Switcha denna om du har problem att boota, men systemet är stabilt inne i Windows. Boota in i Windows och switcha sen tillbaka. 🙂 Du kan även använda den när du försöker validera så hög CPU-klock som möjligt.
[Image Can Not Be Found]

[Image Can Not Be Found]

[Image Can Not Be Found]

[Image Can Not Be Found]

[Image Can Not Be Found]

2st LAN. 🙂
[Image Can Not Be Found]

[Image Can Not Be Found]

[Image Can Not Be Found]

[Image Can Not Be Found]

Stabil plåt på baksidan som mothåll till kylningen på ovansidan.
[Image Can Not Be Found]

Lite resultat då. Alla bench är körda med exakt samma inställning. Först ut 3DMark03: 157516p
[Image Can Not Be Found]

3DMark05: 47267p
[Image Can Not Be Found]

3DMark06: 37722p
[Image Can Not Be Found]

3DMark Vantage: 42287p
[Image Can Not Be Found]

3DMark11: 13675p
[Image Can Not Be Found]

Snart dags för lite mer klockning. 😉 2st grafikkort är förberedda, 1st kvar att fixa till.
[Image Can Not Be Found]

Jag kan tillägga för den som är intresserad att klockningen kommer att ske live på GameX i Gigabyte's bås. Förutom ovanstående uppsättning av hårdvara så blir det förhoppningsvis klockning och benchmark med AMD-processor. 😉

Robert Kihlberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 503
1284623
November 1, 2012 - 5:54 am
sp_Permalink sp_Print

Bra jobbat Blossa!

Jag har ett minne från något år tillbaka när Markus och jag försökte komma över 40k i Vantage. Då var det Nehalem och Quad-SLI som behövdes, allt under flytande kväve.

Ska bli kul att se hur det här fortskrider 🙂

Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1216
1284624
November 1, 2012 - 7:39 am
sp_Permalink sp_Print

Är G.Skill bra minnen? Jag har tänkt att skaffa ett par G.Skill RipJaws X 1866 Mhz till Vishera FX-8350 när den finns i handeln

blossa
Medlem
1284846
November 7, 2012 - 5:34 pm
sp_Permalink sp_Print

G.Skill Minnena är väl prisvärda iaf. Om jag inte minns fel så kostade runt 500kr... Men inte hänger de med de bättre minnena. 🙂

Ni körde väl Vantage på DH om jag inte minns fel... Jag minns inte att ni hade 4st graffe den gången, men det var ju något år sen. Utvecklingen är nästan sjuk. 🙂

På GameX gick det inte så där jättebra. 😀 Innan jag åkte dit flashade jag in ett OC-BIOS och testade lite snabbt hemma. Väl på plats på GameX hade jag jätteproblem att boota. Plusgrader på CPUn och hela systemet oklockat hjälpte inte heller. Jag flashade BIOS 4-5 gånger på plats, men till ingen nytta. 3DMark11 blev korrupt efter några krascher och enda sättet som jag klurade ut att löste problemet, var att installera om Windows. Minst 3ggr installerade jag om Windows.
Nu när jag kom hem och testade med luftkylning i lugn och ro, så kunde jag konstatera att sättet som brädan bootar på efter att jag flashat BIOS är... "annorlunda". 😀 Att flasha tillbaka till orginal-BIOS hjälper inte så jag får anpassa mig efter BIOS tills jag löser det. 🙂

blossa
Medlem
1284866
November 7, 2012 - 11:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Hann med att testa lite ikväll. 15582 i 3DMark11 Performance med singlekort. 🙂
[Image Can Not Be Found]

Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
1284867
November 8, 2012 - 12:01 am
sp_Permalink sp_Print

blossa;1284977 wrote: G.Skill Minnena är väl prisvärda iaf. Om jag inte minns fel så kostade runt 500kr... Men inte hänger de med de bättre minnena. 🙂

Ni körde väl Vantage på DH om jag inte minns fel... Jag minns inte att ni hade 4st graffe den gången, men det var ju något år sen. Utvecklingen är nästan sjuk. 🙂

På GameX gick det inte så där jättebra. 😀 Innan jag åkte dit flashade jag in ett OC-BIOS och testade lite snabbt hemma. Väl på plats på GameX hade jag jätteproblem att boota. Plusgrader på CPUn och hela systemet oklockat hjälpte inte heller. Jag flashade BIOS 4-5 gånger på plats, men till ingen nytta. 3DMark11 blev korrupt efter några krascher och enda sättet som jag klurade ut att löste problemet, var att installera om Windows. Minst 3ggr installerade jag om Windows.
Nu när jag kom hem och testade med luftkylning i lugn och ro, så kunde jag konstatera att sättet som brädan bootar på efter att jag flashat BIOS är... "annorlunda". 😀 Att flasha tillbaka till orginal-BIOS hjälper inte så jag får anpassa mig efter BIOS tills jag löser det. 🙂

Vad räknas som bra minnen då? som helst ska funka med AMD systemet

blossa
Medlem
1284870
November 8, 2012 - 5:42 am
sp_Permalink sp_Print

Det är nog ganska personligt. Själv skulle jag vilja ha 2400MHz-minnen specade för CAS10. Med lite tur kan man kanske köra 2400-2600MHz med CAS9. 🙂
Sen är det ju det där med priset... Dagarna då man betalade 3-4000 för ett par minnesstickor är förbi. Även 2500kr känns ganska högt för mig. De här G.Skill är specade för 2133MHz med CAS11 och jag tycker de var värda ~500kr.
För vardagsbruk tycker jag att runt 1866-2000MHz räcker rätt långt. Vet man med sig att man ska bencha så kan man satsa på t.ex. de minnena som Calathea har. Han har bra minnen och han utnyttjar dem. 🙂

Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
1284882
November 8, 2012 - 10:13 am
sp_Permalink sp_Print

Är Corsair Dominator bra? Jag personligen är bara ute efter 24/7 överklock, alltså inte superöverklockning som ni gör med kväve

blossa
Medlem
1284910
November 8, 2012 - 10:43 pm
sp_Permalink sp_Print

För 24/7 tror jag att Ripjaws-minnena duger gott. 🙂

Det blev lite test av CPU-klock ikväll. Multipeln tog slut på 63. 😀 Här är en runda med SP32M, helt otweakat:
[Image Can Not Be Found]

Vad gäller 3DMark11, så borde iaf 5.9GHz gå igenom efter lite fintrimning. Här med lite lägre minneshastighet än tidigare
[Image Can Not Be Found]

Marcus Heinemo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 558
1284923
November 9, 2012 - 10:51 am
sp_Permalink sp_Print

Det tar sig!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 226
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL